ENKEL DESIGN: Det håndholdte NDT-instrumentet kan betjenes uten spesiell trening. (Bilde: Dolphitech)

Norsk teknologi omfavnes av Airbus

EADS og Dolphitech

  • EADS er et av verdens største luftfarts- og forsvarsindustriselskaper og består blant annet av Airbus, Astrium, Cassidian og Eurocopter
  • Omsatte for 45,8 milliarder euro i 2010 og har 122 000 ansatte, samt et eget norgeskontor i Oslo åpnet for to år siden
  • Konsernet har en del gjenkjøpsforpliktelser i Norge i forbindelse med de 14 nye fregatt- og kystvakthelikoptrene NH90
  • DolphiTech holder til på Raufoss industripark og er et datterselskap av Elop-DolphiScan på Moelv
  • Deres patenterte ultralydkamera produseres av Hapro på Jaren


Sivile og militære fly bygges med stadig større andel komposittmaterialer. Og med det øker behovet for en ny type ikke-destruktiv testing (NDT).

Den billigste og mest effektive metoden er utviklet i Norge, mener EADS som blant annet eier Airbus.

EADS har nå tatt selskapet Dolphitech på Raufoss under sine vinger.

Les også: Jetfly kjører elektrisk på bakken

EADS: – Unik teknologi

Før jul inngikk partene et samarbeid om å utvikle et nytt NDT-system basert på Dolphitechs ultralydkamera.

EADS ser på den norske teknologien som unik i verdenssammenheng målt i prestasjon i forhold til pris når det gjelder håndholdt utstyr.

– Det nye systemet vil gjøre NDT-prosesser i produksjon og vedlikehold raskere og bidra til at brukerne sparer tid og penger, sier NDT-spesialist Martin Bach i EADS Innovation Works.

Les også: Verdens raskest selgende fly

GJENNOMBRUDD: Terje Melandsø (t.v) og Eskil Skoglund i Dolphitech skal samarbeide med EADS i å videreutvikle ultralydkameraet som brukes til ikke-destruktiv testing av komposittmateriale. Håkon Jacobsen

Får foten innenfor

EADS og Airbus skal i løpet av året hjelpe Dolphitech med den meget krevende prosessen det er å få utstyret godkjent for fly- og forsvarsindustrien.

Senere vil bidragene også komme som markedsføringsassistanse til industrigigantens mange underleverandører, datterselskaper og kunder.

– Dette er enormt verdifullt og åpner interessante markedsmuligheter for vårt lille selskap, sier Terje Melandsø i Dolphitech.

Les også: 7 000 er tallet for Airbus og Boeing

Skrog av plast

– Dette er luftfartshistorie , som nylig startet rutetrafikk, er 50 prosent av flyets vekt og 80 prosent av flyets volum komposittmateriale.

Nå flyr den største RR-motoren , som kommer om to år, har enda større komposittandel. A350-900 vil bestå av 62,5 tonn kompositter, 53 prosent av tomvekten.

Så å si hele det ytre skroget er laget av karbonforsterket plast. Med visse unntak må du inn i den indre strukturen på flyene for å finne materialer som stål og aluminiumlegeringer.

Superjumbo til Russland , har cirka 25 prosent komposittandel. Innenfor militært flygende materiell er Forsvarets NH90 et eksempel på utstrakt komposittbruk.

Ikke-destruktiv testing er en utfordring når det gjelder polymerbaserte komposittmaterialer. Materialenes sammensatte natur gjør at inspeksjon og tolkning av resultater er mer komplisert enn for mer tradisjonelle flymaterialer.

Kompositt-konkurrentene: Kompositt-konkurrentene

Ingen synlig skade

Melandsø legger fram et langt fra utenkelig scenario: Et passasjerfly blir påkjørt på bakken, av for eksempel en cateringbil eller landgang. I motsetning til på et aluminiumsskrog, er det ingen synlig bulk. Men bak et plettfritt ytre kan det skjule seg en alvorlig skade. Dette er sterke, men likevel skjøre materialer.

Det er kostbart å la flyet stå på bakken mens man venter på eksperter som kan avdekke hvorvidt skaden er så alvorlig at det kreves reparasjon.

– Tanken er at vårt instrument skal være tilgjengelig enten på flyet eller flyplassen, og at operatører uten spesiell trening skal kunne avsøke skadeområdet. Slik vil bakketiden for flymaskinen reduseres vesentlig, påpeker Melandsø.

Les også: Airbus-ingeniørenes drømmefly

Trenger ingeniører

Ultralydkameraet ble opprinnelig konstruert for å lese todimensjonale strekkoder.

Teknologien har så langt kostet 30 millioner kroner å ta fram og vil brukes som basis for nye prototyper.

– Transduseren har 16 000 sender/mottakerelementer, lager cirka ti bilder i sekundet og benytter tørrkobling. Man slipper altså gel eller vann som koblingsmedium mellom instrument og kompositt, som er en stor fordel, forklarer Eskil Skoglund som er forskningsleder ved SINTEF Raufoss Manufacturing, innleid som prosjektleder og har vært med på å utvikle ultralydkameraet.

Dolphitech er i ferd med å kapitalisere opp selskapet og trenger nye ansatte. Herunder tre-fire ingeniører og en ny daglig leder.

Les også:

Flyprodusent kjemper mot russerfrykt

Lover langdistanseløft

Boeing lager ny 737

Nye jetmotorer skal bli mindre tørste

SAS kjøper 30 A320neo