LUFTFART

Widerøe har startet samarbeid med Rolls-Royce om å utvikle nullutslippsfly

Mer enn 30 fly skal erstattes innen 2030.

C-sjekk på en de Havilland Dash-8 i verkstedhangaren til Widerøe Technical Services AS i Bodø. Dette er fly som etter planen skal få elektriske erstattere om ti års tid.
C-sjekk på en de Havilland Dash-8 i verkstedhangaren til Widerøe Technical Services AS i Bodø. Dette er fly som etter planen skal få elektriske erstattere om ti års tid. Stian Lysberg Solum
29. aug. 2019 - 08:41

Det britiske industriselskapet Rolls-Royce skal samarbeide med flyselskapet Widerøe om å utvikle nullutslippsfly innen 2030.

Prosjektet er både en del av å tilfredsstille det norske nullutslippsmålet innen 2030, og Widerøes ambisjon om å erstatte og elektrifisere store deler av sin flyflåte.

– Mer enn 30 fly skal erstattes innen 2030, opplyser flyselskapet i en pressemelding etter at avtalen ble signert på den britiske ambassaden onsdag.

E-Fan X-plattformen, et BAe 146, kommer til å forbli på bakken. Prosjektet vil nå avsluttes, før flytestprogrammet kunne starte.
Les også

Delvis norskutviklet: Airbus og Rolls-Royce skrinlegger hybridfly-prosjekt 

Samarbeidet er igang

– Målet vårt er å ha kommersielle nullutslippsruter i drift fra 2030. Partnerskapet med Rolls-Royce er et svært viktig skritt som beveger oss nærmere det målet, sier Andreas Aks, som er strategidirektør i Widerøe.

Selskapet opplyser at den første fasen av prosjektet, som omfatter operasjonelle studier og konseptutvikling, allerede er i gang. I Trondheim har Rolls-Royce opprettet en høyteknologisk utviklingsenhet for å finne løsninger for utslippsfri luftfart.

– Vårt anlegg i Norge gjør at vi ikke bare er til stede i Skandinavia, en region som er kjent for å være «early adapters» av lavutslippsteknologi, men gir oss også muligheten til å utnytte norsk kompetanse og erfaring fra elektrifiseringen i maritim sektor, noe som utvilsomt vil bli en viktig når vi skal nå våre ambisiøse mål, sier administrerende direktør Sigurd Øvrebø i Rolls-Royce Electrical Norway.

Forskningsprosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge og er forventet å vare i to år.

Teknisk Sett møtte nettopp Aks og Øvrebø på Arendalsuka tidligere i august og laget denne podcasten om elektrifisering av luftfarten og muligheter på kortbanenettet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Øvrebø går mer i detalj om motorteknologien i denne podcasten fra mai.

Avtalen ble signert på den britiske ambassaden onsdag ettermiddag. Fra venstre: Tove Kristin Flølo (Samferdselsdepartementet), Rachael Everard (Rolls-Royce), Andreas K. Aks (Widerøe), Sigurd Øvrebø (Rolls-Royce), Richard Wood (Britiske ambassadøren til Norge). <i>Foto: Widerøe</i>
Avtalen ble signert på den britiske ambassaden onsdag ettermiddag. Fra venstre: Tove Kristin Flølo (Samferdselsdepartementet), Rachael Everard (Rolls-Royce), Andreas K. Aks (Widerøe), Sigurd Øvrebø (Rolls-Royce), Richard Wood (Britiske ambassadøren til Norge). Foto: Widerøe

Alan Newby, direktør for Aerospace Technology & Future Programmes i Rolls-Royce, sier de er glade for å være en viktig partner i dette prosjektet og applauderer de svært høye norske ambisjonene.

– Samarbeidet med Widerøe bygger videre på vår globale satsing på elektrifisering. Vi ser allerede at vår kunnskap og erfaring passer svært godt med Widerøe og Innovasjon Norges planer om å realisere den tredje fasen i historien om internasjonal luftfart.

Airbus og SAS

I juni kjøpte Rolls-Royce elflyvirksomheten av Siemens (eAircraft), som ifølge britene kompletterer deres arbeid med elektrifisering i Storbritannia og Tyskland, samtidig som de bygger videre på kunnskapen de har opparbeidet oss gjennom E-Fan X-programmet.

På E-Fan X samarbeider Rolls-Royce med Airbus om å ta fram et hybridfly for passasjertrafikk, basert på flytypen BAe 146. Flyet har originalt fire gassturbiner, og på E-Fan X skal én av disse byttes ut med en to megawatt elmotor som skal utvikles av Rolls-Royce Electrical Norway i Trondheim.

Glenn Llewellyn, sjef for elektrifisering i Airbus, forklarte til Teknisk Ukeblad i mai at de gjerne skulle gått rett over på helelektrisk drift, men at de må gå via mellomløsningen hybriddrift for å kunne ta fram en flymaskin som er i stand til å frakte minst 100 passasjerer på 2030-tallet.

I juni startet Airbus et felles forskning- og utviklingsprogram knyttet til utvikling og drift av nye elfly sammen med SAS. FoU-programmet, som blant annet forsøker å gi svar på spørsmålene om hva som kreves av fly, infrastruktur og flyselskaper når større passasjerfly drives elektrisk eller hybridelektrisk, skal i første omgang vare ut 2020.

Når det gjelder en annen av Widerøes flypartnere, brasilianske Embraer, har også denne 50-årsjubilanten nettopp startet et eget utviklingsprogram for elektrifisering. Også de starter i det små, ved å bygge inn teknologien i et lite enmotors landbruksfly av typen EMB-203 Ipanema.

Utenriksminister Espen Barth Eide møtte pressen utenfor Utenriksdepartementet fredag formiddag for å kommentere Jemen-angrepet.
Les også

Utenriksministeren: Bekymret for storkrig i Midtøsten – mener Norge ikke vil bli trukket inn

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.