MAGNETMOTOR

Kan kutte ut to av tre motorer med nytt system

Sparer drivstoff.

Multi Green

  • LOA x B: 24,6m x 11m
  • Dekkslast: 150 t
  • Hovedkran: 145 tm (3,5t@20m)
  • Hjelpekran: 48 tm (1,1t@18,5m)
  • Hovedvinsj: 60 t
  • Bollard Pull: 15 t

Aktører

  • FSV Group

  • FSV Group AS tilbyr drift og utleie av spesialfartøy til arbeidsoperasjoner over og under vann samt ulike frakte- og slepeoppdrag. FSV har tre skip i drift og et fjerde under bestilling.
  • Vaagland Båtbyggeri

  • Vaagland Båtbyggeri utvikler og produserer fartøyer for fiske og fraktefart og andre spesialskip. Verftet utfører nybygg, ombygging- og reparasjonsarbeider og kan produsere skrog og seksjoner.
  • Solstrand Trading

  • Solstrand Trading er en uavhengig skipskonsulent som tilbyr design til maritimt havbruk og fiskeri, samt et omfattende utvalg av tjenester.
  • Inpower

  • Inpower utvikler og eier patenter innenfor framdriftsteknologi for skip. Inpower fokuserer på å utvikle de mest pålitelige og effektive framdriftssystemer på markedet gjennom anvendelse av permanentmagnet teknologi, blant annet i framdriftssystemet PhiDrive™. Løsningene selskapet bygger videre på er basert på idéer og teknologi utviklet av oppfinner og gründer Normann Sandøy (1941 – 2011)

 

Det lille rederiet FSV Group med sine tre spesialskip for oppdrettsnæringen tester ut dieselelektrisk framdriftssystem med permanentmagnet-motor (PMM).

Dermed er det første serviceskipet for oppdrettsnæringen med permanentmagnet-motor satt i drift.

I stedet for å ha tre motorer gående til enhver tid, kan det nye skipet Multi Green klare seg mesteparten av tida med kun én motor i gang.

Les også: Slik ser norske kartdata ut i Minecraft

Sparer diesel

– Det håper vi skal gi store gevinster i drivstoffbesparelse, sier daglig leder i FSV Group, Petter Thoresen, til Teknisk Ukeblad.

Sammenligningsstall er det for tidlig å så noe om. Fartøyet, som er 24,6 meter langt og 11 meter bredt, ble døpt på lørdag og er nettopp overtatt fra verftet Vaagland.

De to skipene rederiet har fra før har diesel-mekanisk framdrift, men med samme type motorer og samlet effekt som om bord i Multi Green. Propelldiameter på 1650 mm er også lik.

Les også: Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

FSV har nå ytre sett tre identiske skip for serviceoppdrag til oppdrettsnæringen. Men bare ett av dem har diesel-elektrisk framdrift.
FSV har nå ytre sett tre identiske skip for serviceoppdrag til oppdrettsnæringen. Men bare ett av dem har diesel-elektrisk framdrift. FSV Group

Trekkraft

Thoresen har tro på at dette kan være framtidas system for en god del skip. Spesialskipene til FSV brukes til alt fra ankerhåndtering, slep, fortøyningsoppdrag, bunnoppmåling, bistand ved avlusning, vask av flytekrager til havariberedskap og som moderskip for ROV.

Samlet motoreffekt er på 1200 kW, men til vanlig er det nok med 200–400 kW.

På de to diesel-mekaniske skipene våre må alle motorene være i gang, men det er sjelden vi har behov for all tilgjengelig kraft. Med det diesel-elektriske systemet som kan gå på variabelt turtall, er det bare en motor som normalt er i drift. De to andre motorene er i beredskap. Systemet sørger for at det er nok tilgjengelig kraft når du trenger det, sier Thoresen.

Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Patent

Inpower har levert framdriftssystemet PhiDrive. Daglig leder Geir Larsen sier at det patenterte systemet har høyere virkningsgrad enn sammenlignbare dieselelektriske systemer.

– Løsningen består blant annet av direktekoblede permanentmagnet-elektromaskiner i kombinasjon med variabelt turtall på dieselmotorene. Med PMM får man rask reaksjon og full effekt med en gang, det vi på engelsk kaller «power» og «torque», sier Larsen og påpeker at permanentmagnet elektromaskiner er akseptert og velprøvd teknologi som blant annet benyttes innenfor fornybar energi som vindkraft og el-biler.

Les også: Denne gigantplattformen tåler jordskjelv, 44 minus og 18 meter bølger

Geir Larsen fra Inpower med den grønne permanentmagnetmotoren i maskinrommet på Mulit Green.
Geir Larsen fra Inpower med den grønne permanentmagnetmotoren i maskinrommet på Mulit Green. FSV Group

Brukerfokus

FSV Group bidro med innspill til Inpower for å få en skreddersydd løsning.

– Systemet har et brukervennlig grensesnitt, og er faktisk enklere å betjene enn konkurrerende system. Løsningen er stabil med veldig lite vibrasjon, noe som øker komforten om bord, sier Endre Brekstad, som er teknisk sjef i FSV Group.

FSV Group er inne i en ekspansiv periode og Thoresen regner med fortsatt vekst. Da vil staben på dagen 25 økes og flåten bygges ut med flere skip.

FSV Group har allerede bestilt et fjerde serviceskip av samme type fra Vaagland. Men det blir bygget med diesel-mekanisk framdrift.

Les også: Julegavetips: Smart tilbehør til mobilen

Permanentmagnetmotoren Inpower leverer bygger videre  på idéer og teknologi utviklet av oppfinner og gründer Normann Sandøy.
Permanentmagnetmotoren Inpower leverer bygger videre på idéer og teknologi utviklet av oppfinner og gründer Normann Sandøy. FSV Group

Venter og ser

– Vi vil høste erfaring med dieselelektrisk framdriftssystem og se om dette er regningssvarende i lengden. Investeringen er en god del høyere. Dersom gevinstene ved besparelser på redusert drivstofforbruk, vedlikehold og utslipp er positive, vil vi gå for dieselelektrisk på nye skip, sier Thoresen.

Multi Green er et frakte- og servicefartøy for oppdrettsnæringen, og er designet av Solstrand Trading. Fartøyet skal inn i tjeneste for Marine Harvest Norway, Region Sør.

Les også:

Snart blir bagasjesystemet på Gardermoen enda mer avansert

Dette er oljearbeidernes favorittplattformer

Her er Norges nye bombekastervogn