Med samme teknologi som den som benyttes på magnetiske svevetog kan Multi bevege seg både vertikalt og horisontalt helt uten vaier. (Foto: ThyssenKrupp)

THYSSENKRUPP MULTI

Her er heisen som kan gå både loddrett og vannrett

Benytter seg av samme teknologi som magnetiske svevetog.

I mer enn 160 år har heiser hengt i vaiere og beveget seg opp og ned i en rett sjakt.

Nå har heisgiganten ThyssenKrupp utviklet et helt nytt konsept.

Den nye heisen "Multi" kan nemlig bevege seg både vertikalt og horisontalt, helt uten vaier.

Fra vaier til motor

Foreløpig eksisterer Multi kun som en 3D-tegning, men i løpet av to år skal heisen være bygget som en fullskala prototype i Rottweil i Tyskland.

Målet til produsenten er å snu transport i bygninger på hodet. Heisen kan nemlig ha mange vogner i samme sjakt, og minner dermed mer om et T-banesystem enn en konvensjonell heis.

Den egner seg best i store bygg på over 300 meter på grunn av behovet for to heissjakter, men skal i prinsippet kunne benyttes i alle type bygg, ifølge produsenten.

Konseptet beveger seg helt uten konvensjonelle heisers vaier, skinner og strømtilførsel. Det plasseres i stede et motorsystem i selve heiskabinen, som kjører heisen opp, ned, bort og frem i sjakten.

Les også: Kina bygger 13 av verdens høyeste skyskrapere

TyssenKrupp Willy Wonka-testheis
Magnetiske svevetogI løpet av to år skal heisen være bygget som en fullskala prototype i Rottweil i Tyskland. TyssenKrupp

Magnetiske svevetog

Motorteknologien til heisen er den samme som brukes på magnetiske svevetog.

Strømmen som kreves for å få hver enkelt vogn frem overføres trådløst med induksjonsteknologi fra skinnen vognen går langs til vognen ved at magneter i vognen og i skinnesystemet frastøter hverandre, og dermed lar vognen sveve i sjakten.

Dermed unngås friksjon fra sjakten, noe som gir lydløse heiser i superhastighet med lavt energiforbruk.

Les også: Bygger verdens høyeste skyskraper med 80.000 tonn stål

Mye tid å spare

De fleste har nok opplevd å vente lenge på heisen i høye bygg. Ifølge ThyssenKrupp vil Multi revolusjonere måten man benytter seg av heis på i dag. Med Multi skal du nemlig aldri måtte vente i mere enn 15 til 30 sekunder på en ledig heis.

– Siden bygninger stadig utvikles, er det helt naturlig at også heisteknologien utvikler seg og tilpasses de nye byggene, sier administrerende direktør i ThyssenKrupp, Andreas Schierenbeck.

Som mener den nye heisteknologien kan gi bygg oppimot 50 prosent høyere transportkapasitet.

– I New York bruker kontorarbeidere 16,6 år på å vente på heiser hver år. En halvering av denne tiden vil ha stor betydning, sier Schierenbeck.

Les også:

Byggingen av verdens høyeste trehus er i gang

Burj Khalifa-arkitektene skal tegne det som blir Nordens høyeste bygg

Dette huset kostet 200.000 kroner å bygge