SAMFERDSEL

Ny maskin støper vei og legger skinner i ett

Appitrack er tidligere brukt i flere store byer. Her legges trikkeskinner i Orleans.
Appitrack er tidligere brukt i flere store byer. Her legges trikkeskinner i Orleans. Bilde: Alstom
14. mai 2014 - 12:37

En nyutviklet maskin som støper veisålen og legger skinner i en enkelt operasjon skal gjøre legging av skinner til skinnegående fremkomstmidler både raskere og billigere.

– Man sparer rundt 40 prosent av tiden det vanligvis tar å legges nye skinner, forteller Carl Åge Bjørgan i Alstom, som har utviklet maskinen.

Reduserte kostnader

I franske Toulouse ble det nylig bestemt at maskinen, som har navnet Appitrack, skal benyttes til å legge 100 prosent av skinnene i den nye trikkeinfrastrukturen.

– Det er antatt at bruk av Appitrack vil reduserer prosjektkostnadene til dette prosjektet med rundt 15 prosent, sier Bjørgan.

I tillegg til en kostnadsreduksjon, sier han at Appitrack reduserer omfanget av arbeid på området hvor skinnene legges.

– Noe som også reduserer forstyrrelser i bybildet. Siden operasjonene er automatisert, reduseres også risikoen for menneskelige feil, sier Bjørgan.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Appitrack kan både støpe betongsåle og legge skinnefester i en operasjon.
Appitrack kan både støpe betongsåle og legge skinnefester i en operasjon.

Tre ganger så rask

Maskinen har blitt brukt med hell i en lang rekke byer.

– I Nottingham hadde vi totalansvaret for utvidelsen av trikkeinfrastrukturen, forteller Bjørgan.

Maskinen legger i gjennomsnitt rundt 150 meter med skinner på en dag, noe som ifølge Bjørgan er tre ganger så mye som tradisjonelle metoder.

Maskinen består av to maskindeler med ulike oppgaver i skinneleggingen. Den første maskinen legger betong langs en forhåndsbestemt trikkeinnretning, mens den andre maskinen noen få meter bak planter skinnefestene ned i den ferske betongen. Når betongen har herdet kan skinnene legges i skinnefestene, og strekningen er ferdigstilt.

Les også: Gigantisk boremaskin skal drive 7,8 kilometer lang tunnel

Kommer på jernbane

Nå håper Alstom at Oslo vil velge å benytte maskinen når trikkeskinnene skal oppgraderes og forlenges.

– Dette vil være en veldig aktuell teknologi når sporene skal fornyes og forlenges i Oslo, sier Bjørgan.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Selv om Appitrack så langt er brukt for legging av trikkeskinner, sier Bjørgan maskinen snart også vil være klar for legging av jernbaneskinner.

– Den kan dermed være aktuell til for eksempel utbyggingen av Follobanen, sier han.

Les også:

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Vegvesenet vil bruke solenergi fra svart asfalt  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.