Instllasjon: De havgående slepebåtene ALP har bestilt fra Niigata i Japan, blir også utstyrt som ankerhåndteringsfartøy. De kan dermed også være med på å installere rigger eller plattformer på feltene. (Bilde: Ulstein Group)

ULSTEIN SX157

Fire Ulstein-rugger bygges i Japan  

Enda et japansk verft bygger skip med norsk opprinnelse.

Det japanske verftet Niigata Shipbuilding and Repair skal bygge fire kraftige slepebåter med Ulstein-design.

Dermed er tre japanske verft i gang med bygging av norsk-utviklete skipstyper.

Mitsubishi bygger en serie på fire store Ramform seismikkskip for PGS, mens Kawasaki skal bygge et avansert konstruksjonsskip for Island Offshore.

Begge design er utviklet i Norge og alle får stor grad av norsk utstyr.

Deep sea

Slepebåtene som er designet av Ulstein Design & Solutions er beregnet på store, tunge slep over lange havstrekk, såkalt havgående slepefartøy. De får en bollard pull (slepekraft) på 300 tonn, godt over det som er vanlig for et ankerhåndteringsfartøy.

Administrerende direktør Gunvor Ulstein i Ulstein Group sier at fartøyene egner seg for å slepe store plattformer, rigger og FPSO-er.

Hun er stolt over at norske spesialkompetanse er ettertraktet i Japan.

Les også: Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi

Klyngeprodukt

– Vi selger «bundlet» kunnskap. Det er vår samlede erfaring og kompetanse bygget inn i disse slepebåtene, sier Ulstein.

Hun mener det norske innholdet blir høyt, selv om skipene bygges i Japan.

– For oss handler det om å selge kunnskapsbaserte løsninger. Om lag 60 prosent av verdiskapingen skjer i Norge. Hadde vi også bygget skipene her, ville vi kommet opp i 80 prosent, men det var ikke aktuelt, sier Ulstein.

Ulstein skal i tillegg til designpakker levere hovedkomponenter som motorer, thrustere og propeller, vinsj, kraftdistribusjon og thruster-motorer, kontroll- og kommunikasjonssystemer.

Nytt design

Niigata bygger fartøyene for nederlandske ALP Maritime Services, som er eid av Teekay Offshore Partners, med sterke bånd til Norge.

Skipene blir 88,9 meter lange og 21 meter brede og får betegnelsen SX157.

Slepefartøyene utstyres med DP 2 og ankerhåndteringskapasitet for å kunne assistere under installasjons – og tilkoblingsfasen av plattformene på oljefeltene.

 SX157 har drivstoffkapasitet til å kunne taue over store avstander, og kan slepe for full kraft i 45 dager.

Les også: Klyngekultur hylles som norsk suksessoppskrift

Tospann: Med en trekkraft på 300 tonn hver, kan to SX157 slepe en stor rigg over lange avstander. Fartøyene har drivstoffkapasitet til å trekke for full kraft i 45 dager
Tospann: Med en trekkraft på 300 tonn hver, kan to SX157 slepe en stor rigg over lange avstander. Fartøyene har drivstoffkapasitet til å trekke for full kraft i 45 dager. Ulstein Group

AHTS-egenskaper

Slepefartøyene blir også utstyrt som ankerhåndteringsfartøy, som blant annet inkluderer hekkrull, en tretromlet vinsj med 400 tonns hivekraft, og med kjettinglås for riggkjetting.

Innredningen for 35 personer betegnes av Ulstein som romslig og komfortabel med tanke på at skipene skal oppholde seg i lange perioder på sjøen. Skipene er klassifiserte med DNVs klassenotasjoner Clean Design og isklasse 1B.

ALP omtaler de fire nye skipene i flåten sin som ‘ALP Future Class’. Skipene er tiltenkte arbeid over hele verden. Levering er i slutten av 2015 og starten av 2016.

– I arbeidet med utviklinga av designet måtte vi sørge for at kvart skip har tilstrekkelig slepekraft og driftssikkerhet til å kunne håndtere også de aller tyngste slepene ved hjelp av bare to fartøy. Miljø og drivstofføkonomisering var også viktige kriterier, sier administrerende direktør Sigurd Viseth i Ulstein Design & Solutions.

Les også: Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste

 Verft ser til Norge

Niigata Shipbuilding & Repair inngår i MES-gruppen, Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Dermed er alle de tre store verftsgrupperingene i Japan igjen på banen med avanserte skipsbyggingskontrakter.

Regiondirektør for Korea og Japan i Innovasjon Norge, Svend Haakon Kristensen, sier at dette er resultater av en bevisst strategi.

– Kawasaki begynte allerede i 2009 å reise rundt i Norge og presentere seg for rederier og leverandører. Japanerne jobber langsiktig og systematisk for å komme tilbake. De har konsolidert og omstrukturert verftsindustrien. De sikter mot mer avanserte skipstyper, sier Kristensen til Teknisk Ukeblad.

Det tok to år fra Kawasakis første møter med Island Offshore til de i januar signerte kontrakt på et svært avansert subsea IMR konstruksjonsskip.

Norske flagg vaier

I neste uke arrangeres Japans svar på NorShipping, SeaJapan i Tokyo. Norge og norske leverandører har fått en svært sentral rolle i konferansedelen.

I tillegg skal Innovasjon Norge arrangere to seminarer der norske leverandører og japanske verft og rederier vil møtes.

Les også:

Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet

Offshoreskipenes far får hederspris  

Vard planlegger kjempeskip for Solstad