Quantum: Containerskipskonsept med slankere skrog. Det er 42 meter bredt i vannlinjen mens dekket er 49 meter bredt. Med LNG-drift og toppfart på 22 knop, vil DNV at skipet skal bli en ny arbeidshest innen containertransport. Det er beregnet plass til 6,210 TEU på det 272,3 meter lange skipet.

DNV-rapport:

30 % mindre utslipp i 2020

Ny rapport fra DNV viser at verdens skipsflåte blir mer miljøvennlig.

Hovedtrekk 2020

  • LNG: 30 prosent av nye skip leveres med LNG-motorer.
  • Marine destillater: Bruk av renere diesel øker fra dagens 30 millioner tonn til 200–250 millioner.
  • Energieffektivitet: Nye skip i 2020 vil slippe ut 30 prosent mindre CO2, 2/3 skyldes IMOs EEDI (Energy Efficiency Design index).
  • ECA-områder: Drivstoffkrav om maks 0,1 % svovel fra 2015. LNG blir lønnsomt for skip som i hovedsak seiler i ECA-­områder (Nord-Amerika, Nord-Europa).
  • Scrubbere: Fra 2020 gjelder maks 0,1 % svovel i drivstoff for hele veden. Scrubberteknologi vil bli utbredt og alternativet til LNG eller dyre destillater.

DNVs forutsetninger

  • Megatrender og økonomiske drivkrefter: Analyser og variasjoner over verdens­økonomi, handels­mønstre, regelverk og miljøkrav, teknologitrender, drivstofftrender.
  • Alle disse parametrene ble brukt i ulike scenarioer, beregning av verdensflåtens sammensetning, teknologivalg og rederienes tilbøyelighet til å ta i bruk ny teknologi.

Det Norske Veritas har utviklet en ny simuleringsmodell som regner ut hvordan ny teknologi implementeres i ulike skips­typer og segmenter.

Resultatet er oppløftende. Den viser at nye skip som leveres i 2020 vil ha 30 prosent lavere CO2-utslipp enn i dag.

Rapporten «Shipping 2020» blir offentlig i høst.

– Modellen er svært avansert. Vi har lagt inn en rekke parametre og ulike forutsetninger for økonomisk utvikling og redernes investeringsbeslutninger, delt inn i ulike skipstyper og segmenter, sier Remi Eriksen, konserndirektør med ansvar for maritim og olje og gass i Det Norske Veritas.

Les også: Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog

Nøklene

DNV spår at utslippsreduksjonene vil komme fra spesielt tre forhold:

  • IMO-krav fra 2011 om mer energieffektive skip: EEDI – Energy Efficiency Design Index for nye skip, og energieffektivitetsplan (SEEMP – Ship Energy Efficien­cy Management Plan) for alle skip.
  • Flere skip – ca. 30 % – vil leveres med LNG-motorer.
  • Ny teknologi – skrogdesign, scrubbere og katalysatorer­, renere drivstoff.

Les også:

Viking Lady på klima-skryteliste

Ferge på gass, vind og sol  

Spåmann: Remi Eriksen, konsernsjef maritim og olje og gass i DNV.

Gass

DNV har vært varme tilhengere av naturgass – LNG – for skip. Eriksen innser at ikke alle skipstyper eller segment er like godt egnet.

– Skal et skip tilbringe mer enn 30 prosent av sin seilingstid i et ECA-område (Emission Control Area, red.anm.), vil LNG være det beste og mest økonomiske alternativet, sier Eriksen.

Han har tro på at LNG vil bli mer utbredt. Singapore vil ha et bunkringsanlegg klart i 2014, og Rotterdam finsliper sine planer.

– Infrastrukturen kommer, sier Eriksen optimistisk.

Men de store utslippsreduksjoner vil først og fremst komme fra redusert bruk av tungolje. FN-organet International Maritime Organization (IMO) krever bruk av renere marine oljer, destillater.

Ifølge scenarioene og simuleringene til DNV vil container­skip være først ute med utslippsreduksjoner.

– Nye containerskip som bestilles i dag, vil ha 20–30 prosent lavere utslipp sammenliknet med dem som ble bygget i går. Tankskip blir neste segment, sier Eriksen.

Les også:

Første bilferge på batteri

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning  

Vask: Scrubbere fra blant andre Wärtsilä Hamworthy i Moss er viktige bidragsytere for å få ned utslipp. Scrubbere vasker eksosen og fjerner blant annet svovel og sot.

Finere linjer

Det bekreftes av John Fredriksen og de nye kontraheringene tankrederieret hans gjør nå.

– Svært mye mer kan gjøres på skrogdesign, sier Eriksen.

Skrogene er som svære bokser som skyves gjennom vannet. For verftene er det enkelt å serieprodusere enkle skrogformer.

Det er i ferd med å endres. Moderne metoder for skrogoptimalisering gjør det mulig å tilpasse skrogform ut fra spesifikke bruksområder og dermed oppnå et lavere drivstofforbruk.

– Skip med finere linjer kan få noe redusert lastekapasitet. Men når drivstoff står for 70–80 prosent av daglige driftskostnader, utgjør 20–30 prosent energieffektivisering en betydelig besparelse, sier Eriksen.

Grieg Star er ett av rederiene som har gått høyt ut og flagget sine miljøambisjoner.

Rederiet har som mål at utslippene skal være 20 prosent lavere i 2015 enn de var i 2005.

– Vi jobber med flere tiltak. Vi kniper litt her og der. Nye skip har bedre skroglinjer og er mer energi­effektive, sier senior prosjektleder Aage Oscar Langeland i Grieg Star.

Les også: Far Solitaire kåret til Årets skip

Troverdig spådom

Norges Rederiforbund tror DNV-rapporten treffer­ godt.

Miljøfaglig ansvarlig i Rederiforbundet, Tor Christian Sletner, står bak konklusjonene om at skipsfarten kan redusere CO2-utslippene med 30 prosent. Akkur­at hvilke momenter som vil slå mest ut, er ikke Sletner sikker på.

– Utslipp og forurensning vil koste mer og mer. IMO-krav, som Norge er pådrivere for, er avgjørende for en del tiltak, sier Sletner.

Forslaget om EEDI (Energy Efficiency Design Index) kom fra Norge og jobbet fram til innføring i fjor.

– Når utslipp koster, blir det et marked for tekniske løsninger, sier Sletner.

I tillegg til teknologi og bedre skrogdesign, er det mye å hente på logistikk og drift, på­peker Sletner.

Han tror også det kan være mye å lære av flyindustrien der kapasiteten ved terminaler og fly utnyttes optimalt og med så lavt drivstofforbruk som mulig.

Les også:

Megarederi tester LNG-drift

– Vær offensive, sats på gass

Kina vil ha 20.000 LNG-skip

Dette bilskipet går på solkraft

Dobler antall LNG-skip i USA