Eurocopter X3 starter sin tredje testfase denne måneden, og har potensial for å sette ny hastighetsrekord for helikoptre. (Bilde: PECCHI.Anthony )
(Bilde: PECCHI.Anthony )
(Bilde: PECCHI.Anthony )
Sikorsky X2 under rekordflygningen i september 2010. (Bilde: Sikorsky)
Prøveflyger Kevin Bredenbeck får en velfortjent gratulasjon av Sikorsky-sjef Jeffrey Pino (t.v.) etter 250-knopsflygingen med X2. (Bilde: Sikorsky)

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

I september 2010 brøt Sikorsky ei magisk grense da deres eksperimentelle X2 satte en uoffisiell hastighetsrekord for helikoptre med 250 knop, altså 463 kilometer i timen.

Samme fly lyktes også å oppnå en hastighet med 260 knop i et slakt stup (to-tre grader).

Sikorsky X2 under rekordflygningen i september 2010. Foto: Sikorsky Sikorsky

Nå varsler konkurrenten Eurocopter at deres ditto eksperimentelle X3 kan komme til å knipe rekorden i løpet av denne måneden.

Tredje fase for X3

I løpet av februar skal Eurocopter starte opp igjen testflyginger med X3.

Tidligere flyginger har brakt X3 opp i en hastighet på 230 knop (426 km/h) ved bruk av kun 70 prosent av tilgjengelig effekt.

Nå i den tredje testperioden skal Eurocopter tøye strikken ytterligere, uten at produsenten spesifiserer dette nærmere.

Les også: Norsk teknologi omfavnes av Airbus

Westland med 400 km/h i 1986

Teknologidirektør Jean-Michel Billig i Eurocopter legger ikke skjul på at de gjerne fravrister den amerikanske erkekonkurrenten deres halvannet år gamle hastighetsrekord.

Samtidig presiserer han:

– Målet mitt er ikke å sette ny rekord, men å forstå den underliggende fysikken. Dette er teknologi som må modnes før vi kan lansere den på markedet, sier Billig til Flight Global .

Før Sikorsky X2 hadde et modifisert Westland Lynx hatt rekorden helt siden 1986 da 400 km/h-grensa ble brutt (216 knop). Nå er man altså veldig nære 500 km/h (270 knop).

Les også: Girkassa er helikopterets akilleshæl

Eurocopter X3 er basert på EC155 PECCHI.Anthony

Skyvepropell vs. vingestubber

Sikorskys demonstrasjonsfly benytter to kontraroterende hovedrotorer for løft og en skyvepropell for framdrift.

Eurocopters konkurrent benytter et EC155 som testplattform. Her har hovedrotoren fått selskap av to rotorer montert på hver sin korte vinge på sidene av skroget som besørger framdriften.

Sikorsky X2 avsluttet testflygingene i fjor sommer. Da kunne X2-teamet hake av i alle rubrikker for designmål: Blant annet å oppnå en cruisehastighet på 250 knop uten å kompromisse med manøvreringsevnen i lav hastighet, kapasiteten til å stå stille i lufta ("hovering") og med en sømløs overgang til høy hastighet.

Les også: Løs mutter førte til motorstans

Prøveflyger Kevin Bredenbeck får en velfortjent gratulasjon av Sikorsky-sjef Jeffrey Pino (t.v.) etter 250-knopsflygingen med X2. Foto: Sikorsky Sikorsky

Superfart på Super Puma?

Billig anslår at X3-teknologien vil komme til anvendelse i serieproduserte helikoptre rundt 2020.

Selv om det altså er et modifisert helikopter i Dauphin-familien som nå benyttes, er målet å implementere teknologien på større maskiner som EC225 Super Puma – et helikopter vi er godt kjent med fra Nordsjøen.

Å kombinere vertikal takeoff og landing med høy presisjon med høye cruisehastigheter, vil naturligvis være nyttig for mange slags formål. For eksempel søk- og redningsoperasjoner (SAR), kystvakt, grensepatruljering, passasjer- og troppetransport.

Til sammenligning ligger topphastigheten på de fleste konvensjonelle helikoptre i dag på pluss/minus 150 knop.

Les også: Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse

X2-teknologi i angrepshelikopter

Det førte produksjonshelikopteret fra Sikorsky som baserer seg på den anerkjente X2-teknologien ligger an til å bli angrepshelikopteret S-97 Raider.

Sikorsky planlegger den som en kandidat til å erstatte 43 år gamle Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Blant designmålene er å oppnå en marsjfart på minst 220 knop kombinert med en kapasitet på fem tonn bruttovekt.

Og apropos Bell, så er det i denne sammenhengen vanskelig å unngå å nevne tiltrotorflyet V-22 Osprey fra Bell/Boeing, som jo også er i stand til å fly vertikalt og samtidig ha en marsjfart på 250 knop.

I motsetning til X2 og X3 har V-22 fastmonterte vinger, det tar av som et helikopter og når det er i lufta, kan de to motorene tiltes i horisontal stilling slik at farkosten inntar rollen som et konvensjonelt fly.

Les også:

Helikopter-hybrid styrtet

Trøbbel for mulig Sea King-erstatter

Eurocopter X3 har to vingemonterte rotorer i stedet for halerotor. Foto: Eurocopter

Andre helikoptersaker:

Nytt motorproblem i Sikorsky fra Bristow

Nordsjø-helikopter landet trygt etter motortrøbbel

Første NH90 seks år på overtid

Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen

– Lar Ekofisk i stikken

De fem kandidatene