Det var en slik S-92-maskin fra Cougar Helicopters som styrtet i Atlanterhavet i mars i fjor. (Bilde: Cougar Helicopters)

Saksøker Sikorsky

Cougar Helicopters går til sak mot Sikorsky etter at S-92 krasjet i Canada i fjor.

Cougar, som opererte ulykkeshelikopteret, går sammen med åtte forsikringsselskaper i søksmålet der de krever nærmere 27 millioner kanadiske dollar, over 160 millioner kroner, fra den amerikanske helikopterprodusenten Sikorsky.

Stolte på «run-dry»-kapasitet

Det var 12. mars i fjor at Cougar Flight 491 styrtet i havet utenfor Newfoundland. Ulykken tok livet av 17 av de 18 om bord.

Havarikommisjonen avdekket at ulykken skyldtes knekte titanbolter på oljefilterlokket som igjen førte til lekkasje. Granskingen viste at motorene på Sikorsky S-92A-maskinen stoppet drøyt ti minutter etter at den første indikasjonen på lavt oljetrykk i hovedgirkassa oppsto. Da befant helikopteret seg fortsatt i 500 fots høyde.

Dette er også kjernepunktet i søksmålet som ble fremmet i juni, men som har kommet kanadiske medier i hende først denne uka.

Nemlig at pilotene forholdt seg til at girkassa skulle takle en halvtimes gange uten smøring før den sa takk for seg. Og at de dermed fløy inn mot land framfor å sette fartøyet kontrollert ned på vannet da feilen oppsto.

Les også saken: Ulykkeshelikopter feilet i flygbarhetstest

Cougar Flight 491 skulle frakte plattformarbeidere 12. mars i år da det styrtet. 17 av de 18 om bord omkom.
Bildet av det havarerte S-92-helikopteret er fra den kanadiske havarikommisjonens rapport. TSB

Beskyldes for kynisme

– Ved å promotere og selge S-92 med at den er kapabel til 30 minutter «run-dry», har Sikorsky fremmet uriktige påstander om helikopterets luftdyktighet og sikkerhetsnivå overfor kjøpere og operatører, heter det i søksmålet ifølge The Globe and Mail .

– Dette har produsenten gjort utelukkende for å selge flere helikoptre og tjene penger, uten tanke på at de satte mannskap og passasjerer til S-92 i livsfare, heter det videre i søksmålet som også retter seg mot et av Sikorskys datterselskaper som utfører vedlikehold og det kanadiske transportdepartementet.

En annen vesentlig del av saken dreier seg om at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) og produsenten Sikorsky ble kjent med defekte titanbolter etter en ulykke i Australia, gikk det likevel fem måneder før kravet om å bytte disse til stålbolter på S-92-helikoptrene.





Les også: Ventet med å bytte deler på ulykkeshelikopter





Produsenten selv har ikke villet uttale seg om saken så langt.

– Vi kommenterer aldri pågående rettstvister, sier Sikorsky-talsmann Paul Jackson.

S-92 opererer i stort antall også i Nordsjøen. Derfor følger norsk oljeindustri og luftfartsmyndigheter nøye med på den kanadiske saken. Helikoptertypen er dessuten en av kandidatene til å overta som nytt redningshelikopter her til lands.