Her er det første NH90-helikopteret, som Luftforsvaret mottok tirsdag, i hangaren på Forsvarets helikopterbase på Bardufoss. (Bilde: Asgeir Spange Brekke)
NØKKELOVERREKKELSE: Petter Jansen, administrerende direktør for Flo, forsvarsminister Espen Barth Eide, Finn Kristian Hannestad, generalinspektør for Luftforsvaret og kystvaktsjef Arild-Inge Skram. (Bilde: Asgeir Spange Brekke)

Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse

Snart elleve år etter at helikoptrene ble bestilt, har Luftforsvaret endelig mottatt sitt første NH90.

– Dette er et veiskille for både for norsk maritim helikoptervirksomhet og for fornyelsesprosessen vi i Luftforsvaret er inne i, sier Finn Kristian Hannestad, som er generalinspektør for Luftforsvaret (Gil), til Teknisk Ukeblad.

Den seremonielle overrekkelsen fra Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) til Luftforsvaret foregikk på helikopterbasen på Bardufoss tirsdag.

NØKKELOVERREKKELSE: Petter Jansen, administrerende direktør for Flo, forsvarsminister Espen Barth Eide, Finn Kristian Hannestad, generalinspektør for Luftforsvaret og kystvaktsjef Arild-Inge Skram. Foto: Asgeir Spange Brekke Asgeir Spange Brekke

Press på leverandøren

Forsvaret har bestilt 14 NH90-helikoptre for operasjoner fra Sjøforsvarets nye Nansen-klasse fregatter og Kystvaktens helikopterbærende fartøy av Nordkapp- og Svalbard-klassen.

Ifølge kontrakten fra 2001 skulle de første maskinene leveres Norge høsten 2005.

Dermed var det Første NH90 seks år på overtid at Flo tok leveranse på den første maskinen i november i fjor. Mottakskontrollen startet på AgustaWestland-fabrikken i Italia i midten av februar og skulle etter planen vært ferdigstilt i løpet av et par måneder.

De møtte flere tekniske utfordringer og avdekket mye som de krevde at produsenten rettet opp.

– Vi legger press på leverandøren og blir sett på som en krevende kunde, bekrefter Hannestad.

– Fjær i hatten for Flo

Luftforsvarssjefen legger ikke skjul på at han er utålmodig etter å få helikoptrene. Samtidig er han fornøyd med at Flo forhåpentlig har avdekket det som er av feil og mangler før Luftforsvaret overtar første maskin.

– Jeg vil si at dette er en fjær i hatten til Flo og den kompetanse de besitter på teknisk og på prøveflygersiden. At de har denne evnen og kompetansen til å avdekke feil og mangler er veldig betryggende for oss i Luftforsvaret, sier Hannestad.

– Hva slags mangler på NH90 har Flo avdekket?

– Jeg skal være forsiktig med å gå i detaljer, men vi snakker om en del tekniske løsninger og mye om dokumentasjon, sier Hannestad.

Nytt samarbeid

Under seremonien på Bardufoss la Gil vekt på det gode samarbeidet mellom Sjøforsvaret og Luftforsvaret i 30 år med Lynx.

– Vi har høstet erfaringer med samkvemmet mellom disse to forsvarsgrenene som vi skal ta med oss og utvikle videre i årene som kommer med NH90.

I tillegg skal vi integrere NH90 som en organisk del på marinens kampsystem fregatt. At helikopteret blir en del av fregattenes våpensystem er helt nytt for både Sjøforsvaret og Luftforsvaret som gir oss spennende utfordringer, sier Hannestad.

NØKKELOVERREKKELSE: Petter Jansen, administrerende direktør for Flo, forsvarsminister Espen Barth Eide, Finn Kristian Hannestad, generalinspektør for Luftforsvaret og kystvaktsjef Arild-Inge Skram. Foto: Asgeir Spange Brekke Torgeir Haugaard

Mye innfasing parallelt

Hannestad understreker hvor store forventninger han har til NH90-leveransen.

Han sier dette markerer en ny tidsalder for det norske luftforsvaret.

– Vi har allerede nye Hercules-fly, C-130J, og dette er et steg på veien til å motta F-35 om noen år. Vi er i ferd med å bli et moderne luftforsvar som er teknologisk i framkant, sier Hannestad.

– Og i tillegg til kyst- og fregatthelikoptre og nye kampfly skal det fases inn nye redningshelikoptre dette tiåret?

– Ja, og det er noe vi gleder oss til. Vi vet jo ikke hvilken helikoptertype som blir valgt, men uansett blir Luftforsvaret operatøransvarlig. Det er klart at her treffer prosjektene oss samtidig og det er utfordrende både med den tekniske understøttelsen og operative leveransen, å rekruttere og utdanne personell.

– Jeg vet at det er rift om ingeniørene i Norge. Men det gjelder altså å beholde den positive vinklingen på at vi tross alt skal operere det ypperste av teknologisk militært utstyr som gjør det spennende å jobbe i Forsvaret i årene som kommer.

Les også: Krever militært redningshelikopter

– F-35 er ikke bygget for flyshow

Håper på fire i året

– Hva slags leveringstakt på NH90 forholder du deg til nå?

– Jeg forventer tre eller fire helikoptre i år og tilsvarende antall i 2013.

Høsten 2010 startet testorganisasjonen OT&T – Operativ test og evaluering – NH90-testing på Forsvarets helikopterbase på Bardufoss med en såkalt industrimaskin eid av NHIndustries.

Ifølge Hannestad vil OT&E holde på i halvannet til to år til.

NH90 i norsk virkelighet

8 av 14 NH90 skal primært benyttes til tjeneste i Kystvakten og relatert trening, og har da betegnelsen NH90 NKVH (nytt kystvakthelikopter).

De 6 øvrige helikoptrene skal benyttes til tjeneste på Nansen-klassen fregattene, og går da under betegnelsen NH90 NFH (nytt fregatthelikopter).

Først etter OT&E-fasen, kan flyene overføres til de to operative skvadronene i 139 luftving. Først kystvaktskvadronen, 337, og deretter 334 (fregatt).

– Vi ønsker å ta med oss erfaringene fra Lynx, bringe disse inn til NH90-verdenen og prøve ut hvordan dette egner seg. Det handler altså ikke om å teste flyegenskaper, det er allerede gjort, men å prøve ut og utvikle egne prosedyrer og operasjonsmønstre tilknyttet fregatter og kystfartøy og få dette ned på papiret. Kort og godt å fornorske bruken av NH90, forklarer generalinspektøren.

NH90 trekker Patria til Norge

Motortrøbbel for første NH90

Først med NH-90 til sjøs

Nye helikoptre er unyttige for fregattene

Etter at Petter Jansen (t.v) og hans kolleger i Flo har brukt mye av 2011 på mottakskontroll av den første NH90-maskinen, var det først tirsdag at GIL Finn Kristian Hannestad fikk helikopteret til odel og eie. Foto: Asgeir Spange Brekke