VIKING NEPTUN

«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang

Offshorekran på 400 tonn.

Viking Neptun

Offshore konstruksjonsskip,

Design: Salt 301 OCV

Lengde: 145,6 meter

Bredde: 31 meter

Rørleggingskarusell på 4400 tonn under dekk.

Offshorekraner: 400 tonn og 100 tonn

Dekksareal: 2600 m²

Tonnasje: 13.500 dødvekttonn.

Lugarplass: 150 personer

Isklasse: ICE 1B (moderate isfohold, 30–50 cm)

Offshore-konstruksjonsskipet Viking Neptun ble døpt og overlevert fra byggeverftet til Eidesvik i helgen.

Det er det største skipet Kleven og Eidesvik har bygget, og det største i flåten til Bømlo-rederiet.

Les også: Her seiler 100.000 skip

Salt-design

Det er også det første sitt slag utviklet av Salt Ship Design. Viking Neptun, med betegnelsen Salt 301 OCV, er 145,6 meter langt og 31 meter bredt.

Skipet har en innvendig karusell med kapasitet på 4400 tonn for legging av fleksible rør eller kabler. Skipet er også utstyrt med to offshorekraner: en på 400 tonn og en på 100 tonn.

Dekksarealet er på hele 2600 kvadratmeter og skipet er på 13.500 dødvekttonn. Skipet går tett ut i kontakt med Technip og arbeider på Gullfaks-feltet med installasjon av rørledninger og undervannsinstallasjoner.

Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet

Moderat is

Fartøyet har lugarplass til 150 personer og har isklasse ICE 1B, det vil si at det kan gå i 30–50 centimeter tjukk is.

Da byggekontrakten mellom Eidsvik og Kleven ble inngått i juni 2012, ble kontraktsverdien oppgitt til 1,2 milliarder kroner.

Les også:

Costa Concordia-kapteinen kjent skyldig i drap

Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø

Denne fergen skal gå på vindkraft