Hamburg-kraft: Hybrid-kraftlekteren til Becker Marine, Aida Cruises og sies og Hybrid Port Energy kan levere 7,5 MW med 50/60Hz frekvens fra fem generatorer, drevet av Caterpillar-motorer. (Bilde: Becker Marine)
Lekteren produseres ved Shipbuilding and Machinery“ (SAM) i Komárno i Slovakia. Sammensettingen av seksjoner begynte på nyåret og ble behørig feiret. (Bilde: Becker Marine)

LNG-HYBRID

Verdens første LNG-hybride kraftverkslekter tar form

Byggingen har begynt i Slovakia.

Kraftverkslekteren bygges i et samarbeid mellom AIDA Cruises, Becker Marine Systems og Hybrid Port Energy.

Lekteren produseres ved Shipbuilding and Machinery“ (SAM) i Komárno i  Slovakia.

Lekteren skal forsyne cruiseskip med miljøvennlig «landstrøm»  mens de ligger i havn. Det vil redusere skadelige lokale utslipp av NOx, svovel og reduserer klimautslipp i Hamburgs havn.

Først LNG-Cat på skip

Den LNG-hybride lekteren får fem generatorer fra Zeppelin Power Systems.

De vil yte 7,5 MW og kan levere både 50 Hz og 60 Hz frekvens, avhengig av hva slags system skipene har.

Caterpillar leverer de første LNG-motorene klassifisert for maritim bruk til dette prosjektet, opplyser Becker Marine i en pressemelding.

Kjappere enn Norge

Kraftverket vil også kunne levere varme, enten til skip eller land.

Prosjektet håper også å kunne koble fartøyet på det lokale strømnettet og levere strøm ved behov.

Den 74 meter lange og 11,4 meter brede farkosten skal leveres til sommeren, to år etter at prosjektet startet.  

Det ligger dermed et godt stykke foran det norske prosjekt til Hordaland Maritime Miljøselskap AS (HMMS).

Les også: For stor gasstank forsinker LNG-skip

Selvdrevet nordmann

I stedet for lekter, satser den norske aktøren på et selvdrevet kraftverksskip (EPS – Electric Power Supply-skip). I første rekke er målet å kunne koble inntil 10 skip i Bergen havn på hybdridprodusert kraft.

Det kan spare Bergen ny for utslipp tilsvarende ca. 50.000 biler. I tillegg har HMMS tenkt at skipet kan gå til Geirangerfjorden eller andre fjorder og tilby strøm til cruiseskip. 

– EPS er et selvdrevet kraftverk som kan levere «landstrøm» til skip på korttidsopphold i havn, sier Kjell Sandaker, direktør i HMMS.

Selskapet eies av Eidesvik Offshore, Sparebank Vest, Grieg International og Coastal Center Base.

Kraften skal genereres med brenselcelle, gassmotor, Stirling- og ToCircle-motor.

Miljøkraft: HMMS utvikler dette 14 MW-kraftverksskipet (EPS) med Bergen i tankene. Ved å forsyne to cruiseskip eller 10 offshorefartøy med strøm, kan byen spare utslipp tilsvarende 50.000 biler.
Miljøkraft: HMMS utvikler dette 14 MW-kraftverksskipet (EPS) med Bergen i tankene. Ved å forsyne to cruiseskip eller 10 offshorefartøy med strøm, kan byen spare utslipp tilsvarende 50.000 biler. HMMS/Wärtsilä

Hybrid drift

Drivstoff vil være naturgass, LNG eller biogass.

Teknologien som kan benyttes i kraftverksskipet utvikles kontinuerlig, blant annet hybridteknologi med batteripakker og avanserte styringssystemer.

EPS, som blir 75,6 meter bredt og 19,2 meter langt, skal kunne levere forskjellige spenninger og frekvens samtidig.  Overskuddskraft kan leveres inn på byens nett.

Les også:

Planlegger flytende kraftverk til Bergen

De bygger luksustrålere for fiske og turisme

Her kommer verdens første LNG-taubåt