Kandidat: Rolls-Royce med Environship Concept. (Bilde: Rolls-Royce)

THOR HEYERDAL INTERNATIONAL MARITIME ENVIRONMENTAL AWARD

Fire kandidater til miljøpris for skip

Thor Heyerdahl International Maritime Environmental Award 2014.

For å vinne må kandidaten har gjort ekstraordinære tekniske tiltak og bidrag for å bedre miljøet.

Kandidatene må vise at de arbeider etter den norske vitenskapsmannen og eventyreren Thor Heyerdahls ånd for å bevare miljøet.

Kongelig

HM Kong Harald skal dele ut prisen 31. mars. Den ble etablert i 1999 av Thor Heyerdahl i samarbeid med Rederiforbundet.

– Prisen skal anerkjenne medlemmer i den maritime industrien som gjør noe ekstra ut over lover og regler. Vinneren tar i bruk og synliggjør løsninger for vår tids største utfordring, energieffektivitet og miljø, sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Rederiforbundet.

Norges Rederiforbund er sekretariat for prisen. De hadde 21 kandidater til vurdering.

Endelig utvelgelse av de fire finalistene er gjort av en ekspertkomite, ledet av generalsekretær Peter Hincliffe fra det internasjonale rederiforbundet International Chamber of Shipping (ICS).

Les også: Her kommer verdens første LNG-taubåt

Kandidat: Norleds batteriferge.

Kandidatene:

Solstad Offshore for Green Operation Initiative. Rederiet har ved tett samarbeid med de ansatte klart å redusere drivstofforbruket med 20 prosent, tilsvarende ca. 90 000 tonn CO2.

Solstad samarbeider med Regnskogfondet og bidratt til å spare 19 km2 regnskog i 2013.

Kandidat:Maersk sine megastore containerskip er verdens mest energieffektive. Lendge: 400 meter, bredde 59 meter og plass til 18.340 TEU. Maersk
Rolls Royce Marine for Environship Consept. Selskapet har utviklet ny skrogform, baug og framdriftssystem som bidrar vesentlig til redusert drivstofforbruk.

Konseptet består av bølgebrytende baug, gassmotor, hybrid akselgenerator og integrert ror og propell (Promas).

Norled for batteriferge. Fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer og blir verdens første og største 100 % batteridrevne ferge.

En batteripakke på 10 tonn skal drive de to propeller i aluminiumsfergen, bygget på katamaranskrog. Fergen skal gå mellom Lavik og Opedal i Sogn og Fjordane og vil hurtiglades ved hvert anløp.

Maersk Line for Triple E-klassen containerskip. Verdens største containerskip med plass til 18 349 TEU containere blir også verdens mest miljøvennlige.

De tre E-ene står for: «Economy of scale», «Energy Efficiency» og «Environmentally improved». Skipene vil redusere CO2-utslipp per container transportert med 50 prosent på ruten Asia-Europa sammenliknet med eldre og mindre skip.

Maersk har tenkt «fra krybbe til grav» og tenkt gjenvinning og miljø i hele skipets livsløp.

Kjempe: Solstad Offshores planlagte konstruksjons og rørleggingsfartøy blir den største i rederiets flåte. Skipet blir 180 meter langt og 33 meter bredt. En rørkarusell underdekk kan ta 4000 tonn rør eller kabler. Skipet får også en  600 tonns offshorekran med bølgekompensering.
Kjempe: Solstad Offshores planlagte konstruksjons og rørleggingsfartøy blir den største i rederiets flåte. Skipet blir 180 meter langt og 33 meter bredt. En rørkarusell underdekk kan ta 4000 tonn rør eller kabler. Skipet får også en 600 tonns offshorekran med bølgekompensering. VARD/Global Maritime AS
Les også:

Her kommer etterretningstjenestens nye stolthet

Vard planlegger kjempeskip for Solstad

«For snart tre år siden ble en snedig plan lagt»