Arbeidshest: Stad Scotsman fra 1974 (UT 704), den første i rekken designet av Sigmund Borgundvåg. Fartøyet er fremdeles i drift, nå under navnet Reliance Star 1. (Bilde: Rolls-Royce)
Hedersmann: Sigmund Borgundvåg (75) designet for 40 år siden første offshorefartøy - UT 704, som satte en helt ny standard for bransjen. (Bilde: Tony Hall)

ROLLS ROYCE ULSTEINVIK

Offshoreskipenes far får hederspris

Skipsdesigner Sigmund Borgundvåg hos Rolls-Royce i Ulsteinvik designet verdens første skip skreddersydd for oljeindustrien.

Nå er han hedret med ”Lifetime Achievement Award” i regi av tidsskriftet Offshore Support Journal.

I 1974 ble det første fartøyet med Borgundvågs UT-design levert. Stad Scotsman med UT 704 design er fortatt i drift, nå som Reliance Star 1.

Den nå 75 år gamle skipsdesigneren er fortsatt aktiv i design av nye Rolls-Royce-fartøy.

Les også: Gassmotorer inntar offshoreinstallasjonene

Tilpasset Nordsjøen

På 70-tallet så han at det var behov for offshorefartøyer som var tilpasset de tøffe forholdene i Nordsjøen.

Borgundvåg og et team skipsingeniører utviklet derfor et nytt ankerhåndteringsfartøy og et forsyningsskip.

De var ansatt i det som het som da het Ulstein Trading (UT) – derav betegnelsen UT på alle skip designet i det som sprang ut av Ulsteinkonsernet. Rolls-Royce har holdt på UT-betegnelsen.

Les også: Ulstein skal bygge sitt største skip noensinne

Avgjørende egenskaper

UT-designene la vekt på gode sjøegenskaper, mye fribord, stor tauingskapasitet og stor lastekapasitet. Totalt er det nå nærmere 800 fartøy av UT-design levert eller under bygging. De opererer i alle verdens sentrale olje- og gassfelt.

Det første UT-fartøyet var 65 meter langt, mens det siste som er kommet fra designavdelingen til Rolls-Royce i Ulsteinvik er 170 meter langt og betraktelig mer avansert på utstyrssiden.

Les også: Endelig ser det lysere ut for tradisjonell industri

Rett tid og sted

– Jeg har vært heldig med timingen, og karrieren har utviklet seg i takt med det norske oljeeventyret, sa Sigmund Borgundvåg da han takket for prisen.

Han var også opptatt av å hedre sine mange kollegaer innen skipsteknologi, ifølge en pressemelding fra Rolls-Royce.

– En skipsdesigner jobber sjelden alene, og jeg har vært heldig med ekstremt dyktige tidligere og nåværende kollegaer – både da vi jobbet hos Ulstein, og etter at Rolls-Royce overtok virksomheten i 1999.

Les også: Dette er fremtidens skipsbro

Strengere krav på sokkelen

Gjennom 1980-årene kom stadig nye UT-modeller fra Borgundvågs hånd: Nye forsyningsskip og ankerhåndterere, vedlikeholdsfartøyer og beredskapsfartøyer. Ofte ble disse skapt for å møte nye behov og strengere krav på norsk sokkel.

På nittitallet økte kravene til sikkerhet, og Borgundvåg designet skip som kunne utføre nødsleping og skadebegrensning ved oljeutslipp, og som ikke minst økte sikkerheten til mannskapet på dekk. Et av de aller siste skipsdesignene han står bak har naturgass som drivstoff (LNG).

Les også: LNG-produsentene dypt uenige om totaktsmotorer

Synlige spor

Konserndirektør for Offshore i Rolls-Royce, John Knudsen, sier at Borgundvåg har påvirket en sentral del av olje- og gassindustrien slik vi kjenner den i dag.

– Fra havnene i sentrale byer verden rundt, som Bergen, Aberdeen, Singapore eller ved Mexico-gulfen, så kan du se de velkjente konturene av offshorefartøy som stammer fra hans første arbeid for mer enn 40 år siden. Han er fremdeles et verdifullt medlem av designteamet vårt i Ulsteinvik. Vi gratulerer med denne hedersprisen, og takker for en formidabel bransjeinnsats, sier Knudsen.

Les også:

Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Slik vil DNV GL rense bykloakk med gamle tankskip

Her kommer verdens første LNG-taubåt