Canada har, i likhet med Danmark, slitt mye med sine nye EH101 redningshelikoptre. (Bilde: Selskapet)
Canadas to første AW 101på vei inn over canadisk territorium. (Bilde: Sgt Dennis J. Mah/AW)
Redningsøvelse med et EH 101 ( AW 101) redningshelikopter fra Agusta Westland. (Bilde: AW)
Dansk utgave av AW 101 - eller EH 101 - fra Agusta Westland. (Bilde: Leonardo Helicopters)
Canadisk utgave av AW 101 redningshelikopter med ekstra fueltank for aksjoner langt til havs.
Canada sliter med sine AW 101 redningshelikoptere. (Bilde: AW)
AW 101 - tidligere EH 101 - fra Agusta Westland. (Bilde: AW)
NH 90 fra Agusta Westland er en av helikoptertypene som vurderes som erstatter for Sea King. Italiensk utgave. (Bilde: AW)
NH 90 i forgrunnen og et Apache-helikopter i bakgrunnen. (Bilde: AW)
NH 90 fra Agusta Westland er en av helikoptertypene som vurderes som erstatter for Sea King. (Bilde: AW)
NH 90 fra Agusta Westland er en av helikoptertypene som vurderes som erstatter for Sea King. (Bilde: AW)
Sikorsky Sea King SH3 - US Navy (Bilde: Wiki Commons)
Sea King - arbeidshestene i Nordsjøen og redningstjenesten i Norge er klare for parkering. Men hvilken helikoptertype skal erstatte dem? (Bilde: TU-arkiv)

Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Fakta:

  • EH101 (AW 101) er et langdistanse, mellomtungt multirollehelikopter som brukes til troppetransport, søke- og redningsaksjoner.
  • Produseres av Agusta Westland, som erstatter for selskapets Sea King.
  • Er utstyrt med tre motorer, og kan ta av og fly med full last selv om en motor er satt ut av spill.
  • Ulempen med AW 101 er at selve maskinen er for tung til at den kan bruke helikopterplattformene på sokkelen.
  • Agusta Westland er også inne på eiersiden i NH Industries, som leverer forsvarets NH-90, som også er en kandidat til redningstjenesten.
  • Totalt har 20 selskaper meldt sin interesse for å levere maskiner og utstyr i forbindelse med anskaffelse av nye redningshelikoptre.

Danskene kjøpte 14 nye EH101 redningshelikoptre, som ble satt i drift fra 2006.

Men helikoptrene har gitt danskene mer problemer enn de hadde trodd på forhånd.

En fersk rapport fra den danske Riksrevisjonen gir innkjøpet det glatte lag.

Maks 105 minutter i lufta

De åtte helikoptrene som er levert så langt, kan kun holde seg i lufta i en time og 45 minutter før de må på verksted, ifølge rapporten.

Dermed er lageret med reservedeler danskene fikk med på kjøpet, og som skulle holde i to år, for lite.

Tredobler inspeksjoner

Mengden månedlige ettersyn er tre til firedoblet og hver enkelt inspeksjon er mer arbeidskrevende enn produsenten, Agusta Westland, hadde forespeilet danskene.





Erstattere til Sea King

Samme helikoptertype er kandidat når Norge nå skal kjøpe helikoptre som erstatning for de 12 gamle Sea King-helikoptrene som utgjør redningstjenesten i dag.

Representatner fra prosjektgruppen som står for innkjøpet, var i slutten av mai i Yeowil i England for å se på helikopteret.

Dårlig PR

– Dette er ikke god reklame for EH101, sier fagsjef for offshore i LO-forbundet Industri Energi, Ketil Karlsen, til Teknisk Ukeblad.

Han er leder for Redningshelikopteralliansen, en sammenslutning av ulike organisasjoner med interesse for innkjøp av nytt helikopter til redningstjenesten.

Aktuell for Norge

– EH101 er en kandidat for Norge. Flere land har hatt barnesykdommer med helikopteret, forteller Karlsen.

Han viser til at driftskostnadene har vist seg å være høye, i tillegg til at størrelsen på helikopteret gjør at det ikke er så mange landingsplasser å velge mellom på land og offshore.





Dyrere i drift

Danskene har slitt med at kostnadene til driften av EH101 er mye høyere enn de S-61-helikoptrene som de skal erstatte.

Det danske forsvaret hadde satt et krav om at prisen for en time i luften ikke skulle overstige 25.000 danske kroner, men prisen har kommet opp i 40.000.

Få tilgjengelige

Samtidig har enkelte av helikoptrene ikke vært tilgjengelige mer enn 30 prosent av tiden. Kravet var 80 prosent tilgjengelighet.

Prosjektleder for redningshelikopteranskaffelsen, Kjell Jacob Johannessen, bekrefter at de er klar over situasjonen med EH101-helikopteret, som nå er omdøpt til AW101.

Leser danske aviser

Han følger med på diskusjonen i Danmark.

- Jeg leser Berlingske Tidende og har fått med meg at de har problemer. Vi har planer om å besøke Danmark for å lære mer om de danske erfaringene, forteller han og legger til at de også har vært i Canada og sett på deres variant.





Røyk i cockpiten

Også i Canada har de hatt omfattende tekniske problemer med sine 15 EH101, som ble kjøpt inn fra 2001.

Problemer med haleroret, røyk i cockpiten, plutselig ising på rutene og voldsomme vibrasjoner har vært noen av problemene de har slitt med.

Fortsatt kandidat

- Vi vet en god del om både utsiden og innsiden av dette helikopteret og det er ingenting som vi har sett som tilsier at AW101 ikke er blant kandidatene, sier Johannessen.

Canadisk krise

Det canadiske luftforsvaret har vært tvunget til å plukke reservedeler fra andre helikoptre, og på et tidspunkt har hovedbasen i det vestlige Canada kun hatt ett EH101 til rådighet til redningsoperasjoner.