Størst på messa: Fro 3,9 millioner kroner er nye Bavaria på 44 fot med plattform den største båten på messa. Dette er en farkost med tre etasjer. Tre lugarer med store vinuer i skroget og to bad. Ikke mange hytter har det, og noen koster mer. To maskiner på 370 Hk hver sørger for fremdriften. (Bilde: ORV)
Veteran med nyhet: Helge Duus er en av veteranene i norsk båtbransje. Denne Ibiza 24-foteren er ny av året. (Bilde: orv)
Powerboat of the year: Enduro 605 fra Nordkapp i Sarpsborg fikk den europeiske utmerkelsen i januar. Det liker salgssjef Kjell Olav Frogner skikkelig godt. (Bilde: ORV)
Dyrest på messa og i verden: Den skinner i mahogni og metallic Aquariva på 33 fot. Denne er seks sesonger gammel, men du kan få en ny om du har seks millioner liggende ubrukt. Da får du all mulig luksus på kjøpet inkludert en kalesje som heves elektrisk. (Bilde: ORV)
Vannscooter i år: Nå er det lov å kjøre vannscooter. Men du må holde 5 knop til du er 400 meter fra land. Så kan du dra på, og denne drar unna. RXT AS 260 RS, hvor tallet er antall hester gjør i følge salgssjef Einar Grindvoll i BRP Norway mer enn 60 knop. Betydelig mer skulle vi tro. De billigste koster fra under 70.000 og Grindvoll tror salget vil mangedoble seg når moroa går opp for de sommerglade. (Bilde: ORV)
Made in Bjørkelangen: Den ser ut som et langangsfartøy Pioner Multi. Denne er en helt ny modell av året med bredere landgang og den er som vanlig støpt i mykplast. Dette er nok den ultimate nyttebåt. Stabil er den også med katamarankonstruksjon. Prisen er heller ikke så gal. 85 tusen uten motor. (Bilde: ORV)
Gullfisk: Hva med en Goldfish 23 Tender laget i Son? I motsetning til de fleste båter har den en lang våt flate fra baug til akter som gjør at den går mer stabilt i vannet når farten blir høy. Og det blir den. 52 knop med en 250 Hk Motor gjør susen. (Bilde: orv)
Hybridsnekke: Denne snekka, Skager 660, kan fås som hybridbåt. Enten kan den gå med en 28 Hk tresylindret dieselmotor, eller få kraft fra 150 Ah 48 volt batterier. Sistnevnte kan drive farkosten lydløst i 5 timer. Det gir uovertruffen ro i sjela. (Bilde: ORV)
Sosialbåten: Det renomerte merket Draco er gjenoppstått med denne 26-foteren. Dette er båten for alle som vil ha god kontakt under båtturen. Et stort flatt dekk gjør det lett å vandre rundt. Men det er kanskje lurt å sitte ned når motoren på opptil 300 Hk skyver båten avgårde i 45 knop. Kapasiteten er på opptil 15 i år, men alt er allerede solgt til forhandlere. (Bilde: ORV)
Askeladd: Askeladden stiller med to varianter av nye C75. En med og en uten tak. Selskapet lover et vell av smarte løsninger inklusive de lange vinduene ut fra sovekabinene. (Bilde: ORV)
For de minste: Det kan være en prøvelse for de minste å se på båter. Trøstepremien på Sjøen for alle er krabber, torsk og mye av det andre vi finner under vannskorpa. (Bilde: orv)

SJØEN FOR ALLE

Her er årets snadder fra båtmessa

Det glinser av plast i Sjøen for alle.

Den største begivenheten for mange tidlig på våren er båtmessa Sjøen for alle.

Nå er portene åpnet på Telenor Arena utenfor Oslo. Her kan man se de nye båtene, de nye motorene og alle som vil levere utstyr til et enormt antall nordmenn som lengter etter sommer, sol og båtliv.

Og bransjen ser litt lysere på livet etter noen begredelige år hvor omsetningen siden 2008 falt hele 65 prosent. I fjor derimot kom det atter lys i tunnelen og lyskilden. Det var sola.

– Vi har gjort masse undersøkelser om markedet og hva som driver båtinteressen, men vi er overasket over hvor mye godt vær har å si for salget. Det vi så i fjor var at interessen i Sør-Norge tok seg kraftig opp i juli og holdt seg oppe i den gode sommeren vi hadde helt til midten av desember. Det som så ut til å bli nok et trist år, ble i stedet en vekst på mellom 0,5 og 1,5 prosent. Det kan fortsette i år sier adm. dir. båtbransjeforbundet Norboat, Erlend Prytz.

Undersøkelsen viser også at omtrent halvparten av alle nordmenn er båtbrukere fra tid til annen og at andelen av unge øker. Det er stikk motsatt av trenden i mange andre land.

Les også:  Vil bygge verdens raskeste seilbåt

Båtgeneral: Erlend Prytz i Norboat arrangerer Sjøen for alle.
Båtgeneral: Erlend Prytz i Norboat arrangerer Sjøen for alle. orv

Outsourcing

I gamle dager ble norske båter bygget i Norge. Slik er det ikke lenger. Svært mange av de norske merkene bygges i Polen, som er blitt en enorm eksportnasjon. Men noen, slik som Ibiza, holder stand.

– Jeg er ikke så sikker på at dette regnestykket alltid går opp, sier Ibizaeier og båtkonstruktør, Helge Duus.

– Vi har en liten organisasjon med svært erfarne fagfolk og selv om de tjener bedre, er de nok mye mer produktive enn de man setter bort produksjonen til. Dessuten er det alltid en fordel for kundene at produsenten er nær når det oppstår noe. Og det gjør det jo i båtsesongen, sier Duus.

– Jeg er mer opptatt av at vi klarer å bevare de tradisjonsrike norske merkene enn hvor de produseres. Konstruksjon og distribusjon er i Norge og skaper et kompetansemiljø og arbeidsplasser. Det er viktig å ha om vi ikke bare skal bli en importnasjon, sier Prytz.

Les også:

Bærbar vannturbin lader batteriene

Vil dempe motorbråk med plastkompositt

Denne sender motordata til telefonen