I 1987 lanserte ABB den kombinerte propell- og ror-løsningen azipod for diesel-elektriske skip.
Propellene er svært godt mottatt av cruiserederier og skip som trenger gode manøvreringsegenskaper, deriblant offshoreskip, isbrytere, isbrytende tankskip, ferjer, rigger og boreskip samt floteller.
Les også: Bygges om: Nå skal de 40-årige gasstankerne få en helt ny oppgave
Direktekobling
En elektrisk motor er koblet direkte til propellen. Det girløse systemet sitter i et hus under skipets skrog og kan dreies 360 grader. Det gir fartøyet svært gode manøvreringsegenskaper.
ABB lanserer i disse dager den nye generasjonen, Azipod D, som ifølge selskapet selv er 25 prosent mer energieffektiv.
Azipoden skal være spesielt godt egnet for offshorefartøy som bruker propeller til å holde posisjonen, såkalt DP, dynamisk posisjonering og dermed varierende kraftbehov og fleksibilitet.
Azipod D har et nytt hybridkjølesystem som øker ytelsen for elektromotoren opptil 45 prosent og er blant årsakene til effektforbedringen opp til 25 prosent.
Les også: Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet
Voksende marked
Ifølge Clarksons Research, en ledende forskningsinstitusjon, har antallet fartøyer med elektrisk fremdrift økt med tolv prosent i året det siste tiåret, tre ganger raskere enn veksten i verdens flåte, ifølge en pressemelding fra ABB.
– Vi har gleden av å utvide Azipod-familien slik at fordelene med elektrisk fremdrift blir tilgjengelig for flere typer fartøyer. Skipseiere og rederier forventer løsninger som er pålitelige og gir dem bedre konkurranseevne i et tøft marked. Azipod D er vårt svar på dette, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.
Den nye serien leveres i effektområdet 1,6 til 7 megawatt.
ABB produserer tradisjonelle Azipoder i effektområder til og med 22 MW.
Les også:
Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger
Fraktforening advarer: Tørrlast kan bli flytende og senke skip