(Bilde: Håkon Jacobsen)

ECOFUEL - DRIVSTOFF AV METAN

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

Nå har EcoFuel-gründeren vunnet avgiftskampen mot Staten.

EcoFuel

  • Norsk firma, startet i 2006.
  • Importerer dieselalternativet EcoPar GTL fra Sverige.
  • Drivstoffet EcoPar GTL er fremstilt ved at naturgassen metan blir omgjort til gassvæske, gjennom den såkalte Fischer-Tropsch prosessen.
  • EcoPar har inntil 60 prosent mindre utslipp av NOx enn vanlig diesel, ifølge Ecofuel.

 

– Jeg går med anleggsjakka mi fortsatt. Men jeg har ikke fått lønn på 12 måneder, sier Marcus Rolandsen (32).

Han står ved EcoFuel-pumpene på Marienlyst i Oslo. Men pumpene er tomme.

Les også: – Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Metan-drivstoff

Det er ett år siden EcoFuel sist gang leverte drivstoffet EcoPar – et svensk alternativ til diesel, basert på naturgassen metan.

Gjennom teknologien Gas to Liquid (GTL) gjøres gassen om til et flytende naturgassdrivstoff.

Drivstoffet er giftfritt og har inntil 60 prosent lavere NOx-utslipp enn vanlig diesel. Det kan dermed sterkt redusere lokal forurensning, ifølge Rolandsen.

Nettopp bruken av slike alternative drivstoff har Stortinget og regjeringen ønsket å styrke, blant annet ved å gi alternative drivstoff unntak for den såkalte veibruksavgiften, kjent som mineraloljeavgiften.

Les også: Her dyrkes vårt nye drivstoff

Tollregning

Men for et drøyt år siden fikk Rolandsen en stygg overraskelse: Toll- og avgiftsdirektoratet mente drivstoffet var en mineralolje og derfor måtte betale veibruksavgift.

– Vi hadde fått en skriftlig utsatt iverksettelse av Tollregionen Oslo og Akershus som sa at vi kunne importere drivstoffet inntil avgiftsvedtaket kom. Så kommer det istedenfor en regning på 22 millioner kroner med 14 dagers betalingsfrist, sier Rolandsen.

Men nå har Oslo tingrett gitt ham medhold i at drivstoffet ikke skal avgiftsbelegges.

Det er fordi drivstoffet «ikke kan anses å falle inn under noen av de produktene som er angitt i forskriften, dvs. EcoPar er ikke å anse som parafin, fyringsparafin, gassolje, dieselolje eller (lett) fyringsolje,» ifølge dommen.

Les også: Slik kan elbilen bli trådløs

Ikke mineralolje

Rolandsen har hele tiden fastholdt at drivstoffet ikke er et mineraloljebasert, men et naturgassbasert drivstoff.

– Tollvesenets eget laboratorium har også kommet til at EcoPar ikke er mineralolje, sier gründeren.

Han synes det er svært spesielt at Toll- og avgiftsdirektoratet i sitt vedtak av 11.05.2011 bruker Wikipedia som kilde for å støtte konklusjonen om at det er en mineralolje.

– Fossil naturgass er avgiftsfritt, mener storting og regjering. Dette er en måte for Toll- og avgiftsdirektoratet å snikinnføre en avgift bak ryggen på Stortinget, sier han.

Article3659_Image5856.jpg

Anket dommen

Finansdepartementet har anket saken. Rolandsen vet ennå ikke om han kan risikere å gjenoppta driften i firmaet før ankesaken kommer opp i lagmannsretten.

Dette kan ta rundt 16 måneder, ifølge advokat Petter Hartz-Hanssen.

– Det ser ikke lyst ut selv om vi vant rettssaken. Med mindre politikerne gjør noe, går vi under, sier Rolandsen.

Tidligere var de fem ansatte, nå er det ingen igjen i det lille norske firmaet, som ble startet i 2006. Ambisjonene var høye.

– Kongstanken var å produsere drivstoffet i Norge, siden vi har mye naturgass og biogass. Vi hadde masse drømmer, og så for oss at EcoFuel skulle være en konkurrent til Statoil, sier Rolandsen.

Han viser frem produktet. I motsetning til vanlig diesel, som er grønnaktig og med sterk lukt, er EcoPar klar, har en søtlig lukt, og er så rent at Rolandsen har drukket det.

Det kan brukes på enhver dieselbil, i et hvilket som helst blandingsforhold.

Les også: – En mellomstor bil må bli 300 kilo lettere

Store kunder

Fordi produktet er dyrt å fremstille, var det i utgangspunktet beregnet på bedriftsmarkedet, og selskapet hadde kunder som Tine, Telenor, Ikea og staten.

Det kan bli lenge før kundene eventuelt får mer drivstoff.

– Vi kan ikke selge drivstoffet så lenge vi ikke vet om myndighetene vil avgiftsbelegge alternative drivstoff, sier Rolandsen.

Han mener saken illustrerer hvor vilkårlige og ustabile rammebetingelsene er for gründere som satser på miljøvennlige drivstoff.

– Hvis det ikke er storting og regjering som bestemmer hva som er alternative drivstoff, men funksjonærer i Toll- og avgiftsdirektoratet, må dette formidles til næringslivet og andre som ønsker å satse på miljøet, sier han.

Finansdepartementet ønsker ikke å kommentere saken fordi den er i rettssystemet, sier senior kommunikasjonsrådgiver Eva Karin Dahle Rabben.

Les også:

– Biler og bensin bør bli billigere

Annenhver varebil kan kjøre elektrisk 

Her dyrkes vårt nye drivstoff

– Bensinmotorer vil dominere