Viking Sky

Uvanlig med total blackout - flere teorier om årsaken

Sjøfartsdirektoratet sender egne inspektører om bord på cruiseskipet Viking Sky mandag formiddag for å få førstehåndskunnskap om hva som gikk galt om bord.

Total blackout og stans i alle fire hovedmaskiner er svært uvanlig. Viking Sky opplevde det lørdag 23. mars på vei over det værutsatte strekket Hustadvika  i Møre og Romsdal.
Total blackout og stans i alle fire hovedmaskiner er svært uvanlig. Viking Sky opplevde det lørdag 23. mars på vei over det værutsatte strekket Hustadvika i Møre og Romsdal. (Foto: Frank Einar Vatne/NTB Scanpix)

Sjøfartsdirektoratet sender egne inspektører om bord på cruiseskipet Viking Sky mandag formiddag for å få førstehåndskunnskap om hva som gikk galt om bord.

Skipet er klasset av britiske Lloyd’s og registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).

Lloyd’s har ansvar for å sørge for at norske  og internasjonale regler følges. Inspektørene fra Lloyd’s agerer på vegne av Sjøfartsdirektoratet.

– Under normale omstendigheter ville vi avventet rapport fra Lloyd’s, men dette er en så spesiell ulykke at vi har valgt å «henge oss på» når de går om bord mandag formiddag. Vi ønsker å få førstehåndskunnskap så raskt som mulig, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til TU.

«Safe to port»

Viking Sky er bygget etter de nyeste sikkerhetsregler for passasjerskip  og ferger, SOLAS (Safety of life at Sea). Skip med lengde over 120 meter er innbefattet av Solas regelverk med «Safe Return to Port» (SRtP).

Det betyr redundans, dobbelt opp av nødvendige fasiliteter, kapasiteter og utstyr, deriblant ventilasjon og sanitæranlegg og redningsutstyr. 

Skipet skal kunne klare seg trygt til nærmeste havn innen en forhåndsinnstilt tid, avhengig av skipets operasjonelle krav. Det sviktet på Viking Sky.

– Det er veldig alvorlig. Vi ønsker å få førstehåndskunnskap så raskt som mulig og sender blant annet vår inspektør som fulgte byggingen ved Fincantieri i Italia, sier Aarhus. 

Dette er saken:

* I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om motorstans på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal.

* Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Skipets to ankere fikk feste 100 meter fra en grunne.

* Skipet var på vei fra Tromsø til Stavanger. 1.373 personer var om bord, 915 passasjerer og 482 besetningsmedlemmer.

* Helikoptre ble satt inn for å evakuere passasjerer. De ble heist opp en etter en og fløyet til land. I løpet av kvelden og natta ble over 470 personer evakuert.

* Lørdag ettermiddag fikk manskapt startet en motor og fikk styrt baugen opp mot sjøen.

* Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.

Kilder: NTB, Viking Ocean Cruises, Politiet Møre og Romsdal, Hovedredningssentralen Sør-Norge og Helse Møre og Romsdal

Årsaksrekke

Forskningsleder for energi og transport i Sintef Ocean, Anders Valland, synes det er merkelig at skipet skal ha fått total blackout der alle de fire hovedmotorene sviktet samtidig.

– Det skal egentlig ikke være mulig. En feil skal ikke slå ut et helt fartøy, sier Valland.

Nødgeneratoren virket og sørget for lys og strøm til det mest sikkerhetskritiske utstyret.

Mannskapet fikk også start på en av hovedmotorene som sørget for å holde skipet opp mot sjøen for å minske ubehaget for passasjerer og mannskap.

– Det viser godt sjømannskap, sier Valland.

Kjente feilkilder

Han ønsker ikke å spekulere i årsaken og kjenner hendelsene kun via media.

Men han peker på fire mulige årsaker basert på mange års erfaring.

  1. Nylig gjennomført vedlikehold/modifikasjoner
  2. Feil på drivstoff
  3. Feil på kjøling
  4. Vanninntrenging på ugunstige steder/i det elektriske system
Ekstreme bølger kan ha blottlagt sjøvannsinntaket slik at kjølesystemet til motorene sugde luft. Foto: Odd Roar Lange/NTB Scanpix

Viking Sky er utstyrt med fire MAN hovedmotorer, to av typen 9L32/44CR på 5.040 kW hver og to av typen 12V32/44CR på 6.720 kW hver.

De er konfigurert med to motorer fordelt på «far og sønn» i hvert sitt maskinrom, skilt med brann- og vanntette skott og dører.

Ifølge MAN er motortypen spesielt designet for bruk av tungolje (HFO i henhold til DIN ISO 8217-spesifikasjonener).

Bunnfall og tette filtre

Ifølge Kystverket hadde skipet 343 tonn fuel oil (HFO) og 465 tonn diesel om bord.

Viking Sky:

Det tre i Viking Star-klassen

Skipsregister: NIS

Klasseselskap: Lloyd’s

Verft: Fincantieri Ancona (2017)

Lengde: 228,8 meter

Bredde: 28,8 meter

Dypgang: 6,65 meter

Framdrift og motorer: Dieselelektrisk

Hovedmotorer: MAN 2x 9L32/44CR (5 MW) og2x12V32/44CR (6,7 MW)

Propeller: 2 × 7.250 ekW

Thrustere: 3 × 1.400 kW

Tonnasje: 47.842 bruttotonn

Passasjerer: 930

Mannskap: 260 lugarer

Nødgenerator: 1.230 kW

Hastighet: 20 knop

Valland sier at det ekstreme været med mye skvalping og risting kan ha ført til at bunnfall og grums piskes opp og blir ført til drivstoffiltre og injeksjonspumper som dermed kan ha sviktet.

– Drivstoffproblemer var det første som slo meg, sier Valland. Et par andre personer TU har vært i kontakt med, har også pekt på drivstoffproblemer.

Luft i kjølesystem

Valland sier at de ekstreme bølgene kan ha ført til at sjøvannskistene har kommet over vann og at det er sugd store mengder luft inn i motorenes kjølesystem.

– Det skal veldig mye luft til for at det skal kunne få alle fire motorene til å svikte, sier Valland.

En slik teori forutsetter også at det er felles kjølesystem for alle motorene, eller at begge maskinrommenes sjøvannkister suger luft like etter hverandre.

– Dersom motorene ikke får kjøling, vil de normalt sett gå i kontrollert «shut down». Da skal de også kunne startes så snart kjølesystemet er luftet ut. Det burde ikke ta så lang tid som i dette tilfellet, sier Valland.

Sjefingeniør Arve Bredesen ved Fosen Yard sa til NRK at kjølevannsproblemer kan ha ført til den totale blackouten skipet opplevde.

Åpner og gjør inngrep

Anders Valland sier at rent statistisk skjer store feil med motorer og utstyr like etter vedlikehold eller modifikasjoner.

– Det er klassisk. Etter at det er gjort inngrep av forskjellig slag, går ting galt eller i stykker, sier Valland. Det er ikke kjent om det nylig har vært noe arbeid med hovedmotorene eller systemer som skulle kunne føre til slik fatal feil.

Anders Valland, forskningssjef  for energisystemer ved Sintef Ocean.
Anders Valland, forskningssjef for energisystemer og transport ved Sintef Ocean. Foto: Tore Stensvold

– Det som ikke skal skje, har skjedd her, sier Valland.

Han antar at det har vært en kjede av ulike hendelser som har ført til problemene.

Ut fra hans kjennskap til rederiet, er det svært seriøst og opptatt av sikkerhet, energieffektivisering og miljø.

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå