Elektrische Transporter von Mercedes-Benz Vans: eVito macht den Auftakt 2018; ganzheitliche eDrive@VANs Strategie zur Elektrifizierung gewerblicher Flotten 

Electric vans from Mercedes-Benz Vans: eVito launches in 2018; holistic eDrive@VANs strategy for the electrification of commercial fleets
Elektrische Transporter von Mercedes-Benz Vans: eVito macht den Auftakt 2018; ganzheitliche eDrive@VANs Strategie zur Elektrifizierung gewerblicher Flotten Electric vans from Mercedes-Benz Vans: eVito launches in 2018; holistic eDrive@VANs strategy for the electrification of commercial fleets (Bilde: Daimler AG)

Elektrisk varebil - Merchedes eVito

Alle varebilene fra Mercedes blir elektriske

Lanserer ny elektrisk Vito.

Mercedes-Benz skal tilby alle sine varebiler som elbiler. De begynner med en elektrisk variant av modellen Vito, og følger opp med Sprinter.

Den første utgaven heter eVito, og lanseres neste år. Vito er en mellomstor varebil, som i dieselutgave har et maksimalt lastevolum på 5,5 kubikkmeter i kompakt utgave.

Bilen skal også leveres i lang og ekstra lang utgave, med henholdsvis 6 og 6,6 kubikkmeter lastevolum. Høyeste lastekapasitet er 1073 kilo for den største modellen.

Bilen skal i salg i løpet av andre halvår neste år. I 2019 kommer den store varebilen Sprinter, og deretter den lille «pizzabilen» Citan.

Dette er ikke de første elektriske varebilene Mercedes-Benz lanserer. Faktisk er det ikke engang første elektriske Vito. Vito E-Cell ble lansert allerede i 2010, med et batteri på 36 kilowattimer.

41 kilowattimer

Denne gangen er batteriet antakeligvis mindre og lettere, og har fått en kapasitet på 41,4 kilometer. Det gir en rekkevidde på 150 kilometer, ifølge Mercedes-Benz. 

Om forholdene er mindre ideelle, for eksempel i lave temperaturer og fullastet bil, skal den praktiske rekkevidden være omtrent 100 kilometer. Bilen har en topphastighet på 120 kilometer i timen.

Den har så vidt vi klarer å lese av pressemeldingen ikke mulighet for hurtiglading. Ifølge Mercedes-Benz tar det seks timer å lade batteriet.

Det er kanskje ikke et problem for målgruppen Mercedes-Benz ser for seg. Bilene er tenkt brukt til varelevering i byer, og fokus er laveste mulige totale eierskapskostnader. 

Lavere totale kostnader

For eksempel skal det i utgangspunktet koste det samme å eie en eVito som en diesel-Vito, selv om innkjøpsprisen på den elektriske varianten er høyere. Lavere drivstoffkostnader og andre fordeler skal veie opp for dette. 

En elektrisk varebil vil dessuten ikke rammes av eventuelle kjøreforbud, høyere bompenger og andre tiltak mange byer innfører på dager med høy luftforurensing.

Konseptvarebilen Vision Van.
Konseptvarebilen Vision Van. Bilde: Daimler AG

Prisene starter på 40.000 euro, eller omtrent 390.000 kroner uten moms.

Mercedes-Benz tilbyr også egne verktøy som skal gjøre det mulig å få oversikt over de totale eierskapskostnadene. I perioder med økt behov skal de også kunne tilby leiebiler ved behov.

Mercedes-Benz har tidligere vist frem varebilkonseptet Vision Van, som inkluderer en leveringsdrone på taket, og bil som kjører seg selv. Helt der er de ikke enda, men det er for så vidt ingen andre heller.

Flere elektriske varebiler tilgjengelig

Volkswagen e-Crafter er en elektrisk utgave av varebilen Crafter.
Volkswagen e-Crafter er en elektrisk utgave av varebilen Crafter. Bilde: Volkswagen

De har konkurranse fra Volkswagen, som begynte å selge sin eCrafter i år. Dette er en stor varebil i samme klasse som Mercedes-Benz Sprinter, eller Renault Master. 

Og mens vi snakker om Renault, så lanserte de en elektrisk variant av Master i januar, med en rekkevidde på 200 kilometer. De tilbyr også en mindre varebil, Kangoo, med 270 kilometer rekkevidde

Renault Kangoo og Master i elbilutgaver.
Renault Kangoo og Master i elbilutgaver. Bilde: Renault

Det finnes allerede en rekke mindre elektriske varebiler på markedet, og av disse er det den kommende Nissan eNV-200 som med rekkevidde på 280 kilometer inntil videre kan kjøres lengst. Denne skal komme i salg neste år.

Få velger elektrisk varebil

Selv om elbiler generelt går som varmt hvetebrød her i landet, er interessen for elektriske varebiler langt labrere. 

Forskningsprosjektet Crafttrans, utført av Transportøkonomisk institutt i 2016, viste at få håndverkere kjøpte elvarebil, hovedsaklig fordi de har for kort rekkevidde.

Prosjektet viste at 73 prosent av bedriftene kunne fått oppfylt sitt daglige behov med varebiler som hadde en rekkevidde på 200 kilometer. 

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken ble det førstegangsregistrert 3038 nye varebiler forrige måned. Kun 62 av disse var elbiler. Økningen sammenlignet med samme oktober 2016 er seks biler, eller 10,7 prosent.

Året til og med oktober var imidlertid salget av elektriske varebiler 19,7 prosent høyere enn samme periode i fjor, så det er en økning i salget. Men med 583 solgte elvarebiler så langt i år, er den elektriske andelen 2,13 prosent.

Det er forsvinnende lite sammenlignet med personbilmarkedet, hvor andelen nullutslippbiler så langt i år er 20,1 prosent.

Sammenlignet med førstegangsregistrering av nye el-personbiler, er salget av el-varebiler forsvinnende lite. Men det er verdt å vite at salget av varebiler generelt er en hel del mindre enn salget av personbiler.

23 prosent av bilene som ble registrert nye i 2016 var varebiler. Men sammenlignet med salget av elbiler totalt var ikke forholdet det samme dette året, da 2,5 prosent av de solgte elbilene var varebiler.

Ser vi utelukkende på salget av elektriske varebiler fra januar 2012 frem til oktober i år, er trenden at salget av disse bilene også er økende.

Enkeltmåneder har stort salg av slike biler, trolig på grunn av større leveranser til større aktører.

  • Les flere artikler om elbil.

Kommentarer (24)

Kommentarer (24)