CHC Helikopter Service har 21 Super Puma, deriblant åtte slike av den nyeste typen, EC225. (Bilde: CHC Helikopter Service)

Girkassa er helikopterets akilleshæl

Før helga kom den britiske flyhavarikommisjonen med sin sluttrapport etter helikopterulykken med et Super Puma-helikopter i Nordsjøen som kostet 16 liv for to år siden.

Ulykken skyldtes materialtretthet i et av planetgirene i hovedgirkassa, skriver AAIB.

Les mer i denne artikkelen: Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen

Umiddelbar landing

Havariet utenfor Skottland har ført til endrede rutiner for dem som opererer Super Puma, forteller Øyvind Solberg i CHC Helikopter Service.

– Teknisk så har magnetpluggene øverst i girboksen blitt modifisert samtidig som at ettersynsrutinene er endret med hyppigere inspeksjonsintervall på girboksen. Operativt har det blitt satt mer fokus på prosedyrer som krever umiddelbar landing på vann, opplyser Solberg som er driftsdirektør (luftfartstittelen er accountable manager) i CHC Helikopter Service.

Selskapet har hele 21 Super Puma-helikoptre i forskjellige varianter i Norge:

Seks AS332 L, to AS332 L1, fem AS332 L2 og åtte av den nyeste versjonen EC225.

Lite flygerne kunne gjort

– Det er ingen tvil om at girboksen er en akilleshæl på helikoptrene som vi ikke finner på fixed wing. Vi har to motorer og trippel hydraulikk, men altså kun én hovedgirboks, sier Solberg.

Ifølge havarirapporten gikk kun 20 sekunder fra flygerne ble varslet om oljetrykkfall i hovedgirkassa til hovedrotoren løsnet og kappet halebommen av skroget. Da befant helikopteret seg i 2 000 fots høyde.

– Dessverre gikk nok dette altfor raskt til at flygerne kunne gjort noe fra eller til. Ved fall i oljetrykket skal den ene flygeren sørge for å fortsatt ha kontroll på maskinen, mens den andre går gjennom en sjekkliste. Først når denne er kvittert, starter man prosedyrer for nedstigning, forteller Solberg.

Stolte på «run-dry»-kapasitet

Solberg sier at også Cougar-ulykken i Canada har bidratt til operasjonelle justeringer.

Bare et par uker før ulykken i Nordsjøen i 2009 styrtet et Sikorsky S-92A fra Cougar Helicopters i havet utenfor Newfoundland. Ulykken med Cougar Flight 491 tok livet av 17 av de 18 om bord.

Havarikommisjonen avdekket at ulykken skyldtes knekte titanbolter på oljefilterlokket som igjen førte til lekkasje.

Granskingen viste at motorene på Sikorsky S-92A-maskinen stoppet drøyt ti minutter etter at den første indikasjonen på lavt oljetrykk i hovedgirkassa oppsto. Da befant helikopteret seg fortsatt i 500 fots høyde.

Flygerne forholdt seg til at girkassa skulle takle en halvtimes gange uten smøring før den sa takk for seg. Det var stiv kuling og flygerne valgte derfor å fløy inn mot land framfor å sette fartøyet ned på vannet da feilen oppsto.

Les også:

Saksøker Sikorsky

Ventet med å bytte deler på ulykkeshelikopter

Ulykkeshelikopter feilet i flygbarhetstest

Norneulykken

Norneulykken i Norskehavet den 8. september 1997 kostet tolv mennesker livet. Også her var girboksen på en Super Puma sentral.

Et AS332 L1 fra daværende Helikopter Service havarerte på vei fra Brønnøysund lufthavn til oljeproduksjonsskipet «Norne».

Ifølge det som da het Havarikommisjonen for sivil luftfart, var den direkte årsak til ulykken at det hadde oppstått flere utmattingssprekker i en akselhylse i hovedgirboksens høyre inngående akseltapp («splined sleeve»).

Dette førte til at en lås («lock washer») løsnet og kom inn i kraftoverføringsakselen («bendix shaft») til høyre motor. Akselen kom som en følge av dette ut av balanse slik at den feilet.

Dette forårsaket vibrasjoner som satte motorens system for regulering og kontroll av turtall ut av funksjon. Som en følge av dette, og bortfallet av belastninger, steg kraftturbinens turtall ukontrollert.

Da turtallet nådde cirka 175 prosent, desintegrerte kraftturbinen og fragmenter fra denne kuttet to kontrollstag til hovedrotoren, kontrollstaget til halerotoren og ødela kraftturbin-seksjonen på venstre motor.

Her kan sammendraget av havarirapporten leses