MOTOR

Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre

Mens norske Sea King straks fyller 40 år.

26. okt. 2012 - 14:10

Slik svenskene hasteanskaffet Black Hawk på grunn av NH90-forsinkelsene, er det også en annen fart på utskifting av sar-materiell hos våre naboer i øst:

Sverige har nå bestilt sju AW139 med sar-utrustning til erstatning for dagens S-76.

Mens Norge har Westland Sea King redningshelikoptre som straks fyller 40 år, er noen av redningshelikoptrene som nå skal byttes ut i Sverige bare seks år gamle.

Les også:

Punger ut for å holde Sea King i lufta

NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse

NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene  

Fra 2007

Sju nye allværsredningshelikoptre skal etter planen leveres fases inn fra midten av 2013 og ut 2014. Første leveranse er planlagt i mai.

Kontrakten med britisk-italienske AgustaWestland ble skrevet i forrige uke.

De nye sar-helikoptrene erstatter en tilsvarende stor flåte av Sikorsky S-76C+ og S-76C++ hvorav to av dem ble bygget så sent som i 2007. To ble levert i 2006.

Maskinene skal stasjoneres på fem baser: Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje og Umeå. Sistnevnte erstattet nylig Skellefteå.

I Norge benyttes AW139 som ambulansehelikopter av Lufttransport.

To AW139 ambulansehelikoptre i tjeneste hos Lufttransport.
I Norge benyttes AW139 som ambulansehelikopter av Lufttransport.To AW139 ambulansehelikoptre i tjeneste hos Lufttransport. Lufttransport

Forsvar-privat-offentlig

– Det er veldig tilfredsstillende at vi i framtida kommer til å ha bedre kapasitet og evne til å redde liv uten at de totale kostnadene for virksomheten øker, sier Noomi Eriksson som er nestsjef i Sjöfartsverket og sjef for redningstjenesten, eller sjö- och flygräddningsavdelningen som den kalles.

Mens det som kjent er Forsvaret som opererer redningstjenesten i Norge, har Sverige valgt en annen modell.

Les også: Trosser eksterne råd til helikopterkjøp

Også i Sverige var dette Forsvarets jobb fram til redningstjenesten satt ut på anbud og vunnet av det Norrlandsflyg (etablert i 1961).

Den privatiserte redningstjenesten varte i ti år fram til Sjöfartsverket i fjor kjøpte opp Norrlandsflyg og etablerte det statlige aksjeselskapet SMA Helicopter Rescue.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Sikorsky S-76C+ SE-HEJ deltok på katastrofeøvelse i Oslofjorden for et drøyt år siden. Helikopteret ble levert i 2006 og er allerede nå i ferd med å erstattet av AW139.
Sikorsky S-76C+ SE-HEJ deltok på katastrofeøvelse i Oslofjorden for et drøyt år siden. Helikopteret ble levert i 2006 og er allerede nå i ferd med å erstattet av AW139.

Vurderte NH90 og AS332

Det er verdt å merke seg at også svenskene vurderte å benytte Forsvarets NH90 (Hkp 14) som sar-helikoptre, men valgte det bort:

– De sist anskaffede helikoptrene til Försvarsmakten, NH90, har ikke i dag forutsetningene for å utføre «sjø- og flyredning», og er planlagt å settes i operativ drift først om flere år, skriver Sjöfartsverket.

Det ble også vurdert å benytte Hkp 10 (AS332M Super Puma), men dette ville kreve levetidsforlengelse og oppgradering som ville koste mer og ta lengre tid enn å kjøpe fabrikknye AW139.

Fikk du med deg disse helikoptersakene?

11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor

Derfor havarerte Super Pumaen

Nytt Hercules på tre måneder

Russisk helikopter satte høyderekord

Sikorsky håper på norsk kontrakt  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.