INDUSTRI

Hydraulisk kjøl. 500 kvadratmeter spinnaker. Maksfart 40 knop

En av verdens raskeste enskrogsbåter blir nå norsk.

Denne båten er er en av verdens raskeste båttyper og har nå havnet på norske hender.
Denne båten er er en av verdens raskeste båttyper og har nå havnet på norske hender. Bilde: NTB Scanpix
8. sep. 2014 - 08:42

Hold markøren over bildet over for å få mer informasjon om båten.

Spinnaker på 500 kvadratmeter, eget avsaltingsanlegg og hydraulisk kjøl er bare noen av ingrediensene til «Camper Emirates Team NZ», ekstremseilbåten som nå havner i Norge.

Teknisk Ukeblad har fått se salgsmeldingen som forteller mer om spesifikasjonene til seilmaskinen.

Den norske seileren og investoren Per Ottar Skaaret har kjøpt en av de raskeste seilbåtene som noen gang er bygget, meldte Dagens Næringsliv forrige helg.

Les også: Denne skal seile i over 60 knop

40 knop toppfart

– Båten har vært over 40 knop, forteller Thomas Nilsson, erfaren seiler, seilmaker og deleier i racingsatsingen Wolfpack Racing Team til Teknisk Ukeblad.

Laget skal bruke båten som treningsplattform og Nilsson mener dette på lang sikt kan være første skritt mot en norsk båt i Volvo Ocean Race (VOR).

Båten kan altså seile i rundt 74 kilometer i timen på det raskeste. Under Volvo Ocean Race 2008-09 slo båttypen sin egen verdensrekord for fart med enskrogs seilbåter.

Under første etappe fra Alicante til Cape Town seilte en Volvo Open 70 596,6 nautiske mil eller 1104,9 kilometer på et døgn. Altså en snittfart på 24,9 knop eller 46 kilometer i timen.

– Det høres kanskje ikke så mye ut sammenliknet med en motorbåt, men da må du huske på at dette er i åpen sjø. Det er ikke en motorbåt i verden som kunne holdt følge under forholdene som disse båtene blir seilt under, forteller Nilsson.

Les også: Malingen markedsføres som frelseren for skipseiere. Norske rederier er uenige

Denne båten er er en av verdens raskeste båttyper og har nå havnet på norske hender.
Denne båten er er en av verdens raskeste båttyper og har nå havnet på norske hender.

70 fot

Den rødmalte ekstrembåten ble bygget i 2011 av Cookson Boats på New Zealand. Samme verft bygget Kong Haralds tidligere båt Fram XVI.

Båten måler på det lengste 70 fot og er 18,8 fot på det bredeste, altså 21,5 meter lang og 5,7 meter lang. Vekten er bare 14,5 tonn, hvor rundt halvparten er plassert i bulben, den nederste delen av kjølen.

Seilbåten endte på annenplass i Volvo Ocean Race 2010-11.

Kan kante kjølen

Båten kan kante kjølen 40 grader mot losiden med et hydraulisk system for å redusere kreningen. Dette gir en ekstrem stabilitet, noe som trengs med den enorme riggen.

Videre har den to ror og to senkekjøler, såkalte dagger boards. En av disse kan brukes når hovedkjølen kantes, for å hindre at båten driver sideveis.

Riggen består i stor grad av karbonfiber for å senke vekten og gjøre seilbåten mer stabil.

Storseilet kan være opp til 175 kvadratmeter og spinnakeren kan være hele 500 kvadratmeter, ifølge klassekravene til båttypen. Masten er 31,5 meter høy.

Les også: 200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører

«Telefonkiosk av karbonfiber»VO70-båtene har kjøl som kan kantes 40 grader med et hydraulisk system for å gi båten mest mulig stabilitet.
«Telefonkiosk av karbonfiber»VO70-båtene har kjøl som kan kantes 40 grader med et hydraulisk system for å gi båten mest mulig stabilitet.

«Telefonkiosk av karbonfiber»

Båtene i klassen er kun konstruert for å seile raskt. Det betyr at all unødvendig vekt er fjernet. Køyene er en enkel ramme med netting.

Plassen hvert mannskapsmedlem får under dekk tilsvarer to kubikkmeter. «Som å bo i en telefonkiosk av karbonfiber», heter det i en presentasjon av båttypen fra arrangøren.

Men båten er spekket med avansert elektronikk for å finne den mest optimale ruten mellom a og b. Fasilitetene under dekk inkluderer også et avsaltingsanlegg for sjøvann, 75 hestekrefters motor og en generator.

Ny båttype tar over

Norge har ikke deltatt med båt i VOR siden Knut Frostad var kaptein på «Djuice» i 2001-02 utgaven av regattaen.

Nilsson understreker at det er langt frem til en norsk båt deltar i VOR, men at kjøpet av «Camper»-båten er et skritt i riktig retning. Dette til tross for at båten faktisk ikke lenger kan delta i fremtidige utgaver av regattaen.

Årsaken er en omfattende endring av regelverket, som gjør at alle stiller til start med en helt ny båttype, Volvo Ocean 65, til årets regatta.

I motsetning til tidligere, der hvert enkelt lag hyret inn designer og verft for å bygge båtene, er båtene til årets utgave av VOR bygget av arrangøren. Båtene er også blitt mindre.

Les også: Denne gamle fisketråleren huser et bølgekraftverk

Mer solid

Nilsson forteller at de nye båtene er langt mer solide enn VO70. Det er blant annet brukt 1000 kilo mer karbon i skroget på samme totalvekt.

– VO65 er ikke så ekstrem som VO70en. Den ble litt for ekstrem, og på samme måte som i Formel 1 måtte man sette noen restriksjoner, sier Nilsson.

– Nå er det i langt større grad mannskapet som er utslagsgivende enn båten, sier Nilsson.

Mens Volvo Open 70-klassen knapt tålte en konkurranse, før de trengte omfattende reparasjoner, så er den nye klassen bygget for å vare to konkurranser. Fordi båtene nå blir serieprodusert har kostnadene også blitt halvert og for mange lag vil det i fremtiden være aktuelt å skaffe brukte båter.

Nilsson bekrefter at dette kan være en aktuell måte å skaffe båt til et fremtidig norsk VOR-lag på.

Les også:

Se Lotus sin futuristiske motorsykkel

Her er årets snadder fra båtmessa

Se arkitektenes forslag til fremtidens Vippetangen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.