Mandag kveld (norsk tid) foregikk leveringsseremonien for det første 787 Dreamliner-flyet på Boeing-fabrikken i Everett. I ettermiddag skal flyet til sitt nye hjem i Japan. Det første flyet (nærmest) har en spesiell dekor, mens den andre 787-en har de vanlige ANA-fargene. (Bilde: Tim Stake)

– Dette er luftfartshistorie

Første Boeing 787 Dreamliner er på vei hjem til Tokyo.

Det er utvilsomt det mest kjente passasjerflyet som ennå ikke har fraktet betalende passasjerer, Boeing 787 Dreamliner.

Til Tokyo i dag

Men tre og et halvt år på overtid er nå siste milepæl i ferd med å passeres.

Etter at kontraktsforhandlingene mellom Boeing og All Nipponi Airways (ANA) ble sluttført i helga, var mandagen viet til leveringsseremoni ved fabrikken i Everett nord for Seattle.

ANAs første 787–8 tok av fra Paine Field klokka 16.16 tirsdag ettermiddag (07.16 lokal tid, PDT), cirka 40 minutter etter planen.

Nå er flyet på vei til Tokyo. Fra Seattle er det en drøyt ti timer lang flytur.

 

Luftfartshistorie

Som vanlig når det skjer store begivenheter hos Boeing, har det vært mulig å følge leveringsfeiringen på webcast .

Jim Albaugh, som er direktør for Boeings sivile flyproduksjon, sa det slik:

– Dere aner ikke hvor stolt jeg er. 26. september vil for alltid huskes som begynnelsen på en ny dag innen luftfart, sa han i det den symbolske nøkkelen ble overrakt ANA-direktør Shinichiro Ito.

– Det er en ære å få være med på å skrive luftfartshistorie, repliserte Ito.

– Det er en ære å få være med på å skrive luftfartshistorie, repliserte Ito. Tim Stake

 

Boeing 787 fløy første gang 15. desember 2009. Her er TUs dekning av den hendelsen:

Drømmen gikk i oppfyllelse

Effektivt

Boeings toppsjef Jim McNerney brukte også store ord. Han beskrev Dreamliner som passasjerflyenes største innovasjon siden Boeing 707 begynte å fly i 1958.

B787 er det første kommersielle flyet der halvparten av vekten består av komposittmaterialer. Materialene utgjør cirka 80 prosent av flyets volum.

Til sammenligning har forrige lanserte Boeing-fly, 777 som fløy første gang i 1994, om lag ni prosent av vekten sin i komposittmaterialer.

Lavere vekt kombinert med ny vingedesign og ikke minst mer effektive motorer i RR Trent 1000/GEnx, tar 787 et effektivitetsmessig langt sprang fra forgjengeren B767.

Les mer: Kompositt-konkurrentene

Plastfly skal gi luftherredømme

Tilfeldigvis foregikk leveringsseremonien for første 787 på dagen 30 år etter at 767 fløy første gang, altså 26. september 1981.

ANA-direktør Shinichiro Ito mottar nøkkelen til sitt første 787.

Snart i produksjon

All Nippon Airways står for den største lanseringsordren i historien med sine 50 bestilte 787-er. Nå lyder ordren på 55 fly, og 12 av disse skal være levert innen mars.

1. november starter All Nippon Airways (ANA) de første ruteflygingene med Boeing 787 Dreamliner.

I første omgang innenriks på rutene Haneda-Okayama og Haneda-Hiroshima. I januar setter ANA inn 787 på flyginger mellom Tokyo og Frankfurt.

Framskynder europarute med Dreamliner

Snart kan du fly Dreamliner

Air France-KLM på storhandel

Norwegian velger Rolls-Royce