Vinterklar: LNG-skipene for Yamal LNG skal tåle minus 50 grader. (Bilde: DSME)
Størst i is: Med en kapasitet på 172.600 kubikkmeter blir Yamal-skipene verdens største med isbryteregenskaper. Motorene har en samlet effekt på 65 MW. (Bilde: DSME)
Foran og bak: Hele skroget er designet for å gå gjennom islagte farvann. (Bilde: DSME)

YAMAL ARCTIC LNGC

Daewoo skal bygge verdens største isbrytende tankskip

LNG-tanker bryter 2,1 meter med is.

16 isbrytrende LNG-skip

  • Lengde: 299 meter
  • Bredde: 50 meter
  • Dypgang: 12 meter
  • Kapasitet: 172.000 m³ – membrantanker
  • Isklasse: RMRS ARC 7/spesifikasjoner for Arktis
  • Skrog: Isbrytende baugform, akterskip kan bryte maks 2,1 meter tjukk is
  • Verft: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME)
  • Levering: Fra 2016

For å frakte store mengder naturgass ut fra det enorme Yamal-gassfeltet i Nordvest-Russland, skal det bygges 16 isbrytende LNG-skip med isklasse Arc 7.

Det blir verdens største isbrytende tankskip med sine 172.600 kubikkmeter lastekapasitet i membrantanker. Målet er at skipene vil klare seg uten isbryterassistanse.

Bryter med baken

Akterenden er designet for å kunne bryte helt opp til 2,1 meter tjukk is.

Også baugen vil ha isbryteregenskaper. Skipene er beregnet å kunne operere i ned mot minus 50 grader celsius.

Det er det koreanske verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co som har sikret seg kontraktene med Yamal LNG, som i sin tur setter ut kontrakter til rederier.

Les også: Skifergassrevolusjonen skaper et helt nytt skipssegment

Joint venture-rederier

Seks av skipene bygges for Teekay LNG Partners fra Canada og China LNG Shipping (CLNG). Tre skip skal driftes av Japanske MOL og China Shipping (Group) Company.

De to kontraktene skal være verdt til sammen ca. 17 milliarder kroner.

Årstider: Yamal LNG vil sende den flytende gasen på -163 grader C til Østen via Nordøstpassasjen fra juli til november, og vestover i vinterhalvåret.
Årstider: Yamal LNG vil sende den flytende gasen på -163 grader C til Østen via Nordøstpassasjen fra juli til november, og vestover i vinterhalvåret. DSME

Finsk motordesign

Den finske motorprodusenten Wärtsilä har sikret seg 54 Wärtsilä dual fuel-motorer av typen DF50, som i hovedsak vil gå på LNG.

Kontrakten ble inngått med Wärtsiläs koreanske joint venture-selskap Wärtsilä Hyundai Engine Co. (WHEC)

Til hvert skip skal Wärtsilä levere 12-sylinders og 9-sylinders Wärtsilä 50 DF dual-fuel motorer med total effekt på 64,350 kW.

Det er mer enn dobbelt så mye som på konvensjonelle LNG-skip.

Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

ABB-propeller

Skipene blir 299 meter lange og 50 meter brede. Framdriften besørges av azimuth-propeller som kan dreies 360 grader.

ABB fikk i juni kontrakt med DSME på leveranse av Azipod-propeller, turboladere, generatorer, tavler, transformatorer og frekvensomformere til det første skipet. Det skal leveres i 2016.

Foran og bak: Hele skroget er designete for å gå gjennom islagte farvann.
Foran og bak: Hele skroget er designet for å gå gjennom islagte farvann. DSME

Sommer-rute med is

Skipene vil frakte gass fra et LNG-anlegg i Sabetta på Yamal-halvøya til markeder over alt i verden.

I sommerhalvåret, antatt fra juli til november, vil skipene kunne seile Nordøstpassasjen med gass til markeder i sørøst-Asia.

Yamal LNG bygges ut i et joint venture mellom Novatek (60 %), Total (20 %) og China National Petroleum Company (20 %). Prosjektet omfatter boring av 200 brønner og et stort LNG-anlegg med tre tog (tre prosesslinjer).

Ferdig bygget vil kapasiteten bli 16,5 millioner tonn LNG i året. Første linje skal være ferdig i 2016, neste tog året etter og tredje linje i 2018.

Les også:

Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord  

Motorprodusentene gasser på med LNG-motorer  

Dette er «Ship of the year 2014»