KINA-BYGG: De to nye frakteskipene til Nor Lines blir ca. et halvt år forsinket fra verftet i Kina. (Bilde: Jan-Ove Rust/Rolls-Royce)

NOR-LINES

For stor gasstank forsinker LNG-skip

Nor Lines nye LNG-skip:

Skipene er designet spesielt for rullende last, containere og pallelast, med inntil 130 TEU i to høyder på værdekk, i tillegg inntil 40 trailere, samt fryserom over to dekk som gir laste kapasitet på ca. 2.000 tonn fryselast, eller tørrlast på paller.

  • Lengde: 119,95 meter
  • Bredde: 20,80 meter
  • Dypgang: 6 meter
  • Lugarplass: 14 personer
  • Drivstofftank: Ca. 400 m³ LNG + 50 m³ diesel
  • Dødvekt: Ca 5.000 tonn
  • Marsjfart: Ca 15 knop
  • Rekkevidde: Ca 3.400 nautiske mil

Lastekapasitet:

  • Fryserom ca. 4.175 m³ / 1.670 m².
  • Ro/ro dekk ca 1640 m2 / 510 kjørefelt meter
  • Værdekk ca. 1.600 m² / 480 kjørefelt meter

Maskineri/framdrift:

  • En firetakter medium speed gass motor. Ytelse (MCR) ca. 1 x 3,940 kW
  • PTI/PTO med HSG
  • En CP propell
  • Ett høy-løft spaderor – PROMAS
  • En baug thruster
  • En styremaskin
  • To hjelpemotorer, hver på 700 kW.

Nor Lines

  • Opererer 10 skip
  • 250 sjøfolk
  • Disponerer all godskapasiteten om bord i hurtigruteskipene
  • Største operatør av sideport tonnasje i faste ruter i og til/fra Norge
  • Mer enn 600 ukentlige anløp til over 70 havner
  • Eid av Det Stavangerske Dampskibsselskap (DSD
  • Eier 40 % i Sea-Cargo

En underleverandør bommet på målene og leverte en gasstank som var noen centimeter for stor. Dermed måtte skipet designes delvis om.

Rederiet Nor Lines bestilte i oktober 2011 to nye fraktefartøy med nytt energieffektivt Rolls-Royce-design og LNG-motorer. Levering skulle etter planen skje i oktober i år og januar 2014.

Nå er levering av det første skipet fra det kinesiske verftet Tsuji Heavy Industries (Jiangsu) Co. Ltd. fastsatt til høsten 2014 og skip nummer to noen måneder seinere.

For store tanker

Administrerende direktør Toralf Ekrheim i Nor Lines sier at det ikke ligger noe dramatikk i forsinkelsene.

– Verftet har gjort sine ting, men det er blitt noen designendringer underveis. Det første skipet blir sjøsatt i januar 2014 og vil seile til Norge over sommeren, sier Ekrheim til Teknisk Ukeblad.

Salgs- og markedssjef for frakteskip i Rolls-Royce Marine, Stein Ruben Larsen, opplyser at to gasstanker fra en underleverandør var noe større enn opprinnelig design.

– Dette er første skip med dette designet og som skal ha LNG-motorer. Det er naturlig at det blir noen utfordringer og flere justeringer enn på et ordinært skip, sier Larsen til TU.

Les også: Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler

UDRAMATSK: Adm.dir. Toralf Ekrheim i Nor Lines ser ikke på et halvt år forsinkelse på de to nye frakteskipene med LNG-motor som unaturlig ettersom det er en helt ny skipstype. Foto: Tore Stensvold Tore Stensvold

Erstatter 200 vogntog

De to fraktskipene blir de første med Rolls-Royce Marines Environship-design. Skipene blir ca. 120 meter lange og 20 meter brede. De er konstruert for enkelt å ta inn rullende last, containere og pallelast.

Godsskipene har plass til 130 TEU-containere i to høyder på værdekk, inntil 40 trailere og er utstyrt med fryserom over to dekk som gir laste kapasitet på ca. 2.000 tonn fryselast.

Rolls-Royce-konseptet er basert på ny skrogdesign, nytt framdriftssystem (Promas, integrert ror og propell), LNG-motorer, eldrevne kraner og losseutstyr samt dekksluker i kompositt.

Ifølge Nor Lines vil hvert av skipene ha en kapasitet tilsvarende minst 200 vogntoglast, og innebærer tilpasninger som gir større effektivitet og kapasitetsutnyttelse enn dagens skip.

Rederiet, som i dag har 10 godsskip som går i regulære ruter langs hele norskekysten, Skandinavia og Østersjøen, hevder at fleksibiliteten til transport av stykkgods, containere, rullende materiell og fryselast opprettholdes.

Les også: Nytt superskip til den amerikanske marinen

Gassmotor

Nor Lines-skipene får en Bergen B-serie gassmotor som kan håndtere store og raske lastvariasjoner, og er egnet for mekanisk overføring av kraft til propellene.

LNG-tankene skal romme nok drivstoff til 10 dagers normal drift (ca. 3.500 nm) og med tre dagers reserve.

Skipene får også HSG-system (Hybrid Shaft Generator), som genererer elektrisk kraft for skipet med redusert drivstofforbruk og utslipp.

VANLIG: Salgs- og markedssjef for fraktefartøy i Rolls-Royce Marine, Stein Ruben Larsen, sier at det alltid blir utfordringer med nytt design og nye underleverandører. Tore Stensvold

Nummer en blir nummer to

Bergens-rederiet Sea-Cargo satser også på LNG-skip i nærskipsfart. Selskapet bestilte to skip fra et indisk verft for flere år siden, men byggingen har blitt kraftig forsinket.

Skipene ble opprinnelig planlagt med vanlig dieselmotor, men Rolls-Royce bisto med endring av spesifikasjoner og installering av LNG-motorer etter bestilling var gjort. Skipene til Sea-Cargo er på 5.900 dødvekttonn, 132,8 meter lange og 18 meter brede.

Rederiet har ikke opplyst når de venter levering av skipene. I oktober 2011 sa Sea-Cargo at levering ville finne sted i 2012 og 2013. Ledelsen har ikke hatt tid til å besvare TUs spørsmål om tidsplan for levering.

Nå ser det ut til at Nor Lines får sitt første LNG-drevne godsskip før Sea-Cargo.

Les også:

– En hybridbil kan trenge ti år på å betale seg. På et skip er investeringen ofte tjent inn på to år  

Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp  

Italiensk verft skal bygge Norges nye polarskip