Ruta Oslo-Doha er satt opp med Airbus 330¿200 konfigurert med 236 økonomiseter og 24 businesseter. Det kan også bli aktuelt å sette inn A330-300 (bildet) med 45 seter ekstra. (Bilde: Qatar Airways)
(Bilde: Håkon Jacobsen)

Lover langdistanseløft

Qatar Airways

  • Etablert: 20. januar 1994
  • Eierskap: Statlig og privat, 50 prosent hver
  • Nettverk: 107 destinasjoner
  • Flåte: 16 B777-300ER, 9 B777-200LR, 2 B777F, 4 A340-600, 16 A330-200, 13 A330-300, 12 A321, 23 A320, 2 A319LR, 3 A300-600RF
  • Bestilte fly (inkl. opsjoner): 80 A350XWB, 60 B787, 13 B777, 10 A320, 5 A380-800 (forhandles om å utvides med 10 maskiner. Al Baker varsler dessuten at det kommer en ny storbestilling på Dubai air show i november)
  • Adm. dir: Akbar Al Baker siden 1997. Han leder også utviklingen av nye Doha internasjonale lufthavn

Nye Doha internasjonale lufthavn

  • Bygges fire kilometer øst for eksisterende flyplass, delvis ute i sjøen
  • Første fase ble startet i 20005, er ferdig i 2012 og har kostet 14,5 milliarder dollar
  • Blir i stand til å håndtere 24 millioner passasjerer årlig
  • Får verdens største vedlikeholdshangar som kan huse 2 A380, 2 B777, 2 A340, 2 A330 og 5 A320 samtidig
  • Andre byggetrinn, planlagt mellom 2015 og 2020, vil gi en kapasitet på 50 mill. pax


De kalles gjerne «sandkasse-selskap», de hurtig ekspanderende midtøstenbaserte flyselskapene Emirates, Ethiad og Qatar Airways.

Nå vokser selskapene videre i nordisk steinur.

I forrige uke startet Qatar Airways fem direkteruter i uka mellom Oslo lufthavn Gardermoen og Doha lufthavn i Qatar.

– Vi ser potensialet i en vinn-vinn-situasjon for Qatar Airways og nordmenn som får tilgang til vårt enorme rutenettverk og unngår transfer på en ineffektiv og stappfull flyplass i Vest-Europa, sier Qatar-direktør Akbar Al Baker.

Les også: Her er Hydro-ruta

Akbar Al Baker har ledet Qatar Airways i 14 år. Foto: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen

Hele Norden

Oslo er Qatars 107. destinasjon og den 27. i Europa. Qatar flyr fra før på Stockholm og København. Al Baker røper at den nordiske kvartetten snart er komplett, med Helsingfors som ny destinasjon rundt hjørnet.

I august etablerte Emirates seg på Kastrup. Derfor er det ikke rart at det prates om at den tredje store, Ethiad, også snuser på Norden.

– Vi har en strategi om å få flere langdistanseruter. Det er ekstra hyggelig å lykkes med Qatar som vi har hatt kontakt med noen år, sier informasjonssjef Jo Kobro i OSL.

Kobro garanterer at det blir flere nye langdistanseruter, men vil ikke si noe om hvor og hvilke selskaper som er aktuelle.

SAS lykkes meget godt med New York-ruta som ble gjenåpnet fra Oslo tidligere i år. Den flyr side om side med Continentals rute til Newark. PIA og Thai flyr til henholdsvis Islamabad og Bangkok. Om et drøyt år starter også Norwegian interkontinentale ruter når de mottar sine første B787.

– OSL har fortsatt et relativt sett lite utviklet interkontinentalt marked sammenlignet med København, Stockholm og Helsingfors. Vi vil nok se flere etableringer, mener også seniorforsker Jon Martin Denstadli ved Transportøkonomisk institutt.

Verdens beste selskap

Al Baker mener det er flere likheter mellom oljenasjonene Qatar og Norge:

– Vi er begge sosialt tolerante land med en sterk og stabil økonomi som mange misunner oss i disse tider.

Også flere selskaper kan misunne Qatar Airways som på flyshowet i Paris i sommer ble kåret til verdens beste flyselskap av anerkjente og uavhengige Skytrax.

Stikkord bak topplasseringen er service og sjenerøse setekonfigurasjoner i nytt materiell. Hver 18. dag får Qatar levert et nytt fly. Tidligere i oktober mottok selskapet sitt fly nummer 100 – en Boeing 777–200LR – et fly med rekkevidde til å nå destinasjoner som Houston (16 timer flytid), Buenos Aires og Melbourne fra Doha.

Qatar har 200 fly i bestilling til en samlet verdi på 40 milliarder dollar. Blant annet skal de første A380 superjumboene mottas tidlig i 2012 samtidig som at nye Doha lufthavn med seks A380-gater åpner. Selskapet er dessuten lanseringskunde på A350.

Slik blir nye Doha internasjonale lufthavn.

Ruta til Oslo er satt opp til faste tider fem dager i uka med bredbuksflyet Airbus 330–200 konfigurert med 236 økonomiseter og 24 businesseter. Det kan også bli aktuelt å sette inn A330-300 med 45 seter ekstra.

– Vi tror ikke på konseptet å frakte frisk luft, vi satser på å frakte passasjerer i stedet, sier Al Baker som ikke legger skjul på at han er meget fornøyd med Oslo-belegget så langt.

Europeiske angrep

Al Baker besøkte Oslo i forbindelse med ruteåpningen og brukte mye tid på å forsvare seg mot det han beskriver som «angrep fra de gamle europeiske flyselskapene».

– De lærte oss å bygge hub-er, men nå er de redde. Jeg vil si at de roper ulv, ulv, for de er fortsatt i stand til å gjøre rekordfortjeneste, sier Al Baker.

Han misliker også at det brukes mot Qatar Airways at de har staten inne på eiersida med 50 prosent.

– For eksempel var Air France-KLM og Lufthansa også hel- eller deleid av staten i fem-seks tiår mens de bygde seg opp. Begrensninger i luftrommet og garantiordninger er europeiske myndigheters måte å fortsette å subsidiere på. På samme måte vil vi ha statlig eierskap mens vi fortsatt ekspanderer. Dette vil endres når tiden er inne, sier Qatar-sjefen.

Qatar Airways sørger godt for sine gjester også når de inviterer til pressekonferanse på bakken. Foto: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen