INDUSTRI

Første bilferge på batteri

Fjellstrand skal levere Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge.

Lett: Tidligere konsept for batteriferge fra Fjellstrand. Overbygget blir helt nytt. Fartøyet bygges i aluminium og hurtiglades hver gang den legger til kai.
Lett: Tidligere konsept for batteriferge fra Fjellstrand. Overbygget blir helt nytt. Fartøyet bygges i aluminium og hurtiglades hver gang den legger til kai. Bilde: Hareid Design Mill
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
9. aug. 2012 - 13:59
Vis mer

Rederiet Norled (tidligere Tide) vant kontrakten på drift av fergestrekningen Lavik–Oppedal på E39 fra 2014–2025. En av tre ferger blir batterifergen fra Fjellstrand.

Kontrakten mellom Statens vegvesen og Norled er ikke formell ennå: De tre tapende anbydere har anledning til å be om innsyn i tildelingsdokumentene for eventuelt klage på avgjørelsen.

Fjellstrand vil derfor ikke fortelle for detaljert om fartøyet ennå.

Ny design

– Rent teknisk blir ikke fartøyet så mye annerledes enn det vi har presentert tidligere. Overbygg og innredning er endret etter rederiets ønsker og for å spare vekt og få ned pris, sier administrerende direktør Nils Aadland i Fjellstrand til Teknisk Ukeblad.

Fergen får litiumione-polymerbatterier med avansert styrings- og overvåkingssystem.

– Vi samarbeider med de fremste i verden på lading- og styringsteknologi, sier Aadland.

Fergen bygges i aluminium og skal ha plass til 120 biler. Fergen hurtiglades hver gang den klapper til kai, og får fullading hver natt.

Les også: Ferge på gass, vind og sol

Ny giv for miljøteknologi

Fjellstrand-sjefen berømmer staten for å ha lagt til rette for utprøving av nye, miljøvennlige løsninger ved å stille krav i anbudet.

– Dette kan bli en gjentagelse av suksessen med den første LNG-drevne fergen Glutra for 11 år siden. Staten la føringer som har gitt norsk maritim industri forsprang. Valget av batteriferg­e kan være innledningen til en ny æra for miljøvennlig maritim industri, sier Aadland.

Fjellstrand vil trenge et drøyt år på bygging, og legger opp til å bruke ekstra tid på dokumentasjon og testing og eventuelt modifisering.

Les også:

Viking Lady på klima-skryteliste

Verdens første hybridferger i Skottland

Vakuumpumper skal kontrollere skipsrulling

Luftpute sparer 50 prosent energi  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.