(Bilde: Boeing)
Bell/Boeings V-22 Osprey er nok en gang ute i hardt vær. Nå er luftfartøyet satt på bakken på grunn av løse bolter. (Bilde: Boeing)

Trøbbel for mulig Sea King-erstatter

Flere skruer løs er årsaken til at V-22 Osprey nå er satt på bakken og midlertidig tatt ut av tjeneste fra USAs flyvåpen og marine.

Den enestående, men også kontroversielle, luftfartøyet er én av fem kandidater til å overta etter Sea King som redningshelikopter i Norge.

Les også: Helikopterstøy rundt milliardkjøp

Miks av fly og helikopter

V-22 fra Bell/Boeing er det eneste tiltrotor-flyet som er satt i produksjon. Flyet letter og lander som et helikopter. Men når det først er i lufta kan de to motorene tiltes i horisontal stilling slik at farkosten inntar rollen som et konvensjonelt fly.

Fordelen er at det flyr dobbelt så fort som et helikopter. Ulempen har hittil vært at det har vært både kostbart og lunefullt. I tillegg til flere småuhell har 30 personer har omkommet i fire ulykker før Osprey ble operasjonelt for tre år siden.

V-22 Osprey har motorer som bruker 12 sekunder på å tilte til horisontal retning slik at det kan flys som et konvensjonelt fly.

Alvorlig feil

Tidligere denne uka ble samtlige av det amerikanske forsvarets 84 V-22 Osprey satt på bakken etter at det ble oppdaget flere løse bolter på de såkalte svingplatene (swashplate), som er koblet til rotoren.

Problemene ble først oppdaget på fire MV-22 som er stasjonert i Irak og senere på et tilsvarende fartøy i USA. Dermed indikerer dette at problemet skyldes designfeil, ikke dårlig vedlikehold, skriver Flight Global .

– Dersom swashplatene løsner i lufta, mister du kort og godt kontrollen på flyet, sier oberst Matt Mulhern, som leder V-22-programmet, til det anerkjente tidsskriftet.

Fem kandidater

Ifølge Flight Global kommer problemene på et meget ubeleilig tidspunkt for Boeing og Bell. Pentagon er i ferd med å sluttføre neste regnskapsårs budsjettarbeid der spørsmålet om flere V-22-innkjøp skal avgjøres.

Den planlagte search and rescue (SAR)-varianten er meldt på i anbudskonkurransen om å erstatte de snart 40 år gamle Westland Sea King-helikoptrene til den norske redningstjenesten, 330. skvadron.

Her konkurrerer Bell/Boeing med Sikorskys S-92, Eurocopters EC225 Super Puma Mk II, AW101 fra AgustaWestland og NH90 fra NHIndustries.

Avgjørelsen skal etter planen fattes av justisdepartementet om ett år.

Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta