Gode tider: Det store oljetankskipet "Seaking" på 161.382 bruttotonn i dokken ved Chengxi Shipyard i Guangzhou. Tankskipet er 333 meter langt og 60,04 meter bredt. Det ble levert i 2005. (Bilde: Chengxi Shipyard)

SKIPSBYGGING

Nå raser også skipsbyggingen

Bestillinger av nye skip falt med 14 prosent i Kina i 2014. Tregere også i Korea.

Den økonomiske temperaturen i verden kan leses direkte av ordreinngangen til kinesiske verft.

Fram til slutten av fjoråret var det høy temperatur, men i desember kom det er kuldesjokk.

Brått fall

Inntil årets siste måned, hadde alle piler pekt oppover. Fra januar 2014 til november, viste ordreinngangen en vekst på 13,7 prosent.

Men i desember falt ordreinngangen sammenlignet med desember 2013 med 82,3 prosent.

Desemberfallet medførte at ordreinngangen for året sett under ett ble 14,2 prosent lavere enn i 2013, opplyser Kinas departement for industri og informasjonsteknologi.

Les også: Dette er verdens største containerskip

Treg start

Ifølge Fearnleys åpner 2015 enda svakere.

I Kina er det kun kinesiske kunder som bestiller fra egne verft. COSCOL har plassert ordre på fire flerbruksskip/tungløftere ved verftet Hudong Zhonghua.

Sinotrans har kontrahert to containerskip på 4.000 TEU fra Shanghai Shipyard.

Tæring

Verftene har imidlertid mye å tære på.

Ordrebøkene ble fylt godt opp fra midten av 2013 og fram til oljeprisfall og dempet investeringsvilje i fjor høst medførte oppbremsing.

Målt i dødvekttonn, har kinesiske verft 148,9 millioner tonn i ordrebøkene ved utgangen av 2014, hvilket er 13.7 prosent opp fra 2013.

Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen

Stor, større, størst

Halvparten av alle nye skip, det vil si 50,5 prosent, bestilles fra Kina.

Kinas 10 største verft fortsetter å dominere og blir bare større på bekostning av de mindre konkurrentene, ifølge departementet.

De 10 største verftene fikk 55,5 prosent av alle kontraheringene i 2014.

Korea også rammet

Heller ikke Sør-Korea slipper unna fallet. Der gikk ordreinngangen ned med 36 prosent sammenlignet med 2013.

Verftene fikk ordre på 305 skip med på til sammen 11,78 millioner bruttotonn (compensated gross tons – CGT).

Ifølge analyseselskapet Clarkson Research Services er Sør-Korea fortsatt på andreplass som verdens største skipsbygger.

Det er femte år på rad landet blir slått av Kina, som mottok bestilling av 801 skip med et volum på 15,31 millioner CGT.

Den gamle skipsbyggingskjempen Japan er i ferd med å klatre på rangeringen og tok 19,7 prosent av alle nybyggingskontrakter i 2014.

Les også:

Farstad bestiller spesialfartøy i Vietnam

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe