Lang planlegging: Skipsmodelltanken sto ferdig i 1939, etter 26 års planlegging av en gruppe visjonære fagfolk og industriledere med NTH-professor Hans R. Mørch i spissen. (Bilde: Ingvil Snøfugl)

SKIPSMODELLTANKEN

Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

TRONDHEIM: Norge har i dag verdens mest avanserte skipsflåter, mye takket være Skipsmodelltanken og fagmiljøet rundt Marintek i Trondheim.

Det mener et samlet fagmiljø, som nylig var samlet på Tyholt for å feire Skipsmodelltankens 75 års jubileum.

– Norge har gjennom generasjoner vært en ledende skipsfartsnasjon, og Marintek har vært en av driverne for innovasjon og nytenking. Skipsmodelltanken har bidratt til å teste ut nye konsepter og forbedret eksisterende. De aller fleste innovasjoner innen skipsfarten er blitt testet i Skipsmodelltanken eller Havlaboratoriet, sier styreleder i Marintek, Unni Steinsmo.

26 år med planlegging

Planleggingen begynte allerede i 1913, da en gruppe visjonære fagfolk og industriledere, ledet at NTH-professor Hans R. Mørch (1883–1946) tok initiativ til å få bygget Skipsmodelltanken.

Det tok hele 26 år å få realisert Skipsmodelltanken, som i 75 år har gitt verdifulle bidrag til norsk og internasjonal industri innen maritim næring, olje/gass, havenergi og havbruk.

– Ingen visste om det norske oljeeventyret i 1939. Forskningsmiljøet på NTNU og Marintek bidro med kunnskaps- og teknologiutvikling som gjorde olje- og gassutvinning mulig. Ingen visste heller om de store mulighetene innen havbruksnæringen før Havlaboratoriet ble bygget i 1980. I dag er oppdrettsnæringen en kjempeindustri. Den tredje bølgen er i ferd med å komme, men ingen vet med sikkerhet hva som vil skje, sier Rune Garen, direktør for forskning og utvikling i Rolls-Royce Marine Propulsion.

Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

Haster: - Det er et kappløp om havet og Norge har ikke råd til å la være å investere i et nytt Ocean Space Centre, sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik (tv). Han får støtte av styreleder i MARINTEK, Unni Steinsmo og direktør for forskning og utvikling i Rolls-Royce Marine Propulsion, Rune Garen. Ingvil Snøfugl

Deler utviklet ved Marintek

Garen er selv utdannet ved NTNU og er svært ofte på besøk på Tyholt for å følge opp forskning og modellforsøk.

– Marintek har vært en viktig samarbeidspartner i utviklingen av UT-konseptet. Det er et skips- og forretningskonsept. Sidepropellen vår er også testet og utviklet her. Marintek og Rolls-Royce bidro sammen til at offshore simu­latorsenteret i Ålesund ble en realitet. Vi er helt avhengige av vår tette relasjon til NTNU/Marintek, ikke bare pga. forskning og utvikling, men også for å få tak i gode fagfolk, sier Garen.

Norges Rederiforbund er den nest største private eieren i Marintek. De var selvsagt til stede under feiringen av Skipsmodelltanken, sammen med 110 andre fagfolk fra inn- og utland.

– Marintek har det største kunnskapsmiljøet innen marine næringer i verden. Helt siden starten har forskningen hatt et internasjonalt fokus. Nå er vi inne i havets århundre. Det er havet som vil bidra til økonomisk vekst og ikke minst nok mat til den stadig økende befolkningen i verden, sier Sturla Henriksen, adm. direktør i Norges Rederiforbund.

Les også: Dette er «Ship of the year 2014»

Omvisning: Deltakerne på jubileet ble vist rundt i Marinteks mange laboratorium. Her er de i Skipsmodelltanken. Den er 260 meter lang og brukes i hovedsak til undersøkelser av skipenes hydrodynamiske yteevne.

Nytt kunnskapssenter

Kunnskapsmiljøet i Trondheim jobber nå hardt for å få realisert Ocean Space Centre. Kunnskapssenteret skal blant annet inneholde nye laboratorier tilpasset fremtidens havromsteknologi.

– Det er et kappløp om havet og Norge har ikke råd til å la være å investere i et nytt Ocean Space Centre, sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik.

Han får støtte av FoU-direktøren i Rolls-Royce.

– Vi må investere i fasiliteter, folk og kunnskap. Klarer vi det, vil vi også være i front når den tredje bølgen kommer, sier Rune Garen i Rolls-Royce.

Les også:

Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri

Hydraulisk kjøl. 500 kvadratmeter spinnaker. Maksfart 40 knop