Buksér og Berging har fått verdens første gassdrevne taubåt. Dåp og overlevering av Borgøy fant sted i hos verftet Sanmar i Istanbul i Tyrkia lørdag 5. oktober 2013. (Bilde: Gary Marshall)

LNG-TAUBÅTER

Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste

Statlig Kina-selskap bestiller LNG-motorer fra Rolls-Royce.

Rolls-Royce skal ikke bare levere gassmotorer, men også thrustere og styringssystemer til to taubåter for oljeselskapet CNOOC.

Statoil først

Rolls-Royce har levert tilsvarende utstyr til de to første gassdrevne taubåtene i verden, bestilt av Buksér og Berging.

Det første fartøyet er nå i bruk på Kårstø for Statoil.

Dermed blir to statlige oljeselskaper med på å sette en miljøstandard for nye taubåter.

Kina kommer

– Markedet i Kina er bare så vidt i startgropen, sa Jacob Nielsen i Rolls-Royce Marine AS på et seminar i Oslo onsdag. Han pekte på at Kina har store miljøutfordringer. LNG-motorer i skip kan bidra til å løse mye av utslippsproblematikken, spesielt NOx, svovel og partikler i havner nær byer.

– En hel flåte kinesiske skip vil etter hvert gå over til gass. Det vil monne,sa Nielsen.

Han holdt et innlegg på seminaret «Offentlig innkjøp – et hinder for innovasjon?» og fortalte hvordan norske myndigheter var med og bidra til å åpne for gassdrevne skip i Norge ved å stille miljøkrav.

Les også: Fire kandidater til miljøpris for skip

TAUBÅT: Rolls-Royce skal levere de to LNG-motorene, framdroiftssystem og annet utstyr til de to taubåtene Buksér og Berging har utviklet sammen med Marin Design. Det blir verdens to første gassdrevne.
Kårstø og Kina: Rolls-Royce skal levere de to LNG-motorene, framdriftssystem og annet utstyr til de to taubåtene CNOOC har bestilt. Denne illustrasjonen ble laget for Buksér og Berging-leveransen. Rolls-Royce

Overføringsverdi

De to Kina-taubåtene blir temmelig lik de norske.



Framdriftsystemet fra Rolls-Royce omfatter to Rolls-Royce Bergen C-motorer per skip, styringssystem og to azimuth-thrustere som sikrer trekkraft og manøvrering i krevende operasjoner.

Naturgass får økende popularitet som drivstoff for skip. Miljømessige fordeler og gunstige gasspriser, gjør at stadig flere redere ønsker å satse på gassdrift. Dette gjelder for mange fartøytyper, skriver Rolls-Royce i en pressemelding.  



– De fleste av verdens taubåter opererer kystnært og i havner, der utslippskravene er strengest, sier Robert Løseth, direktør for framdriftssystemer og motorer i Rolls-Royce Marine.

Han peker på at tilgjengeligheten til LNG øker raskt og at mange store havner relativt raskt vil tilrettelegge for det rene gassalternativet.

100 % LNG

Rolls-Royce Bergen-motorene er de eneste skipsmotorene av denne type på markedet som er bygget for 100 prosent gassdrift.

Rolls-Royce er også ledende i verden på azimuth-thrustere for taubåter.

Taubåtene skal bygges av det kinesiske verftet Zhenjiang med levering på tampen av 2014.

Les også:

Vard planlegger kjempeskip for Solstad

Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm

Offshoreskipenes far får hederspris