Mi-38 har satt høyderekord for helikoptre i 10-20-tonnsklassen. (Bilde: ANTON V. TSYUPKA)

RUSSIAN HELICOPTERS Mi-38

Russisk helikopter satte høyderekord

God reklame for det kommende Mi-38.

8 600 meter.

Det er den nye høyderekorden for tunge helikoptre.

Helikopter-VM

Rekordinnehaveren er russisk og heter Mi-38.

Rekorden ble satt 26. august, på avslutningsdagen for det 14. helikopterverdensmesterskapet som i år ble arrangert på Drakino-basen sør for Moskva.

Det tunge transporthelikopteret ble fløyet av kaptein Vladimir Kutanin sammen med andrepilot Salavat Sadriev, navigatør Oleg Repitilo og Igor Klevantsev som er sjefingeniør i det russiske flyvåpenet.

Les også: Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

40 år

Rekorden gjelder klassen E1h, som er det internasjonale luftsportforbundet FAIs definisjon på helikoptre mellom 10 og 20 tonn.

Den absolutte høyderekorden er faktisk 40 år gammel og innehas av Aérospatiale SA 315B Lama. Dette lettere «hot and high»-helikopteret fløy i 1972 til 12 442 meters høyde.

Ifølge denne Wikipedia-artikkelen ble flygeren tvunget til å sette en annen rekord:

I den store høyden fikk jetturbinen «flameout», men helikopteret landet trygt etter verdens lengste autorotasjon-flygning.

Les også: «Tidenes flyopplevelse» - dette får du se

Serieproduksjon i 2015

Uansett er rekorden sikkert god reklame for Russian Helicopters tre år før serieproduksjonen av Mi-38 etter planen skal settes igang.

Det er to motorvalg: Klimov TV7-117V eller Pratt&Whitney Canada PW127/TS. Foreløpig har prototypene kun vært i lufta med kanadiske motorer på grunn av store forsinkelser i TV7-117-programmet.

Første flyging var i 2003. Nå er Mil i ferd med å innlede flygetesting også med russiske motorer.

Her står den første Mi-38-prototyen med kanadiske motorer.
Første flyging var i 2003. Nå er Mil i ferd med å innlede flygetesting også med russiske motorer.Her står den første Mi-38-prototyen som er i ferd med å få russiske motorer. Russian Helicopters

Produsenten hevder Mi-38 vil få klassens beste lastekapasitet og passasjerkapasitet. Typen kiler seg inn mellom Mi-8 og enorme Mi-26 i løftekapasitet.

Interessert i Norge

Bak fabrikken Mil står det statlige helikopterkonglomeratet Russian Helicopters.

I fjor var selskapet faktisk inne og snuset på den norske Nawsarh-kontrakten, altså konkurransen om å ersatte 330-skvadronens Sea King-helikoptre.

Men Russian Helicopters var ikke blant de fire kandidatene som ble prekvalifisert og som nå jobber med sine anbud.

Les mer i disse artiklene:

Krever militært redningshelikopter

Disse kjemper om å erstatte Sea King

Mustang-flyger spilte russisk rulett

Svenskene vil ha ubemannet kampfly