DOCKWISE VANGUARD

Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat

Verdens største av sitt slag.

Tungløftfartøyet Dockwise Vanguard har forlatt Singapore med kurs mot Ulsan i Sør-Korea.

Der skal skipet løfte ombord Goliat-flyteren ved Hyundai Heavy Industries' offshoreverft.

Dockwise Vangard er verdens største skip av sitt slag: Et halv nedsenkbart løftefartøy som kan løfte opp til 117.000 tonn.

Se video av giganten øverst i artikkelen.

Mot Hammerfest i februar

Skipet er etter det vi har fått opplyst det eneste i verden som har tilstrekkelig kapasitet til å frakte Goliat-flyteren. Teknisk Ukeblad har fulgt på skipets posisjon ved hjelp av sporingstjenesten marinetraffic.com.

Boskalis, det nederlandske selskapet som eier kjempeskipet, bekrefter at skipet forlot Singapore mandag denne uken med kurs mot Ulsan.

Ankomst der er ventet mellom 22. og 24. januar, ifølge selskapet. I Ulsan skal skipet så gjøres klart for Goliat-transporten.

I begynnelsen av februar setter skipet med den enorme lasten kursen mot Norge og Hammerfest, ifølge Boskalis.

Les også: Dette er verdens største containerskip

Dockwise Vanguard er verdens største skip av sitt slag. Her er på jomfruturen med den halvt nedsenkbare plattform Dockwise/Chevron

Sjøsatt

Rett for jul ble Goliat-flyteren sjøsatt ved Hyundai Heavy Industries' offshoreverft i Ulsan.

– Goliat gikk ut av dokken rett før jul. Den har ligget til kai i noen dager, før den forlot kaien og ble tatt ut til omfattende sjøprøver. Nå ligger den noen nautiske mil utenfor verftet, fortalte Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge til Teknisk Ukeblad i forrige uke.

Han fortalte videre at den skal fraktes fra Sør-Korea i løpet av første kvartal, og at Enis plan er ankomst Hammerfest i begynnelsen av andre kvartal.

Der skal den lastes av fraktefartøyet i og klargjøres for produksjon før den slepes ut på feltet. Produksjonsstart er planlagt til midten av 2015.

Les også: Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru

Skal frakte Aasta Hansteen

Løftefartøyet er som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, designet for å kunne frakte strukturer som hittil har vært utelukket på grunn av størrelsen.

Skipet måler 270 ganger 70 meter. Det stikker 11 meter ned i sjøen, men under laste- og losseoperasjoner, kan det senkes ned til 31,5 meter.

Skipet skal også frakte Aasta Hansteen til Norge.

Les også:

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge