(Bilde: Per Erlien Dalløkken)
NYTT SKIFT: Et vanlig syn på den hektiske helikopterbasen på Sola: Drivstoff og bagasje er på vei inn i en S-92A-maskin, mens 18-19 offshoreansatte er på vei ut av en annen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

– Vi bør være storfavoritten

Bristow Norway AS

Eies av Bristow Helicopters Ltd. som leverer offshore helikoptertransport og søk- og redningstjeneste til kunder innen olje- og gassindustrien

Het Norsk Helikopter fram til april i fjor da Bristow kjøpte seg opp fra 49 til 100 prosent eierandel

Har langsiktige kontrakter med StatoilHydro, ConocoPhillips, BP Norge, Talisman Energy Norge, Aker Exploration og Eni Norge. I tillegg utføres det offshoreflyging for en rekke mindre selskaper

Selskapet har sitt hovedkontor på Stavanger lufthavn Sola og har i tillegg baser i Bergen, Brønnøysund og Hammerfest

Nye redningshelikoptre

Fem kandidater kniver om å erstatte Westland Sea King som 330-skvadronens nye redningshelikoptre.

I tillegg til Sikorsky S-92A er konkurrentene EC225 fra Eurocopter, AW101 fra AgustaWestland, NH90 fra NHIndustries og V-22 Osprey fra Bell/Boeing

SOLA: Hangarene til Bristow og CHC på Sola har i dag den største opphopning av Sikorsky-kompetanse og -utstyr utenfor fabrikken i Connecticut.

Per i dag flyr 21 S-92A-helikoptre inn til norsk sokkel. I tillegg skal Bristow nå bygge en S-92-simulator på Sola.

Inkludert Storbritannias kommende SAR-versjoner (søk og redning), vil det være om lag 60 S-92-helikoptre i aksjon rundt Nordsjøen om noen få år.





Lokalt serviceapparat

Muligheten for å hente ut synergier gjennom ekspertisen og infrastrukturen som allerede finnes lokalt, er kronargumentet Sikorsky bruker i den pågående konkurransen om å levere 330-skvadronens nye redningshelikoptere.

Nå forventer den amerikanske produsenten å være favoritt til å levere erstatterne til de 40 år gamle Sea King-maskinene.

– Det er for så vidt ganske naturlig. Det er et stort serviceapparat bygget opp rundt maskinen med deler tilgjengelig i Stavanger og Bergen. Denne logistikken vil være viktig for redningshelikoptrene. I tillegg er den kommende simulatoren vesentlig for å redusere treningskostnadene, sier forretningsdirektør Ivar Eie i Aircontactgruppen som er Sikorskys norske representant.

Logistikken til S-92 i Norge er dimensjonert for å betjene maskiner med et timeuttak på over 2 000 flytimer årlig. Redningshelikoptrene tilbringer rundt 350 timer i lufta per år.

Alt dette mener Eie blir vektlagt når Norge skal handle nye SAR-maskiner.

– Med den voldsomme prosessen som har pågått siden 2002, vil det være utrolig om anskaffelsesprosjektet så vekk fra det aller viktigste, påpeker han.

Les også: Helikopterkjøp på overtid

I S-92-COCKPITEN: Roy Ratdal er seniortekniker på S-92 i Bristow Norway og medlem av Sikorskys utvalg som gjennomgår vedlikeholdsrutinene på helikoptrene som det finnes drøyt 130 av. Per Erlien Dalløkken

Anerkjente teknikere

Bristow var oppstartsoperatør (launch customer) på S-92A i Europa i februar 2005 og har nå de to maskinene med flest timer i lufta. Ett av dem nærmer seg 10 000 flytimer.

– Vi nyter stor respekt hos Sikorsky og har to mann representert i den såkalte «Maintenance review steering group». Det vil enkelt fortalt si at data fra alle brukere globalt samles inn og analyseres for å utvikle framtidige vedlikeholdsprosedyrer, sier Lars Hjertaas som er teknisk sjef i Bristow Norge.

En av dem som hvert kvartal stiller i møter i gruppa, er seniortekniker på S-92, Roy Ratdal.

– Det er klart at det er en inspirerende jobb å få være med på den kontinuerlige videreutviklinga av helikopteret, sier han.

Bristow har ni eksemplarer av helikoptertypen på Sola og seks på Shetland. Og flere skal det bli. Allerede om et par måneder kommer enda en maskin til Sola. Og neste høst henter selskapet tre nye maskiner som skal stasjoneres i en nybygd hangar på Flesland i forbindelse med en nytegnet kontrakt med Statoil verdt to milliarder kroner.

Alt tungt vedlikehold på disse gjøres på Sola.

Les også: Statoil fornyer helikopterflåten





Ny lokaler

Fram til helt nylig har Bristows base på Sola vært nærmest som en brakkeby å regne. Daglig leder Renee De Jong innrømmer at det var en smule flaut å vise fram til kunder. Og ikke minst upraktisk å måtte sette maskiner utendørs i minus 20 grader sist vinter.

I forrige uke åpnet selskapet sine nye lokaler. Fortsatt er riktignok CHC mest dominerende for dem som rusler langs Flyplassvegen på Sola. Men Bristow trenger ikke være pinlig berørt over sitt nye administrasjonsbygg og den 3 528 kvadratmeter store hangaren med plass til ti S-92A maskiner under tak samtidig.

Selskapet investerer 600 millioner kroner i Norge i år. Inkludert i innkjøpene er også to Eurocopter EC225 Super Puma-maskiner, hvorav den ene er utrustet som allværs-SAR, mens den andre har en lettere SAR-konfigurasjon. Disse er leid inn som redningskapasitet i Barentshavet for Statoil og Eni og stasjoneres på Hammerfest-basen.





BRISTOWLEDELSEN: Renee De Jong (t.h.) er daglig leder i Bristow Norway, mens Tom Knudson er styreleder i morselskapet Bristow Group i Houston. Per Erlien Dalløkken

– Bra for sikkerheten

Som en del av Bristows nye satsing og Statoils krav om åtte timers simulatortrening to ganger i året for helikoptermannskap, skal det i løpet av to år bygges en ny S-92-simulator på Sola.

Fram til 2008 måtte pilotene til Florida for å fly S-92 virtuelt. Da kom en ny simulator til Farnborough vest for London. Tidligere i år har Bristow innviet både en S-92- og EC225-simulator i Aberdeen.

I dag finnes det en simulator for de eldste Super Puma-maskinene (AS332 L1) på Forus, mens pilotene må til Sør-Frankrike for å fly Super Puma L2.

På Solakonferansen, som ble arrangert i forrige uke, ble nyheten om den kommende simulatoren tatt meget godt imot:

– Vi har fokusert mer på trening i våre krav. Og at det nå ser ut til å bli regningssvarende for operatørselskapene med simulatorbygg i Norge, er meget positivt. De bidrar til at vi kan fortsette den gode sikkerhetsutviklingen, sa Erik Hamremoen spesialrådgiver i Statoil og OLF-representant i Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel.

Tryggere å fly helikopter