HOS NULLERN PÅ RYGGE: Oberst Stig Nilsson er Forsvarets prosjektleder i NAWSARH. Han er ingen helikoptermann, men har sin bakgrunn fra kampflyene F-5 og F-16. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Krever militært redningshelikopter

Tidsplan for nye redningshelikoptre

  • 20. desember klokka 12.00: Frist for å levere søknad for prekvalifisering. Hvilke som blir prekvalifisert offentliggjøres en måned senere
  • 14. juni 2012: Frist for å levere inn anbud. Forhandlingsperiode starter oktober samme år
  • 1. juli 2013: Kontrakt tildeles med påfølgende byggefase
  • Fra 2016: Etter mottakskontroll av de første to helikoptrene starter OT&E-fasen (operativ test og evaluering)
  • 2017/2018: De første nye maskinene starter operativ drift Flyene vil leveres suksessivt fram til og med 2020


Det var et enstemmig storting som nylig vedtok å sette av 16,8 milliarder kroner til 16 nye redningshelikoptre og infrastruktur.

Typen er uviktig

Over nyttår blir det kjent hvem som skal konkurrere om storkontrakten.

Det er allerede bestemt at redningstjenesten fortsatt skal opereres av Forsvaret.

– Vi er ikke så opptatt av hva slags materiell vi skal fly, det vil uansett være vesentlig bedre enn Sea King. For oss har det større betydning at helikoptrene kommer på militært register, sier oberst Stig Nilsson.

Han leder Forsvarets støtte til Justisdepartementets anskaffelsesprosjektet NAWSARH.





Fordyrende faktor

Med et sivilt registrert helikopter vil situasjonen oppstå at Forsvaret flyr på oppdrag fra Justisdepartementet med Samferdselsdepartementet gjennom Luftfartstilsynet som myndighet.

Nilsson legger ikke skjul på at det i Forsvaret oppfattes som absurd at den militære avdelingen 330-skvadron skal underlegges sivil luftfartsmyndighet.

Mens sivil luftfart forholder seg til Luftfartstilsynet, er det Generalinspektøren for Luftforsvaret (GIL) som er luftfartsmyndighet for militær flyging.

– Alt er mulig, også å omstille Forsvaret til å jobbe under et sivilt teknisk og operativt regelverk. Men det vil være en krevende og fordyrende faktor som må avklares og fram i lyset, sier Nilsson.





NH90 på vei inn

Sivilt sertifiserte fly er uproblematisk å registrere militært. Motsatt går ikke, altså militært sertifiserte fly på sivilt register.

Av de fire kandidatene som så langt har vært framme i konkurransen, er det bare NH90 som kun er militært sertifisert og dermed kun kan registreres militært.

Dette er samtidig Norges nye kystvakt- og fregatthelikopter (14 bestilt) som seks år på overtid nettopp har startet leveransene. Det er blitt sett på som favoritten til nettopp Forsvaret.

– Med den historikken NH90 har med tanke på leveringsdyktighet, vil jeg si at dette helikopteret har et trangere nåløye å passere enn det konkurrentene har, sier Nilsson.

Les også: Første NH90 seks år på overtid

Ingen krav

Dessuten skal eventuelle synergier på statens hånd ikke tillegges vekt i anbudskonkurransen.

– Vi bruker det verktøyet vi blir tildelt. Det er ingen krav til det nye redningshelikopteret som er drevet fram av militære behov, understreker Nilsson.





RUSSISK INTERESSE: Russian Helicopters kan vurdere å tilby sitt nye transporthelikopter Mi-38 som SAR-maskin i Norge. Bakerst: angrepshelikopteret Mi-28 Russian Helicopters

Overdriver ulempene

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart sier til Teknisk Ukeblad at både Forsvaret og Stortingsproposisjon 146 overdriver ulempene med sivilt registrert materiell, og mener å ha mer enn nok dokumentasjon på at sivile og militære helikoptre kan operere på samme vilkår.

Han mener at sivilt registrerte fartøy er avgjørende for å kunne konkurranseutsette vedlikeholdet og ikke minst gjøre omsetning av brukt utstyr enklere og mer tjenlig.

Et poeng er å sikre seg muligheten til å modernisere flåten underveis og unngå å bli låst til de samme SAR-maskinene i nye 50 år.





Holder spørsmålet åpent

Kjel Jacob Johannessen er prosjektleder for NAWSARH. Han sier at å fastlåse registerspørsmålet nå vil hindre sivile og militære aktører å komme med sine beste tilbud.

– Vi ønsker å holde registerspørsmålet åpent så lenge som mulig ut i konkurransen. Slik at vi på statens vegne kan kjøpe det beste helikopteret som fyller våre krav til lavest mulig pris, sier Johannessen.

Johannessen påpeker samtidig at en forutsetning for at redningshelikoptrene kan registreres sivilt, er at Forsvaret kan operere like fleksibelt som i dag. Og det vil legges vekt på at en eventuell omstilling for Forsvaret ikke skal koste mer enn fordelen.

– Vi ser land som Tyskland og Finland organisere seg på denne måten uten problemer. Dessuten er det på trappene et nytt nasjonalt regelverk for statsluftfart som kan gi nødvendige fleksible ordninger for SAR-tjeneste operert av Forsvaret, forteller han.

Les også: Girkassa er helikopterets akilleshæl

Mange krav

Det overordnede kravdokumentet som ligger til grunn for anskaffelsesprosjektet NAWSARH sier blant annet at redningshelikopteret innen to timer etter varselet skal kunne nå frem til 20 nødstedte som befinner seg 150 nautiske mil rett ut fra grunnlinjen (noe som i de fleste tilfeller vil være rundt 200 nm fra basen) og hente disse opp i løpet av en halvtime og returnere til et trygt sted på land.

De 150 overordnede krav blir omtrent ti ganger så mange i den detaljerte kravspesifikasjonen som nå blir utarbeidet og som er grunnlaget de prekvalifiserte kandidater skal gi sine tilbud på.





Stor interesse

Johannessen bekrefter at interessen for den norske redningshelikopterkontrakten er stor. Til sammen 70 representanter deltok på den siste industridagen på Sola i november.

NHIndustries og deres NH90, Sikorsky med sin S-92, AgustaWestland med sin AW101 og Eurocopter med sin EC225 har hittil vært de fire kandidatene.

Navair ser ut til å ha mistet sin interesse med sin Bell/Boeing V-22 Osprey etter at konseptstudien ble lagt fram, da deres helikopter/fly-hybrid (tiltrotor) ville hatt sine store fortrinn med få baser og lang rekkevidde.

Russland og Lockheed Martin

To nye har meldt seg rett før prekvalifiseringsfristen går ut 20. desember:

Lockheed Martin, kjent blant annet som produsent av Norges kommende kampfly F-35, og det statlige russiske helikopterkonglomeratet Russian Helicopters som blant annet står bak den kjente fabrikken Mil.

– Det kan fort bli mellom fire og ti prekvalifiserte kandidater, opplyser Johannessen.

Sea King-enes konge

Krever mer enn én helikoptertype

Sverige hastekjøper Black Hawk