(Bilde: CMAL)

HYBRIDFERGER

Verdens første hybridferger i Skottland

Verdens første hybrid­ferger settes i trafikk i Skottland neste sommer.

HYBRIDFERGER

  • Lengde: 43,5 meter
  • Bredde: 12,2 meter
  • Dypgang: 1,73 meter
  • Dødvekt: 135 tonn
  • Passasjerer: 150
  • Biler: 23
  • Mannskap: 3–4
  • Fart: 9 knop
  • Diesel-generatorer: 3 x 415 kVA/400 Volt, 50 Hz
  • Installert effekt: 1080 kW

 

Fergene bygges nå ved Ferguson Shipbuilder i Glasgow for rederiet CMAL. De to fergene med plass til 150 passasjerer og 23 biler, får diesel-elektrisk framdrift.

I tillegg til dieseldrevne generatorer, skal en pakke med litiumionebatterier sørge for deler av kraften.

Sparer drivstoff

Framdrift besørges av Voith-Schneider-propeller (VSP). Hver ferge får en VSP i hver ende, som hver er på 375 kW.

Fergen får to 16R5 EC/90-1 VSP, som monteres diagonalt i hver ende av skipet i nisjer for å beskytte dem i tilfelle grunnstøting.

De spesielle propellene og hybridsystemet vil sammen bidra til 20 prosent redusert driv­stofforbruk og dermed reduksjon i utslipp.

Les også: Luftpute sparer 50 prosent energi

Article810_Image1271.jpg

Redusert støy

Hver av fergene får to batteribanker som lades opp over natta. Fergene skal gå i ulike ruter i skotsk farvann.

Batteriene skal brukes til å avlaste dieselmotorene og vil blant annet medføre mindre støy når skipene går til og fra kai.

Fergene er like i begge ender slik at de ikke behøver å snu. De vil ha en gjennomsnittsfart på ni knop.

Landstrøm

Batteripakken og landstrøm vil minske miljøbelastningen i havn. Ladet på vind- eller vannkraft vil batteriene gi enda større miljøgevinst og sparte drivstoffkostnader.

Elektrisk framdriftssystem og batteripakke leveres av Imtech. SeaTec bistår med skips­design og teknologi, mens Tec-Source er elektropartner.

CMAL (Caledonian Maritime Assets Ltd) har 30 ferger med gjennomsnittsalder på 22 år. De eldste er over 40 år. CMAL eier eller driver også 24 havner.

Article810_Image1269.jpg

Norske planer

Mens skottene bygger hybridferger, har norske myndigheter og rederier mange planer og tanker om å bygge 100 % batteridrevne ferger.

Foreløpig er ingen konkretisert.

Les også:

Ny ferge på vei til Fosen

Viking Lady blir sjøens Prius

LNG-ferge sjøsatt

New York-ferjer på LNG