I fjor innførte Vegdirektoratet ny standard for drift og vedlikehold av veier. En del av denne oppgraderingen førte til at det som tidligere kun var tre vinterdriftsklasser, er gjort om til fem.
Veier som tidligere hadde en satt barveisstrategi, må dermed ikke nødvendigvis saltes lenger.
– Klassifiseringen om barvei er nå delt i to. I den ene av disse to klassene aksepteres det nå at det ligger noe snø utenom hjulsporene i et begrenset tidsrom, forklarer Randi Harnes, avdelingsdirektør for Vegforvaltning og utvikling i Vegdirektoratet.
Les også: Mandag solgte de småkraftverket. Onsdag kom regjeringens sertifikat-millioner
Mindre salt
Veldig trafikkerte veier i kyststrøk vil fremdeles operere med en streng barveisstrategi. For andre høytrafikkerte veier er det derimot aktuelt å bruke en strategi som tillater noe snø utenom hjulsporene
– På disse veiene vil man trolig benytte seg av mindre salt, sier Harnes.
– Vil dette føre til mindre salt totalt på norske veier?
– Det vil ha en betydning for saltbruken. Men hvor stor betydningen blir er vanskelig å si på forhånd, sier hun.
Les også: Trodde du oljeprisen var lav nå? Hør hva disse ringrevene har å si
Fjerner brøytegrense
De nye klassifiseringene er bare et av flere tiltak Vegdirektoratet har innført for å få ned saltbruken på veiene.
– Samtidig som vi har innført et femklassesystem, har vi fjernet kravet om at det må komme en viss mengde snø før brøyting. Brøyting skal nå settes i gang idet det begynner å snø. Man blir dermed tidligere ute enn før, og dette kan føre til redusert saltbruk, forklarer Harnes.
Direktoratet stiller i tillegg strengere krav til opplæring av de som utfører veisaltingen.
– For å få ned saltbruken er det viktig at saltet brukes riktig. Vi fokuserer dermed mer på opplæring enn tidligere, sier hun.
Les også: Nå kan du få en 40-tommers skjerm på skrivebordet
Økt bruk av saltblandinger
Akkurat hvor stor reduksjon i saltbruken de nye tiltakene vil gi, er ifølge Harnes vanskelig å si.
– Det kommer veldig an på hvordan vinteren blir. Det viktigste for oss er å ha sikre veier for alle trafikanter, og salt er en svært effektiv måte å oppnå riktig friksjon mellom bil og vei på. Men om det er mulig å få trafikantene like trygt frem med mindre salt er vi svært positive til det, sier hun.
Harnes forteller at direktoratet i tillegg ser en positiv trend med tanke på bruken av flytende saltløsning.
– Vi er svært positive til at vi nå bestilles mer saltløsninger enn tidligere. Saltløsninger gir lavere saltbruk, sier hun.
Les også: Dette er forslagene til ny Oslofjord-bru
– Fornuftig klassifisering
Alex Klein-Paste, som leder vinterdriftssenteret på NTNU, er positiv til Vegdirektoratets nye retningslinjer.
– Vi vet at veisalt har begrenset effekt på veier med lite trafikk når det er veldig kaldt ute. Jeg synes en ny klassifisering er fornuftig. Det vil trolig gi en mer fornuftig saltbruk på veiene, sier han.
Klein-Paste sier det er flere tiltak man kan gjøre for å redusere saltforbruket.
– Ved å benytte seg av saltblandinger fremfor tørt salt sørger man for at saltet blir liggende i banen, fremfor å blåse vekk. Man kan også redusere saltbruken ved å gjøre en bedre ryddejobb, sier han.
Klein-Paste er svært positiv til Vegdirektoratets økende satsing på opplæring, og sier nettopp opplæring er viktigere nå enn noen gang før.
– Før ble folk lenger i jobben. De holdt seg gjerne i samme bedrift i 40 år og fikk opparbeidet seg lang erfaring. Nå, når folk skifter jobb langt oftere, blir god opplæring viktigere og viktigere, sier han.
Les også:
Mens de ansatte må kjøpe notatblokker på Clas Ohlson, har Statoil tennisfest med Elton John
Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe