Lyddempende plastkompositter skal dempe nesten all lyd fra motorrommet i store båter, ifølge professor Litian Wang. Foto: Brødr. Aa AS. (Bilde: Privat)

TEKNOLOGI

Vil dempe motorbråk med plastkompositt

Kompositter

Består av to eller flere eksisterende materialer.

Materialene er satt sammen slik at spesifikke egenskaper ved de ulike materialene kan utfylle hverandre.

Det mest brukte komposittet er armert betong.

I jakten på et nytt konstruksjonsmateriale med god lydisolerende og vibrasjonsdempende effekt, har forskningsgruppen til professor Litian Wang ved høyskolen i Østfold funnet opp to plastbaserte materialer.

Materialene har ifølge professoren ha vesentlig bedre lyd- og vibrasjonsdempende egenskaper enn det eksisterende materialer på markedet har, og skal fjerne nesten all støy i maskinrommet på båter. Det skriver forskning.no.

Fanger vibrasjon og lydbølger

I dag er motorrommet i båter i hovedsak isolert med steinull eller keramisk baserte isolasjonsmaterialer.

Wang ønsker ikke å avsløre sammensetningen av plastkompositten de har funnet opp helt enda.

– Vi har to patentsøknader inne på ulike plastbaserte fononiske komposittmaterialer, forklarer han til Teknisk Ukeblad.

Men han er helt sikker på at materialene kan fjerne så godt som alt motorbråk fra båter og skip.

– Den ene bestanddelen i komposittet har den nødvendige stivheten og vekten som et konstruksjonsmateriale må ha, mens plastpolymeren er et såkalt viskoelastisk materiale, sier han.

Wang forklarer at sammensetningen vil gjøre at materialet hverken er helt elastisk, eller helt viskøst og flytende.

– Men de viskøse egenskapen gjør at materialet lettere fanger opp vibrasjoner og lydbølger, forklarer han videre.

Les også: Nanokuler kan bli fremtidens isolasjon

Kun for båtmotorer

Prosjektet, som er et samarbeid mellom høyskolen i Østfold, flere bedrifter i Oslofjordregionen og et universitet i Beijing, startet i 2011, og sponses av Oslofjordfondet.

Den største utfordringen, har ifølge Wang vært å utforme et materiale som demper alle lyder innenfor frekvensspekteret mennesket kan oppfatte.

– Utfordringen har vært å utforme et kompositt som fanger opp mest mulig av den lyden vi mennesker oppfatter som støy. Vi har jobbet med frekvenser fra 20 Hz til 20 kHz, sier Wang.

Han sier materialene vil være det beste man kan få for båt, men at det ikke vil kunne benyttes på andre områder i første omgang.

– Et fononisk kompositt som skal stoppe lyden av en bilmotor vil kreve en helt annen utforming enn et som skal dempe støy fra en båtmotor, forklarer han.

Les også: Dette tauet er sterkere enn skuddsikre vester

Stopper all lyd

Ifølge Wang er det mulig å utvikle kompositter som stopper all form for støy. Men han sier at alle komposittene vil kreve ulik utforming.

– Komposittmaterialer må finjusteres mot bestemte frekvenser. En kan derfor ikke lage et kompositt som fungerer på alt. Men når man jobber såpass spesifikt og laget komposittet til et bestemt bruk, som til motorrom i båt, kan man oppnå et stoppbånd der absolutt ingenting av lyden innenfor det aktuelle frekvensrommet slipper igjennom. Det vil da bli snakk om et helt lydløst materiale, forklarer han.

Les også:

Kutter stål med vann – under vann

Snart kan madrassen din lages av CO2

Vil erstatte skruer og spiker med supertape