Klar: Superspeed 1 ble bygget i Finland i 2008. Våren 2014 er den klar for å slå av hjelpemotorene når den ligger til kai i Kristiansand. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

SUPERSPEED 1

Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm

Dermed blir Kristiansand den andre byen som får redusert forurensning fra skip som ligger ved kai. Larvik kan bli tredje.

Fra før har Color Line bygget om fergene Color Fantasy og Color Magic til å kutte ut hjelpemotorer når de ligger til kai i Oslo.

Ren sommerluft

Nå skal Color Lines Superspeed 1 bygges om slik at den i løpet av våren kan kobles på strømnettet. Color Line vurdere også bygge om Superspeed 2 – som går mellom Larvik og Hirtshals i Danmark.

I Kristiansand betyr landstrømtilkoblingen reduksjon av skadelig nitrogenoksid med 34 tonn i året og 2300 tonn mindre CO2. Svovel- og partikkelutslippene fjernes helt.

For rederiet betyr det sparte drivstoffkostnader når de dieseldrevne hjelpemotorene stanses.

For lokalmiljøet i hovedstaden er landstrøm et viktig helsetiltak. I Oslo medfører landstrømtilkoblingen for Color Lines to Tysklands-ferger at byen spares for 50 tonn NOx, 2,5 tonn svovel og 0,75 tonn partikler årlig. CO2-utslippee reduseres samtidig med 3.000 tonn.

Les også: Strømførende kjempeplugg

Kontrakt til ABB

Color Line har gitt ABB kontrakten for forstudier, installasjon av landstrømtilkoblingen og transformator om bord, lavspenningstavle, utvidelse av automatiseringssystem samt høyspennings koblingsanlegg på landsiden i Kristiansand.

ABB leverte tilsvarende utstyr og tjenester til Color Line i Oslo og utstyr til Oslo havn for anlegget på land.

ABBs system tilfredsstiller fullt ut IEC/ISO/IEE-standardene samt andre relevante normer.

– Å forsyne skip med fornybar energi når de er i havn, er et tiltak som har umiddelbar effekt på det lokale miljøet og forholdene til dem som arbeider om bord og i havnen, og som også har en positiv effekt på klimautslippene. I tillegg kan selskapet kutte sine drivstoffkostnader, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge.

Les også: Bergen setter fart på landstrømmen

Erfaring: Color Magic har siden høsten 2011 fått strømforsyningen fra land når skipet ligger til kai. I 2012 ble også Color Fantasy koblet på landstrøm. Håkon Jacobsen

Ukjent pris

Med den nye landstrømsløsningen kopler Superspeed kobler seg til strømnettet på land i løpet av få minutter med et av de raskeste tilkoblingssystemene på markedet. Leveransen sluttføres i mai-juni.

Prisen er ikke oppgitt, men ombygging og landstrømtilkobling for Color Line i Oslo kom på rundet 25 millioner kroner.

Prosjektet ble støttet av både Transnova, Enova og Oslo Havn.

Miljøplaner

Color Line opplyste i fjor sommer at rederiet planla å investere rundt 250 millioner kroner i miljøteknologi. Blant tiltakene er landstrøm og installasjon av scrubbere fra Wärtsila i Moss.

Kontrakt ble inngått om installasjon av avgassrenseutstyr for Superspeed 2 med opsjon om tilsvarende for Superspeed 1 og de to cruiseskipene Color Fantasy og Color Magic.

Scrubberutstyret vil gi opp mot 90 prosent redusert utslipp av svoveloksider (SOx).

De to nye Superspeed-ferjene til Color Line settes i trafikk på Skagerrak i henholdsvis mars og juni.

Seks skip

Color Line er et av Europas største fergeselskaper med en årlig omsetning på rundt 4,6 milliarder kroner. Selskapet har seks skip i rute mellom sju havner i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Color Line frakter passasjerer, biler og gods til og fra mange viktige destinasjoner, inkludert Kristiansand – Hirtshals.Superspeed 1 ble bygget i Finland av Aker Finnyards i 2008.

Skipet er er på 34 231 og har trafikkert strekningen Kristiansand – Hirtshals siden levering.

Oslo Havn KF forbereder landstrømtilkobling også ved Akershuskaia og ved Revierkaia, der cruiseskipene vanligvis legger til.

Les også:

Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Verdens første LNG-hybride kraftverkslekter tar form

Slik vil DNV GL rense bykloakk med gamle tankskip