MOTOR

Vil bygge verdens raskeste seilbåt

EKSTREMT: Skotten Tim Clarke håper å kunne oppnå over 70 knop med denne farkosten. Båten har to vinger, en for framdrift og en for løft for å få minimal hydrodynamisk motstand. Største utfordring er kavitering rundt kjølen under fart.
EKSTREMT: Skotten Tim Clarke håper å kunne oppnå over 70 knop med denne farkosten. Båten har to vinger, en for framdrift og en for løft for å få minimal hydrodynamisk motstand. Største utfordring er kavitering rundt kjølen under fart. Bilde: Verney YAcht
Anders J. Steensen
6. mars 2012 - 16:22

Med mål om å slå den gjeldende fartsrekorden for seilbåter på 51,36 knop, vil Aberdeen-baserte Verney Yachts bygge farkosten V44 Albatross.

Den nåværende rekorden er satt med den treskrogs hydrofoillignende seilbåtet l'Hyptere, men en båtkonstruktør mener det er teoretisk mulig å lage en raskere seilbåt.



Kompositt

Tim Clarke heter båtkonstruktøren som står bak designet.

Han ledet firmaet Prospect Flow Solutions, som driver avanserte tekniske beregninger. Gjennom bruk av programvaren Abaqus FEA (elementanalyser) og programvare fra franske Dassault Systems, utviklet de V44 Albatross.

Clarke så at det må et teknologisk gjennombrudd til for å oppnå høyere hastigheter.

Etter å ha arbeidet dag og natt med å utvikle ideene, kom han fram til et skrog som er langt og smalt med to vingeseil laget av komposittmaterialer.

Det mener han skal kunne slå den gjeldende fartsrekorden.

Framdrift og løft

Vingeseilene skal stå for både framdrift og løft av farkosten. Når båten kommer opp i en gitt hastighet, løftes skroget opp av vannet så kun kjøl og ror er under vann.

Vinkelen mellom de to vingene er 90 grader.

Hver av vingene er delt i to uavhengige deler, som kan svinges om hverandre for å oppnå maksimal kraft, enten til framdrift eller løft.

ASYMMETRISK: De to store vingene kan vippes fra side til side. Under fart er de på le side av skroget. Verney Yachts

Kontra

Gjennom datasimuleringer er farkosten optimalisert slik at den teoretisk kan oppnå høyere fart enn 65 knop.

Selve båten konstrueres ved bruk av programvaren SolidWorks Premium. Vingene og seilet er ikke montert over senter i skroget. De er montert ute av senter, og for å kompensere for dette, er vingene utstyrt med kontravekter.

For at farkosten skal være stabil når den ikke seiler, er den utstyrt med to forskjellige pontonger montert på vingene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også:

GRAFIKK: Slik kan Costa Concordia berges

F-35-sjefen roser norsk missil



Fra fly

Fartøyet V-44 Albatross blir 13,54 meter langt.

Vingene er 13 meter lange, og kan vippes fra side til side avhengig av vindretningen. Siden vingene kan brukes til både framdrift og til løft, er begge utstyrt med en kjøl.

Utformingen og konstruksjonen av vingene er basert på erfaringene fra superlette fly.

En av hovedsponsorene, Dassault Systems, har sin bakgrunn i flyindustrien og har hentet inspirasjon til prosjektet derfra.

BÅT? V-44 Albatross ser mer ut som en fugl eller et fly enn en seilbåt. Ikke rart siden hele konstruksjonen er basert på erfaringer fra ekperimentfly. Verney Yachts



70 knop?

Selve rekordforsøket, som er planlagt våren 2012, må gjennomføres over en fast distanse begge veier.

Rekordforsøket er planlagt å finne sted i Portland Havn, på det samme sted som de olympiske sommerlekenes seilaser avholdes i år.

Det er ikke rom for passasjerer under rekordforsøkene, hvor de har håp om å komme opp i over 70 knop.

Med en slik hastighet ville det tatt under en time fra Oslo til Færder med "seilbåt" og uten motorkraft. Eller hva med Færder´n – ca. 90 nautiske mil – på halvannen time.



Les også:

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Dampmaskinen kommer tilbake

Denne båten kan dykke 50 meter

Se 85 kampfly på Ørland

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.