Norge har fått levert den første CV90 multivogna som det er bestilt 16 eksemplarer av. (Bilde: BAE Systems Hägglunds)

CV90

Her er Norges nye bombekastervogn

Panservogn-kinderegget er levert til Forsvaret.

Ombygging og nybygging

  • Etter to–tre års forhandlinger og konkurranse inngikk Norge kontrakten om 104 CV9030N (Mk I) i 1994.
  • Kontrakten om nye vogner og modernisering av gamle ble inngått i juni 2012. Der ble februar 2014 satt som dato for første forserievogn.
  • En del av Kampvognprosjektet handler om gjenbruk:Tårnene på samtlige eksisterende 103 CV-90 oppgraderes med ny innmat og suppleres med sju nye slik at det blir 110 CV90 Mk III med tårn.

  • I tillegg gjenbrukes skrogene på 34 eksisterende vogner som av vekthensyn skal brukes på tårnløse varianter. De ville blitt for tunge for drivlinja når de skal utstyres med ekstra pansring.

  • Av de siste 69 skrogene vil en del ende sine dager under minetesting. Resten skal avhendes.

  • Serieproduksjonen skal starte i august i år med første serieleveranse i januar 2015. Produksjonen vil strekke seg over et par år.
  • Flo skal levere den første nye vogna til Hæren i august 2015.
  • Panserbataljonen bygges først opp med nytt materiell i løpet av 2015/2016 og deretter Telemarkbataljonen.
  • Bestillingen inkluderer reservedeler, og Norge bygger opp kompetanse til å gjøre til og med tredjelinjevedlikehold selv. Samtidig er det bestilt blant annet konfigurasjonsstyring og tilgang til helpdesk hos produsenten, samt at det finnes opsjoner på å kjøpe mer tilleggstjenester på reparasjon og støtte.

Én panservogn - tre forskjellige funksjoner.

Det er hovedessensen i den nye CV90 multivogn som Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) denne uka mottok fra produsenten BAE Systems Hägglunds.

Flerbruksvogna skal brukes enten som bombekastervogn, som santitetsvogn/vip-transport eller som lastevogn.

Les også: Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel  

Ombygd gammelvogn

Produsenten kaller den troppetransportvogn/multivogn, mens den på norsk side ofte blir betegnet som bombekastervogn, fordi det er i den konfigurasjonen med 81 mm bombekaster integrert vi vanligvis kommer til å se den hjemme i Norge.

– I et scenario der vi deployerer ut av Norge, vil det være om å gjøre å ha færrest mulig vogntyper av hensyn til logistikk og verkstedtjenester. Det snedige nå er at vi med samme plattform, bare med forskjellig innmat, kan bruke den med bombekaster, til sanitet og frakte ammunisjon og utstyr, sier prosjektleder i Flo Ragnar Wennevik til Teknisk Ukeblad.

Det norske forsvaret har i dag to bombekasterbærere, BV206 og M113. Ifølge Wennevik er det sistnevnte som i første omgang får avløsning.

Multivognene er i likhet med stingvognene tårnløse og basert på Mk I-chassis.

Det er altså en norsk vogn som er sendt til Hägglunds for ombygging. Det inkluderer mer pansring og en fjernstyrt våpenstasjon på taket.

Les også: Norske stridsbåter blir åtte knop raskere og treffer med første skudd  

Krevende kunde

Gjennom Kampvognprosjektet skal Norge investere rundt ti milliarder kroner på nye og moderniserte CV90.

De 104 CV90 som ble anskaffet på midten av 1990-tallet, skal gjennom oppgradering og nybygging bli til 144 CV90 i fem forskjellige versjoner.

Disse er fordelt på 16 multivogner, 16 stormingeniørvogner (sting), 74 stormpanservogner (spv), 21 oppklaringsvogner (opv), 15 stridsledelsesvogner (striled) og to treningsvogner.

– Norge er en god, men krevende kunde som stiller riktige spørsmål. Dette hadde ikke gått uten alle våre medarbeidere, sa Tommy Gustafsson-Rask som er administrerende direktør i BAE Systems Hägglunds under overleveringsseremonien på anlegget i Örnsköldsvik tirsdag.

Ragnar Wennevik, som leder Kampvognprosjektet for Flo, har mottatt nøkkelen til den første multivogna fra BAE Systems Hägglunds-direktør Tommy Gustafsson-Rask.
Ragnar Wennevik, som leder Kampvognprosjektet for Flo, har mottatt nøkkelen til den første multivogna fra BAE Systems Hägglunds-direktør Tommy Gustafsson-Rask. BAE Systems Hägglunds

Omvæpningen starter

Kampvognprosjektet holder timeplanen så langt og ruller nå videre fram til den første serievogna skal leveres 24. februar.

Dette er en stormpanservogn (spv) som skal leveres i Moelv. Alle serievogner skal leveres/mottas i Norge - de med tårn hos CHSnor i Moelv og de tårnløse fra Ritek i Levanger.

Ifølge Wennevik sikter de seg inn på den største datoen, 27. august 2015. Da skal prosjektet levere de første vognene til Hæren - åtte stormpanservogner og fem stridsledelsesvogner.

– Da starter omvæpningen av Hæren kan du si, og det vil jo være julekvelden og syttende mai om vi klarer dette på dato, sier prosjektlederen.

Les også:

Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon  

Her er Norges nye panservogn

– Føles som å få hundre hestekrefter ekstra