Sjøtesting av Pieter Schelte ved Okpo i Sør-Korea. Nå blir fartøyet til "Pioneering Spirit." (Bilde: Allseas)
Pioneering Spirit går på hver side av en jacket og kan plassere toppdekk, eventuelt fjerne det. (Bilde: Maikel Stuijfzand/Youtube)

PIETER SCHELTE

Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet

Dette skal det hete.

Verdens største tungløftskip skifter navn fra Pieter Schelte til Pioneering Spirit.

Det opprinnelige navnet har fått sterk kritikk, blant annet fra jødiske organisasjoner og etter hvert fra flere hold.

Eks SS-offser

Skipet var oppkalt etter den nederlandske ingeniøren og SS-offiseren Pieter Schelte Hereema, grunnleggeren av tungløftselskapet Heerema.

Hans sønn Edward Heerema eier selskapet Allseas, som igjen eier og opererer fartøyet.

Les også: Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat

Hedrer ingeniøregenskaper

Han ville hedre sin far med å navngi det store skipet, som er spesialdesignet for å installere plattformdekk offshore, dekommisjonering, det vil si fjerning av plattformer og jackets.

Fartøyet kan løfte dekksstrukturer (topside lift structure - TLS) på opp til 48.000 tonn og fjerne jackets (jacket lift system JLS), på inntil 25.000 tonn.

«Skipets navn reflekterer hva Pieter Schelte Heerema har oppnådd innen konstruksjon, som har vært av stor betydning for utviklingen av offshore produksjon av olje og gass frem til i dag» uttalte sønnen, Edward Heerema, i et brev til pressen forrige uke.

Les også: Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Allseas planlegger et fartøy som er enda større enn Pieter Schelte. Illustrasjonen viser det nye skipet foran Pieter Schelte.
Allseas planlegger et fartøy som er enda større enn Pioneering Spirit (tidligere Pieter Schelte). Illustrasjonen viser det nye skipet foran Pioneering Spirit. Allseas

Koloss

Kritikken førte til navneskiftet, som nå er offentliggjort.

Pioneering Spirit er verdens største skip målt etter vannfortrengning, bredde og bruttotonnasje, Skipet er 382 meter langt og 124 meter bredt med en bruttotonnasje på 403.342 bruttotonn.

Skipet skal blant annet brukes til å fjerne Yme-plattformen.

Skipet skal kappe plattformens stålbein, løfte plattformdekket og frakte det til Lutelandet på Fjaler for opphugging.

Les også:

Dette er verdens største containerskip

Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen

Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru