SAMFERDSEL

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Bilde: Mona Strande
16. apr. 2014 - 10:47

De ti største pågående samferdsels- prosjektene

  • Follobanen inkludert Ski stasjon. Kostnadsramme: Cirka 25 milliarder kroner (Ikke vedtatt av stortinget).
  • E39 Rogfast. Kostnadsramme: 13,4 milliarder kroner.
  • E18 Lysaker - Ramstadsletta. Kostnadsramme: 11,5 milliarder kroner.
  • Rv. 55 Sotrasambandet. Kostnadsramme: 7,3 milliarder kroner.
  • Dobbeltspor Farriseidet - Porsgrunn. Kostnadsramme: 6,9 milliarder kroner.
  • E39 Svegatjørn - Rådal. Kostnadsramme: 6,5 milliarder kroner.
  • Dobbeltspor Holm- Nykirke inkl. Holmestrand stasjon. Kostnadsramme: 6,5 milliarder kroner.
  • Rv. 13 Ryfast. Kostnadsramme: 6,4 milliarder kroner.
  • E6 Minnesund - Skaberud (Fellesprosjektet). Kostnadsramme: 5,8 milliarder kroner.
  • E6 Frya - Sjoa. Kostnadsramme: 5,7 milliarder kroner.

Kilde: Statens vegvesen og Jernbaneverket.

Da Nasjonal transportplan (NTP) ble lagt frem i fjor var planrammen økt med 167 milliarder kroner, sammenliknet med tidligere plan.

Både vei og bane bygges ut som aldri før i Norge. Bare de ti største utbyggingsprosjektene har tilsammen en kostnadsramme på 95 milliarder kroner.

– De siste seks-syv årene har investeringene i jernbane økt kraftig. De samlede bevilgningene til samferdsel har økt med 90 prosent siden 2005. Det gir oss nå muligheten til å bygge neste generasjons infrastruktur, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås.

Follobanen størst

I slutten av mars la Jernbaneverket ut prekvalifisering for siste del av Follobanens totalt fire totalentrepriser.

Bare Follobanen alene har en estimert kostnadsramme på nesten 25 milliarder kroner, og er dermed det største norske samferdselsprosjektet i nyere tid.

– Det er et fantastisk spennende prosjekt, som vil ha stor innvirkning på jernbanenettet og samferdselsmønsteret i hovedstaden, sier Løvås.

Follobanen er et fremtidig dobbeltspor mellom Oslo sentralstasjon og Ski stasjon. Dobbeltsporet skal dekke behovet for økt kapasitet gjennom "Sørkorridoren", og ha muligheten til å kobles videre sammen med en fremtidig høyhastighetsbane via Gøteborg til Europa.

Den estimerte kostnadsrammen er foreløpig ikke godkjent av Stortinget.

– Vi er optimister med tanke på kostnadsrammen, og håper Stortinget vil vedta oppstart for utbyggingen av Follobanen før sommeren, sier Løvås.

Les også: Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet

Rogfast og Vestkorridoren

Til tross for en rekke store samferdselsprosjekter, skilles Follobanen og det nest største utbyggingsprosjektet med 11,3 milliarder kroner.

E39 Rogfast skal ifølge beregninger gjort av Statens vegvesen koste 13,4 milliarder kroner.

Når den er ferdig utbygget vil den bli verdens lengste undersjøiske veitunnel, hele 385 meter under havoverflaten på det dypeste.

– Rogfast er første brikke i utbyggingen av Ferjefri E39, og dermed veldig spennende. Det vil bli en viktig regional forbindelse mellom Haugalandet og Stavangerområdet, sier utbyggingssjef i Statens Vegvesen, Lars Aksnes.

På tredjeplass over de største samferdselsprosjektene kommer enda et veiprosjekt. E18 Lysaker - Ramstadsletta, også kalt Vestkorridoren, skal koste 11,5 milliarder kroner, og ta unna den fremtidige veksten i transportbehov mellom Asker og Bærum, og Oslo sentrum.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det er et prosjekt vi har ønsket å sette i gang med lenge. Vestkorridoren vil forbedre fremkommeligheten på E18 vest for Oslo betraktelig, sier han.

Les også: Bru over Oslofjorden kan bli norgeshistoriens dyreste bompassering

De minste av de største

De største prosjektene i samferdselssektoren er fordelt utover landet. Til utbyggingen av Sotrasambandet mellom Sotra og Bergen, skal det brukes 7,3 milliarder kroner.

Og dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn er anslått å koste 6,9 milliarder.

Både E39 Svegatjørn - Rådal og dobbeltspor mellom Holm og Nykirke, med ny stasjon på Holmestrand, har en kostnadsramme på 6,5 milliarder kroner.

– Vi har maks aktivitet på utbygging for tiden, og har nå den største omsetningen vi noen gang har hatt, forteller Aksnes.

Andre del av ferjefri E39 er også i gang. Ryfast som skal binde sammen Ryfylkene med Nord-Jæren er beregnet å koste 6,4 milliarder kroner, og E6 Minnesund - Skaberud som er veidelen av Fellesprosjektet ved Mjøsa, skal koste 5,8 milliarder kroner.

Sist på lista over de ti største prosjektene kommer E6 Frya - Sjoa til 5,7 milliarder.

Les også:

Her tester de selvlysende veimerking

Disse veiene får ny asfalt i sommer

Helgeland kan få verdens dypeste tunnel  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.