ULSTEIN X-BOW

Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

Optimismen er tilbake.

ULSTEIN SX175

Spesialdesign for service og vedlikehold offshore vindkraft

Lengde 88 meter

Bredde:18 meter

Fart: 13,5 knop

Lugarplass: 60 (kan ha opp til 109 personer)

X-Bow og X-Stern

X-Bow: Baugformen gjør at skipet møter bølger på en mykere måte. Ved bølger rett forfra vil skipet begynne å dykke nedover. På grunn av økende oppdrift med økende baugvolum, blir bevegelsen myk. Skipet får lavere bølgerespons og mindre fartstap. Arbeidsmiljøet for mannskap bedres.

 

X-Stern og X-Bow: Med mye av de samme egenskapene som X-Bow, kan en kaptein velge mellom å legge akterenden eller baugen mot sjøen, vind eller strøm under arbeidsoperasjoner og når den ligger på DP. X-Bow og X-Stern hindrer isdannelse på dekk. Utforminga reduserer akselerasjon, hiv og stamping, gir bedre komfort og sikkerhet, og øker det operasjonelle vinduet.

Ulstein har dobbel grunn til å feire. En krise ble unngått og en milepæl ble nådd.

Permitteringsspøkelset har hengt over verftet en tid. Produksjonsavdelingen i Vanylven er besluttet nedlagt.

De 28 ansatte har fått tilbud om å flytte over til Ulstein verft. Inntil nylig så ikke det så attraktivt ut.

Ny optimisme

Men nå er optimismen tilbake. Denne uka ble det inngått nye byggekontrakter for verftet i Ulstein.

En milepæl ble samtidig nådd ved at skip nummer 100 med den spesielle baugformen er kontrahert.

Ikke nok med det, de to skipene får også den nyutviklede X-Stern. X-Stern vil si akterskip som også har en spiss.

Les også: Nå raser også skipsbyggingen

Tysk grundighet

De to serviceoperasjonsskipene (SOV) er bestilt av tyske Bernhard Schulte med Ulstein SX175-design, utviklet av Ulstein Design & Solutions.

Det tyske rederiet forespurte verft fra hele verden, men landet på Ulstein etter nøye vurdering.

– Leveringspresisjon var førsteprioritet for oss da vi skulle velge byggeverft. Ulstein Verft har et solid omdømme, ikke bare på å holde leveringsfrister, men også på å levere innovative skip med høy kvalitet, sier Matthias Müller, direktør for forretningsutvikling i Bernhard Schulte.

Hjemmelæring

Ulstein Verft har selv bygget 29 av de 100 skipene med X-Bow.

Ulsteins er det som svært viktig å kunne bygge og prøve ut nye design, slik som nå med X-Stern.

– Ulstein har nær 100 års erfaring med å bygge skip. Verft er kjent for å bygge avanserte spesialfartøy og prototyper. Med et verft innen konsernet kan vi tilby utprøvde designvarianter, system og løsninger, noe som reduserer prosjektrisiko og er viktig for å vinne kontrakter internasjonalt. Dette er tilfelle også med X-Bow-designene våre,  sier konsernsjef Gunvor Ulstein.

Les også: Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat

Markedsskepsis

X-Bow og X-Stern skal føre til redusert stamping og bølgedriftskrefter, og eliminerer slag fra sjøen, ifølge Ulstein Design & Solutions.

Baug- og akterdesignen skal i tillegg føre til redusert kraft- og drivstofforbruk både når skipet ligger på DP (dynamisk posisjonering) på posisjon og i transitt.

X-Bow ble introdusert av Ulstein for 10 år siden. Bourbon Offshore var første kunde.

Ifølge en pressemelding fra Ulstein skal konsernsjef Gunvor Ulstein etter salget av de tre første ha fått spørsmål om X-Bow var en suksess.

Les også: Dette er verdens største containerskip

Beviset

– Kom tilbake når vi har 100 selde design!, var Gunvor sitt svar. Nå kan Ulstein fastslå at det ble en suksess.

– Vi ser nå at X-Bow har blitt en stor suksess. Da vi solgte UT-designet til Rolls-Royce i 1999, satte vi i gang med blanke ark og bygget opp en ny designportefølje. Vi kom raskt opp med konseptet for den nye skrogformen, sier visekonsernsjef Tore Ulstein. Han er også leder og pådriver for området marked og innovasjon i Ulstein.

Han sier at de første testene i modelltanker viste at konseptet fungerte som tenkt.

– Egenskapene til de første skipene med denne skrogformen beviste at skipene i møtende sjø kunne holde høyere fart, eller holde farten med lavere drivstofforbruk. Samtidig unngikk man å få slag mot baugen fra sjøen, noe som øker komforten til mannskapet om bord. Sjøen slår heller ikke inn over fronten av skipet, og det blir dermed ikke isdannelse i kalde farvann. Det er viktig for sikkerheten, sier Ulstein.

Les også:

Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Fire Ulstein-rugger bygges i Japan