(Bilde: Sikorsky)

Leverandørene gleder seg til helikopterkamp

40 år etter at Sea King ble introdusert.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet er det nå fire leverandører som konkurrerer om å levere 16 nye redningshelikoptre og tilhørende infrastruktur.

Anskaffelsesprosjektet Nawsarh har prekvalifisert AgustaWestland (AW101) Eurocopter (EC225/725), NHIndustries (NH90) og Sikorsky (S-92).

Ett av disse skal altså erstatte 330-skvadronens Westland Sea King som ble introdusert i 1972.

Sea King-enes konge

Vinket farvel til Sea King

– Norge har verdens beste Sea King-motorer

Venter på detaljkrav

– Vi gleder oss over at vi er prekvalifisert. Man vet jo aldri i slike prosesser. Nå ser vi frem til å konkurrere videre, sier Conrad Mohr som representerer AgustaWestland i Norge.

For halvannet år siden presenterte Justisdepartementet et overordnet kravdokument som blant annet sier at redningshelikopteret innen to timer etter varselet skal kunne nå frem til 20 nødstedte som befinner seg 150 nautiske mil rett ut fra grunnlinjen (noe som i de fleste tilfeller vil være rundt 200 nm fra basen) og hente disse opp i løpet av en halvtime og returnere til et trygt sted på land.

Helikopteret skal også klare å hente to personer i ytterkanten av det norske redningsansvarsområdet, inntil 400 nm fra grunnlinjen, såkalt medisinsk evakuering (MEDEVAC).

150 overordnede krav blir omtrent ti ganger så mange i den detaljerte kravspesifikasjonen som innen starten av april blir utarbeidet og som er grunnlaget de prekvalifiserte kandidatene skal gi sine tilbud på.

Luftforsvaret_Info22502 1011191050.jpg

Etterfylling i lufta

Da Teknisk Ukeblad først omtalte kravdokumentet, antydet vi at AW101, med en vekt på inntil 15,6 tonn, kunne få et problem med etterfylling til havs.

De nye fregattene takler 15 tonn, mens helikopterdekket på kystvaktskipene i utgangspunktet er dimensjonert for 11 tonn.

Les mer: Overdreven tro på helikopterteknologi

Trosser eksterne råd til helikopterkjøp

Dette påpeker Mohr ikke kan brukes mot AW101. Både fordi maskinen kan fly ut til yttergrensen, hovre i 30 minutter for å plukke opp nødstedte og deretter fly tilbake til fastlandet uten å etterfylle drivstoff.

Dernest er det vanlig å etterfylle uten å lande på skipet det etterfylles fra, samt at AW101 kan tanke i lufta (se bildet under).

AW101 Utility-24 1202171005.jpg

Rekordlevering av Black Hawk

Også Johan Stenersen, daglig leder i Aircontactgruppen som representerer Sikorsky, sier han er fornøyd med å komme gjennom prekvalifiseringen.

Han er ikke direkte overrasket over shortlista. De fire aktuelle kandidatene man hele tiden har antatt var de mest sentrale er fortsatt med. Han er mer spent på de detaljerte kravspesifikasjonene som er bebudet om halvannen måned.

Leveringsdyktighet er en styrke Sikorsky framhever.

Et eksempel: Sommeren 2010 bestemte Sverige seg for å anskaffe 15 nye Black Hawk (Hkp 16).

I mai i fjor ble flyene bestilt av FMV, svenskenes motsats til norske Flo, og allerede i november ankom de første to maskinene Sverige (i et C-17). Et halvt år fra bestilling til levering er bortimot verdensrekord.

Årsaken til den hurtige leveransen er at maskinene leveres som standard, helt uforandret fra US Goverment UH-60M-spesifikasjon.

– Dette er med på å styrke Sikorskys tilstedeværelse i Skandinavia sammen med et trettitall S-92 offshore. Både logistisk og treningsmessig bygger dette opp under vår Nawsarh-kampanje, sier Stenersen.

Les også: Sverige hastekjøper Black Hawk

– Vi bør være storfavoritten

1-2+S-92A+CHC+MCA+on+search+station_1_highres_4288x2848 1202171005.jpg

Nordsar

Frode Østnes i Kjell A. Østnes AS, som representerer Eurocopter i Norge, er fornøyd med å være videre. Samtidig påpeker han at det er et lite steg på veien.

– Det er jo en lang prosess dette. Det er et godt signal at Nawsarh nå jobber etter tidsplanen vi sist fikk presentert. Det gjør oss trygge på at prosjektet ikke blir ytterligere forsinket framover, sier Østnes.

Som de andre er han veldig spent på de detaljerte kravspesifikasjonene.

– Vi vet cirka hvilke rammer som gjelder, men det kan jo dukke opp krav som vi per i dag ikke oppfyller. Jo før vi får dem, jo bedre, slik at vi kan begynne å snu på den store organisasjonen Eurocopter er, sier Østnes.

Utviklingen av et helikopter i tråd med de særnorske kravene blir gjort i tett samarbeid med Heli-One og vil munne ut i en EC225 Nordsar.

225retouche 1202171241.jpg

Alle sivile SAR er Super Puma

Et argument Eurocopter bruker, er at helikoptertypen finnes i både sivil og militær versjon. Sistnevnte heter EC725. Dette kan ha betydning ettersom operatøren heter Luftforsvaret.

Les også: Krever militært redningshelikopter

Samtidig skal det sies at også sivilt sertifiserte maskiner kan registreres militært.

Et annet poeng er at Eurocopter har levert alle de sivile redningshelikoptrene som finnes her til lands per i dag i forbindelse med oljeselskapene pålagte beredskap:

Fire EC225 på henholdsvis Statfjord B, Oseberg, i Bergen og i Hammerfest. I tillegg finnes tre av forgjengeren AS332L1 på Ekofisk, Heidrun og i Longyearbyen.

– Mye av utstyret som er tiltenkt et nytt redningshelikopter er alt på plass og sertifisert, noe som er en fordel for oss, påpeker Østnes.

EH-Mk1-0089 (HIFR) 1202171005.jpg