Det første NH-90-helikopteret lander på KV Nordkapp under testing i Vestfjorden. (Bilde: Kystvakten)
Det første NH-90-helikopteret lander på KV Nordkapp under testing i Vestfjorden. (Bilde: Kystvakten)

NH-90 taklet norsk vær

NH-90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 530 nautiske mil (nm)
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW eller 2x GE T700-T6E, 1,577 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn

For NH-90-prosjektet var det en merkedag onsdag, da det første testhelikopteret landet på ett av Kystvaktens tre fartøyer i Nordkapp-klassen, nemlig KV Nordkapp.

Storm

Ifølge Sjøforsvarets egne nettsider , startet testingen med synkronisering av måleutstyr, samt test av radioutstyr på dekk og rundt fartøyet. Etter hvert ble takeoff og landing testet under økende bevegelse.

Og NH-90-en fikk prøvd seg i ekte norsk høstvær ved øygruppen Helligvær i Vestfjorden, nordvest for Bodø. Gunstige værforhold først på dagen ble til liten til full storm fra sørvest, med nesten 60 knop vind i kastene. Ifølge rapportene gikk alt etter planen.

Italiensk

KV Nordkapp vil i tiden framover være plattform for uttesting av NH-90, for å se om helikopteret fyller kontraktskravene. Det handler blant annet om krav som er satt til take off/landing og det som handler om pitch og roll (krenging og stamping).

Helikopteret tilhører imidlertid Italia, ikke det norske forsvaret.

Foreløpig må både kystvaktskip og fregatter vente på sine nye maskiner, selv om det snart er ni år siden Forsvaret bestilte 14 nye maritime helikoptre til 5,7 milliarder kroner. Etter den opprinnelige planen, skulle det første helikopteret blitt levert i 2005.

Les også: – Mindre operativ uten NH-90

Om ett år

NH-90 er dessuten én av fem kandidater til å erstatte Sea King som redningshelikopter til 330-skvadronen.

Les saken:

Oberstløytnant Ivar Dyrdal, som leder anskaffelsesprosjektet, sier at leveransen av NH90 forventes å starte i løpet av andre halvår 2010.

Den italienske NH-90-maskinen på dekket til på KV Nordkapp. Foto: Kystvakten Knut Rese