MOTOR

Sikorsky håper på norsk kontrakt

Norge ventet ti år på et NH90. Sverige fikk Black Hawk på seks måneder.

Romeo, som amerikanerne kaller MH-60R Seahawk, skal helt sikkert eksporteres til Australia, kanskje til Danmark og seiler nå opp som en outsider til å bli kystvakt- og fregatthelikopter også i Norge.
Romeo, som amerikanerne kaller MH-60R Seahawk, skal helt sikkert eksporteres til Australia, kanskje til Danmark og seiler nå opp som en outsider til å bli kystvakt- og fregatthelikopter også i Norge. Bilde: MC2 Aaron Burden
20. aug. 2012 - 07:05

Som tidligere meldt skal Forsvarsdepartementet be amerikanske Sikorsky om pris på Seahawk-helikoptre og vurderer fortsatt å kansellere NH90-kontrakten med NH Industries.

Ikke uventet blir dette godt mottatt i Conncecticut:

– Vi ville sette pris på et samarbeid med norske myndigheter dersom det skulle åpne seg muligheter for dette, sier pressetalsmann Paul Jackson i Sikorsky til Teknisk Ukeblad.

Mange feil

Forsvaret har bestilt 14 NH90-helikoptre for operasjoner fra Sjøforsvarets nye Nansen-klasse fregatter og Kystvaktens helikopterbærende fartøy av Nordkapp- og Svalbard-klassen.

Da Norge i slutten av november i fjor mottok det første NH90-helikopteret hos Agusta Westland i Milano, var det nøyaktig ti år etter at kontrakten ble signert og mer enn seks år forsinket.

Ytterligere forsinkelser oppsto under mottakskontrollen i 2011. Det norske ekspertene oppdaget mange feil på helikopteret. I stedet for å overta én maskin i mai og ytterligere tre på høsten, endte det med kun ett helikopter nærmere jul.

Les mer her: Første NH90 seks år på overtid

Kjapp levering

Også Sverige har ventet lenge på sine NH90-helikoptre, eller Helikopter 14 som er den svenske betegnelsen. Dog kan svenskene i større grad skylde på seg selv.

Uansett ble det for to år siden bestemt å anskaffe 15 nye Black Hawk (Hkp 16) til bruk i rednings- og ambulanseoppdrag (medevac).

I mai 2011 ble flyene bestilt av FMV, svenskenes motsats til norske Flo, og allerede i november ankom de første to maskinene Sverige.

I rettferdighetens navn skal det bemerkes at der NH90-helikoptrene er skreddersøm, er de svenske maskinene uforandret US Goverment UH-60M-spesifikasjon. Sammenligningen er derfor ikke helt gyldig.

Leverandørene gleder seg til helikopterkamp  

Sverige hastekjøper Black Hawk  

Leveringstid

Sikorskys norske representanter i Aircontactgruppen AS henviser til Sikorsky når TU stiller spørsmål blant annet om hvordan MH-60R Seahawk teknologisk kan matche NH90.

Og ikke minst spørsmål om antatt leveringstid som jo er årsaken til at Forsvarsdepartementet nå henvender seg til amerikanerne.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– MH-60R-helikoptret er ekstremt anvendelig, har blitt valgt av Australian Royal Navy og er blant de to gjenværende kandidatene i Danmark, er det Jackson vil si.

Han beklager og sier at han av konkurransehensyn og andre årsaker må avstå fra å gå i detaljer eller gi ytterligere kommentarer.

Les også: Regjeringen krever helikoptre innen 2014

Dansk kontrakt

Også danskene er i ferd med å erstatte sine aldrende Lynx-helikoptre.

Prosjektet «Skibsbaseret helikopter» startet med en RFI i 2007 og en kontraktsignering skal være rett rundt hjørnet.

Den ene kandidaten er altså MH-60R Seahawk fra Sikorsky/Lockheed Martin og den andre er Lynx-etterfølgeren AW159 Wildcat fra Agusta Westland.

Eurocopters AS565 Panther har tidligere blitt sjaltet ut av konkurransen.

Fikk du med deg disse helikoptersakene?

Flygende spion veier 16 gram

Planlegger ni år til med Sea King

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Girkassa er helikopterets akilleshæl

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.