INDUSTRI

Først med NH-90 til sjøs

3. nov. 2010 - 10:13

NH-90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn

Rollebytte

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med egne sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring. Rollebytte skal på papiret kunne gjennomføres på fire timer
  • Den norske NH-90-anskaffelsen har en budsjettramme på nærmere seks milliarder kroner
  • NH-90 er dessuten fortsatt én av kandidatene til å overta etter Sea King som redningshelikopter i 330 skvadron
  • Foreløpig har seks norske flygere fått NH-90-trening i Italia. To testflygere har gjennomgått både teoretisk og praktisk trening, mens fire operative flygere starter flytrening i Norge nå
  • Luftforsvarets tekniske skole på Kjevik startet i oktober typekurs NH-90 for det første kullet med teknikere

Helikopteret skal brukes av både Kystvakten og fregattene. Fem år forsinket er den første norske NH-90-maskinen i disse dager på vei til hovedbasen på Bardufoss.

Her venter 20 dagers mottakskontroll med testflyging og stikkprøver før maskinen kan overtas av Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo).

Les også: Nye helikoptre er unyttige for fregattene

– Mindre operativ uten NH-90

NH-90 taklet norsk vær

Ingen å lære av

Mens taktisk transport-utgaven av NH-90 (TTH) har vært i bruk i snart fire år, blir Norge faktisk første land som tar fregattvarianten (NFH) i bruk i sjømilitære operasjoner.

NH-90 på trening med KV Svalbard, Kystvaktens største fartøy som har vært operativ i ni år. Foto: Torgeir Haugaard, Luftforsvaret

Det henger sammen med at Nederland, Frankrike og Italia, som også skal ha NFH-versjonen, allerede opererer fra fartøy, men med andre maskiner.

– Derfor har ikke disse det samme hastverket med å ta NH-90 NFH i operativ bruk. Utfordringen blir samtidig at vi da ikke har noen å lene oss tilbake på. Her må vi selv finne ut hvordan vi skal utnytte denne helt nye kapasiteten, sier Helge Lolland som er totalprosjektkoordinator NH-90 i Luftforsvaret.

Våpengrenmiks

En av NH-90-helikoptrenes oppgaver er å opptre som Nansenklassen-fregattenes forlengede sensor- og våpenarm.

Kystvaktoppdraget har Luftforsvaret hatt i alle år. Men fregattoppdraget, der NH-90 får en personellmiks fra Luft- og Sjøforsvaret, er nytt. Derfor medfører innfasingen av NH-90 også nye prosedyrer og doktriner.

– Det å bytte flymaskiner har vi ganske god trening på. Men her skal vi samtidig bygge opp en helt ny skvadron, anskaffe og trene opp personell og bedrive operativ og teknisk trening parallelt. Vi har arbeid i ti år pluss, sier Lolland.

334 skvadron utstyres med seks NH-90 som skal støtte fregattene, mens 337 skvadron får åtte kystvakthelikoptre. I tillegg kommer et nytt detasjement på Haakonsvern med NH-90 til støtte for fregatter og kystvaktskip i Sør-Norge.

Slik ser NH-90 ut i Kystvaktens farger. Foto: Jan G. Jørgensen Jan G. Jørgensen

Må tilbake til fabrikken

Det første NH-90-helikopteret som kommer fra AgustaWestland-fabrikken i Nord-Italia er en såkalt industrimaskin som produsenten har ansvar for. Den blir fire måneder i Norge før den drar tilbake til fabrikken for oppgradering («retrofit»).

Den samme returen til fabrikken, som varer i cirka ti måneder, må alle de seks første flyene gjennom. Disse leveres med en initiell konfigurasjon. Det mangler minst to års utvikling på våpensystemene.

Les mer her: Nye helikoptre er unyttige for fregattene

– Mindre operativ uten NH-90

En av maskinene leveres riktignok med sonar og kan begynne trening på samspillet med fregattene.

Trinnvis leveranse

– For å kompensere for forsinkelsene har vi har akseptert en slik trinnvis leveranse. Med den leveringstakten det nå ligger an til, vil Luftforsvaret holdes i arbeid framover med innfasingen, sier Ivar Dyrdal som leder anskaffelsesprosjektet hos Flo.

De kommer ytterligere en maskin i år, og planen er at de seks første helikoptrene skal være på plass i løpet av 2011. Deretter starter leveransen av åtte helikoptre som er fiks ferdige fra fabrikk. Norges 14 helikoptre kan være ferdig levert rundt 2016.

– Men dette er «guesstimates». Det mangler fortsatt sertifiseringsarbeid på den endelige konfigurasjonen, og industrien er så langt ikke i stand til å si om leveringen av denne starter i 2012 eller 2013. Vi er prisgitt det europeiske programmet, det at vi er ett av en mengde brukerland, på godt og vondt. Det øker kompleksiteten, men det blir samtidig et stort antall helikoptre å fordele kostnadene på, sier Dyrdal.

Lynx pensjoneres

NH-90 skal ta over for Westland Lynx-helikopteret som Luftforsvaret har operert om bord på kystvaktskip i Nordkapp-klassen i over 20 år.

Det begynner å haste: I midten av oktober ble det første av 337-skvadronens Lynx-helikoptre pensjonert etter 29 års tjeneste og 9 000 timer i lufta. Til sommeren blir fly nummer to satt på bakken. Da er kun fire igjen.

NH-90 skal erstatte Westland Lynx (under) som kystvakthelikopter. Foto: Jan G. Jørgensen Jan G. Jørgensen



Westland Lynx er i ferd med å fases ut. I oktober ble det første flyet satt på bakken. Foto: Kystvakten

NH-90 er som kjent en av kandidatene til å overta som redningshelikopter etter Sea King i 330-skvadronen.

Den omstendelige anskaffelsesprosessen kom et vesentlig steg videre da Justisdepartementet i september fastsatte kriteriene til helikoptertypen i "Forstudien for ny redningshelikopterkapasitet".

Enkelte mener at disse kriteriene er skreddersydd NH-90. Les mer i disse sakene:

– Lar Ekofisk i stikken

Overdreven tro på helikopterteknologi

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.