(Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det var denne S-92-maskinen med halenummer LN-ONP som måtte returnere til Sola på grunn av motorproblemer. (Bilde: Mats Danielsen)

Løs mutter førte til motorstans

S-92A

Produsent: Sikorsky

Første flyging: 23.12.1998

Rekkevidde: 539 nm

Motorer: 2xGE CT7-8A, 1 863 kW

Maks cruisehastighet: 151 knop

Maks bruttovekt: 12 tonn

Kabinhøyde: 1,83 meter

Det var torsdag kveld at et helikopter fra Bristow Norway på vei fra Sola til Ekofisk fikk motorproblemer 90 nautiske mil fra kysten. Helikopteret snudde, og returnerte til Sola og landet trygt klokken 21.37.

Les også: Nordsjø-helikopter landet trygt etter motortrøbbel

Etter det Teknisk Ukeblad får fortalt, begynte oljetrykket å fluktuere på vei ut fra Sola. Deretter forsvant oljetrykket helt, og motoren stanset automatisk (shut-down). Helikopteret er av typen Sikorsky S-92A.

Løs mutter

En representant fra motorprodusenten, General Electric (GE), er fysisk til stede hos Bristow på Sola allerede. Motoren skal nå sendes til GE i USA for nærmere undersøkelser.

– Den direkte årsaken til oljelekkasjen, er at det hadde løsnet en mutter i motoren. Men hvordan dette kunne skje, må vi avvente svar på, sier Renee De Jong som er daglig leder i Bristow Norway.

S-92A flyr med to GE CT7-8A-motorer som hver yter 1 863 kW. Det er i utgangspunktet ingen problem å fly med kun én turbin i drift.

De Jong satt midt i en debrief med passasjerer og mannskap da TU snakket med ham fredag morgen. Helikopteret hadde 16 passasjerer og to flygere om bord.

Som rutinen er, involveres nå både Luftfartstilsynet, Statens havarikommisjon for transport, motorprodusenten GE, helikopterprodusenten Sikorsky og andre operatører.

Fleet leader

Bristow var oppstartsoperatør (launch customer) på S-92A i Europa i februar 2005.

Helikopteret som i går fikk motorproblemer, ble levert Bristow i mai samme år, og er per i dag den S-92-maskinen med flest flytimer i lufta. I mars passerte den 10 000 flytimer.

Det finnes knapt helikoptre som tilbringer mer tid i lufta enn «bussene» som frakter folk til og fra oljeinstallasjonene i Nordsjøen.

Til sammenligning var det først i fjor at en av 330-skvadronens Rolls-Royce Gnome-motorer, som sitter i snart 40 år gamle Sea King-helikoptre, som første i verden passerte 10 000 timer. Noe som ble markert med marsipankake på Kjeller.

Les også saken: – Norge har verdens beste Sea King-motorer

Utvikler vedlikeholdsprosedyrer

Teknikere TU har snakket med, påpeker imidlertid at en slik lekkasje like gjerne kunne skjedd på en ny motor.

– Alt går på gangtid og det er strenge serviceintervaller. Det blir feil å snakke om et gammelt helikopter, sier De Jong.

Bristow Norway nyter stor respekt hos Sikorsky og har to mann representert i den såkalte «Maintenance review steering group». Det vil enkelt fortalt si at data fra alle brukere globalt samles inn og analyseres for å utvikle framtidige vedlikeholdsprosedyrer.

Les mer i denne artikkelen: – Vi bør være storfavoritten

Bristow Norway har i dag 11 S-92-maskiner i flåten sin. Den siste ble det foretatt mottakskontroll på i USA nylig. De tre neste S-92-ene, som skal til den nye basen i Bergen, blir levert i oktober.